Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kan man få lite vägledning!!!

Taggad: 

• Kan man få lite vägledning!!!

Publicerad av anonym-anvandare på 29 mars, 2002 vid 19:43

Okej nu har man varit med och gaggat om formula är bra eller inte.
    Men om man nu får för sig att köpa. så vad ska man köpa för nåt om man har surfat i ca 5 år på farsans grejer från början av 90-talet. och vill börja lite lätt med Formula
    Kommer att segla med grejerna ca 80 % på mälaren.
    Jag väger ca 80 kg.
    Jag har väl tänkt att köpa grejer för ca 15.000.
    Vad ska man sattsa på ???

peter-andersson svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2002 vid 23:41

Var bor du någonstans?
    Ska själv börja med formula och har precis köpt en bräda, men behöver en stor rigg och sen är allt klart.
    Seglar gör jag vid farstanäs utanför järna där det finns möjlighet att lägga ut bojar och köra några race.
    H/Petter
    Hör av dig om du vill rejsa på:
    petter.malmkvist@telia.com

• anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2002 vid 19:24

Okej !!!
    Jag bor i hundalaviken. Det ligger utanför Eskilstuna.
    Bojar har jag sen jag seglade optimist. Kan gärna göra dig sällskap nån gång. men än så har jag inte köp några grejer.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2002 vid 19:28

Har du tävlingsambitioner finns egentilgen bara några få alternativ, Starboard Formula 175, F2 T-rex och kanske någon mer. Starboard och F2 är de brädor som bevisligen har bäst andrahandsvärde och som i viss mån har legat steget före i formulautvecklingen.

Skall du inte tävla är valet större, Starboard Formula 155, F2 XXL, Bic AHD osv, mm, det finns massor att välja på.
    De lite smalare formulabrädorna är dessutom mycket roligare att segla på än de lite bredare.

Segel är ett svårare kapitel. Gaastra, Neil Pryde och Arrows är säkra kort och många andra märken är också bra MEN du måste satsa på rätt mast till de segel du köper. Använder du inte rätt mast förlorar du de fina egenskaper som finns insyda i ditt segel.

15000 räcker säkert till ett paket med segel mast å bom runt 10 kwm och en lite smalare Formulabräda av förra årets modell.

Kör hårt!

• oscar

Medlem
    31 mars, 2002 vid 21:09

Det som hörts världen över om f2 T-rex är ju inte så postitivt. Varken 85an eller 100an har fått bra kritik. Men T-rex II kanske ändrar på det, vi får se…….
    Snarare är väl fanatic 90 och AHD D95 bättre val. Framför allt om man kollar resultatlistorna världen över.

• peter-andersson

Medlem
    31 mars, 2002 vid 21:37

placerade mig runt 10:e plats bland herrar pro i de flesta racen på just en starboard 155 wood förra året, både 175:or och T-rexar bakom. Så att den skulle vara lämpad för freeride grundas tydligen bara på ett argument: den är inte 95 bred, vilket kev motbevisade på WM i fjol. Stirra er inte blinda på bredden vad ni än gör.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 april, 2002 vid 10:53

Men du vet nog själv med dig att om du och en 175-kille ligger bredvid varandra på kryssen, så vinner 175:an och på slören vinner du, eller?
    Har man tävlingsambitioner är det nog dumt att köpa en 155:a oavsett om du kom top 10 eller inte. Vem vill vara efter på kryssen?
    Visst, blåser det skjortan så vinner den som kan segla bäst, oavsett bredd, men i lättvind ÄR bredden avgörande! På WM blåste det ju rätt mycket, vad jag har läst…

• peter-andersson

Medlem
    1 april, 2002 vid 11:31

Kevs vinnande concept på vm var väl att det var M-bana och rätt mycket vind.
    Beträffande brädor har jag svårt att tänka mej att du har haft alla de där brädorna du nämner och varit intrimmad på dem eller har du läst på Gaastra/neilpryde maui konfen?, Bicen vann ju tillexempel VW, Ahdn har vunnit en hel drös tävlingar, tillexempel SM och några andra med seglare som tillexempel antoine albeau. Sen argumentet att man blir frånåkt på kryssen av en 175:an. Det beror helt på vem som står på brädan och vad man själv har för trimm, jag körde tillexempel hela säsongen på en deboichet 62 custom fena, vilken hade ett förbannat lyft, men ja, möter jag Emanuelsson, Richardsson, Lilja eller Svanberg så blir jag frånåken, vilket man nog kan förklara med att de är bättre seglare.
    ///Peter

• anonym-anvandare

Medlem
    1 april, 2002 vid 20:09

mmm…intrimmad på 155 o 175 i alla fall och testat T-rex.
    DU på en 175 eller 155. DU vinner med 175.
    Tydligt nog?

Resten av brädorna AHD, Bic, Falcon, liiiite sämre andrahandsvärde och liiite sämre prestanda än F2 å Starboard i lättvind.

Jag vill bara råda killen att köpa prestanda framför billig bräda och att ALLTID satsa på rätt mast!
    Värre än så är det inte…

• peter-andersson

Medlem
    2 april, 2002 vid 10:24

Jupp, supertydlig.
    Mitt råd är att trimma, trimma och åter trimma.
    Jag har under hela diskussionen syftat på -01 modellen av 155 kan jag tillägga.

///Peter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kan man få lite vägledning!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.