Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kan någon översätta från TYSKA???
-
Kan någon översätta från TYSKA???
Publicerad av s på 20 januari, 2002 vid 00:54Gutenabend!
Så har jag återigen torskat och köpt Tyska surf bara för att de har 2002:s vågbrädor och segel i test. Jag behärskar inte riktigt det språket – jag fattar kontentan, ungefär, men inte vissa ord.
Ett par ord som jag funderat på en längre tid nu är Fahrleistung och Gleiteigenschaften. Kan någon översätta detta på ett sätt så jag fattar?
Fahrleistung frågade vi en tysk om i Marocko förra året, han kunde inte förklara det på engelska men sa att det inte var något som vi behövde bry oss om och pekade ut över vattnet… Frågan är då varför Tyska Surf har med det i sina diagram om vi inte behöver bry oss om det? Hade det något med de lokala förhållande att göra att vi inte behövde bry oss, gäller Fahrleistung endast på tyska insjöar? 😉
Gleiteigenschaften har väl något med planing att göra tror jag. Det verkar logiskt att de skulle ha med det i sina tester och så låter det så med Gleit, typ glida eller?
Har vi någon tysktalande surfare som läser tyska Surf på denna konf?
Staffan
s svarade 22 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Hej jag läser tyska surf och kan flytande tyska.
Fahrleistung betyder så mycket som körprestanda ( fahren= åka,köra och leistung=prestanda)
Gleiteigenschaften är mycket riktigt planingsegenskaper
aloha
Criss -
-
Fahrleistung brukar vara ett betyg på t ex medelvärde av speed och planingsegenskaper.
-
Ja, genau!
Jag tackar. Facktermer är inte lätt då jag saknar ordbok också.
Fahrleistung betyder alltså körprestanda, underligt att tysken vi frågade inte tyckte det hade någon betydelse…
Staffan
-
Beror på vad du är ute efter. Ingen vinnare anser jag, brädorna är bra på olika saker. T ex Drops Marker får relativt dåligt i vågridning små/ stora vågor men 10or i Easy surfing och planingsegenskaper. Den lämpar sig väl därför bäst av brädorna för hårdvindsegling på plattare vatten.
-
Så långt har jag inte kommit än… Tyskan är som sagt lite svag.
Jag har bara kollat in diagrammen lite, därav frågorna på tyska glosor.
Jag har dock läst igenom engelska Windsurf och där får jag ju säga att min F2 Maui Project 8’2” lovordas väldigt mycket! För den duktige seglaren passar den med segestorlekarna 3,7 till 5,0. Jag vet att den fungerar utmärkt med 5.3:an också, trots mina 84kg, om jag har drag.Men vilken bräda som är vinnare är ju inte lätt att säga, det beror ju på vilken sorts seglare man är och vad man skall använda den till. Det krävs ju att man är medveten om sin egen förmåga, vilka förhållanden man seglar i och med vilka segel man skall para ihop brädan.
Tex. om man är radikal vågridnings expert som älskar att frontsiderida aggresivt med 5.0:an så verkade det som om Naish 8’5” var bäst. Men den blir knappast testvinnare på svenska vatten. Den var svårseglad för medelsurfaren eftersom den var nervös. Men var man som sagt duktig kunde man ta vara på brädans potential. En bräda för Maui!
RRD One small fick bra för den duktige seglaren också. Den ser ju lite konstig ut tycker jag, tjock runt fördäcket – men den fungerar uppenbarligen bra.
Quattron tyckte de var dyr, trots att den kostade lika mycket som RRD:n, 999 pund. Och om vi då jämför priset med Sverige kan ingen klaga på att Surfersparadise är dyra…
Som allround wavebräda så fick F2 Wave 255 väldigt bra, förvånande bra faktiskt. Jag trodde inte att den var en så bra kompromiss som det verkar. Den var ju även en av vinnarna förra året. Tyvärr har jag inte testat den än.
Däremot har jag ju seglat F2 Maui Project 8’2”:an. Och om jag ser till mig själv så vet jag att min F2 Maui Project 8’2” kommer passa mig mycket bra, det märkte jag ju i höstas också för den delen. I engelska windsurf lovordades den, som sagt. Den var lättast, lovordades för sin manöver- och kontrollbarhet, sina planingsegenskaper (trots sin litenhet), den var snabb, men framförallt gillade de hur bra den red vågor. Den accellererade ur bottensvängarna… Mumma!
Jag kan bara hålla med och jag tror att jag kommer bli än mer nöjd med brädan när jag seglar den på Maui i mars 😉Detta är vad jag minns från testet just nu, jag har inte tidningen här men kanske återkommer med mera.
Staffan
-
Du glömde en av testfavoriterna AHD Maui Force 8´4″.
“If you ever get the chance try one of these boards for yourself – you will find it an eye opening experience!”
Konstigt att F2n är med i testet då den inte finns i F2s line längre.
-
Jag har också läst testerna (och kan både tyska och engelska).
Maui Project 8’2″ får mycket riktigt mycket fina testomdömen, speciellt för experten.
När det gäller lite störra brädor får Starboard ACID 88 mycket bra kritik och borde vara en riktigt bra Sverigebräda för vågridning. Som nämnts uppskattas även RRD Wave One M. Liksom AHD Maui Force 8.4 och många andra. Faktum är att när man läser testerna lite noggrannare ser man att fler brädor bedöms som extremt bra än som bara hyfsade.
En intressant detalj är att många brädor verkar har mer volym än vad tillverkaren säger. JP 72 har 78 liter, JP84 88 liter, RRD WO med har 88 (83).
Man får vara rätt försiktig med att lita på tester som dessa. Troligen kan man får fram lite av åkkänslan och en del av planingsegenskaperna etc, men det står lite för lite om hur brädorna ligger i svängen. Till och med en så pass “absolut” egenskap som planing beror ju också mycket på seglarens teknik. Vissa seglare har helt enkelt egenskapen att snabbt lyckas få iväg brädor soma andra tycker är sega. Detsamma gäller svängegenskaper. Det som svänger lätt och säkert för någon kan bli för “mjäkigt” för en annan i samma förhållanden.
Till sist är alla testade brädor för min låga vikt (67) rätt stora. Maui Force 8’2″ är bland de mindre med sina 75 liter. För mig är det i det närmaste en lättvindsbräda och skulle säkert funka upp till 5.7 gör mig. Det vore kul att se tester på de mindre brädorna på marknaden, Quatro och Maui Project har ju t.ex. brädor ned till 239 (med kanske 63 liter) och den minsta RRD’n är också lite tunnare
-
Hola!
Jag förstår vad du menar Ola. Jag med mina 83 kg tycker att F2 Maui Project 8’2” med sina 75 liter är lagom som liten bräda för mig i vindarna för småsegel och upp till 5.3 med fulldrag. Jag skulle till och med kunna tänka mig en 8’0” om jag bara skulle segla 5.0 och nedåt (om jag skulle prioritera utlandssegling som Sydafrika, Maui, Marocko).
Jag vet däremot att Mattias (ca 70-75kg) skall använda 8’2” som enda bräda. Men då har han inte större storlekar än maximalt 5.7.Vad skall du ha med dina 67kg som liten, hårdvindsbräda? En bräda på 59 liter… ?
(Vi såg faktiskt en Sun-T custom i Marocko som var 239 och var 51cm bred, den hade dessutom den platta och breda designen du gillar. Vi gissade på maximalt 60 liter).Jag tror dock att marknaden för dess små brädor som du önskar, 7’10” och liknande, är starkt begränsad så de lär nog aldrig komma i tidningarnas test. Men vi kan ju hoppas. Kan du inte hyra dem och testa då du är utomlands? Det borde du ju kunna då du är på Maui tex.
Jag har läst det på ett par ställen nu att vi köpare ofta väljer att segla på för stora brädor. Fram för mer småbrädor! Även en liten bräda är designad för att seglas av en relativt tung seglare, volymen är inte lagd på samma sätt som förr – jämnt utdragen över hela brädan – utan mer placerad där den behövs och gör nytta vilket gör att vi inte skall stirra på volymen då vi väljer brädor utan kanske mer på bredd och övrig design.
Med detta i bakhuvudet kan jag förstå att en liten seglare kan ha problem med att hitta en tillräckligt liten bräda. Men å andra sidan så är du kanske lika mycket mindre, lättre än “norm-design-seglare” som jag är större, tyngre – om du förstår vad jag menar. Proseglarna, de som designar brädor är sällan så stora som jag, undantaget Cisco tror jag som är 188cm och väger 81kg.Jag funderade ett tag på om jag skulle göra en kort sammanställning av testet, men insåg att engelska Windsurf hade 17 brädor i test och tyska Surf lika många. Jag borde nog jobba istället… Köp tidningarna ni som är intresserade!
Överlag så får ju alla brädor bra omdömen i testen, brädorna blir bättre och bättre år för år sägs det. Det gäller dock att lusläsa testen och se vilken bräda som passar de förhållanden och med den kunskap man seglar.Staffan
-
Det där med att vi ofta väljer för stora brädor tycker jag är väldigt intressant. Jag har för avsikt att köpa en ny minsta bräda i år. Helst skulle jag vilja kunna köra mitt NR 6.2 på den, men det kanske är att begära för mycket av en bräda som jag vill kunna köra 4.5 på utan problem?
Hittills har jag mest tittat på brädor i 85-90 liters klassen (önskemålet om att kunna köra 6.2 har påverkat en hel del), men börjar nu tveka lite.
Brädor jag kollat på tills nu, för att ge en bild till er, är JP FSW 86, RRD WaveCult 55 (som skall funka med 6.2 enligt uppgift), F2 MP Style M och Fanatic Rip 58 (2001) samt 55 (2002).
Kanske är det främsta skälet för min tvekan att det verkar som om en 75-80 liters bräda är effektivare idag och är den storlek som har bredast användningsområde när det blåser lite mer? Samtidigt är jag lite orolig över att en bräda i den här storleksklassen inte kommer till användning särskilt ofta samt att jag får större problem så snart det mojnar lite (typ inte komma in till land…)
Brädor som jag kollar på nu är mer åt JP FSW 78, F2 MP Style S, Goya 55, RRD WaveCult 50 och liknande godsaker. Men är de för små?
Det här är en bräda som skall funka som komplement till min AHD Freediamond 70 och åker fram såfort det går.
Mitt dilemma är således följande:
– Jag vill ha en så liten bräda som möjligt som komplement till AHDn, när det väl blåser är det klart skojigast.
– Jag vill inte köpa en FÖR liten bräda som komplement till AHDn, inge kul om det blir en väl stor “lucka” mellan brädorna.Så – tror ni (kanske framförallt S… och Ola H.) att en modern 75-80 liters bräda är tillräckligt “effektiv” för att kunna funka i säg 7-8 sekundmeter med en 5.8a? Eller finns det brädor som funkar med 6.2, är kalas med 5.4 och fortfarande bra med 4.5 (ordentligt överriggad)? RRD TwinTip wave lär ju enligt några klara precis detta, men den verkar inte tillverkas längre… vill ha NY bräda! (nu lär jag få påhopp här, men nytt är skoj!)
Ibland får jag en liten känsla av att när jag väl planar med en 85-liters bräda skulle jag nära nog samtidigt vara igång med en snäppet mindre bräda, vad tror ni?
Mina förutsättningar är mest Stockholmssurf, ibland öppet hav, 75 kg, hyfsat lätt på fötterna och 6.2, 5.4 samt 4.5 i segelstorlekar. Detta förklarar månne mitt intresse för Freestyle/vågbrädor (fast även S… kommentarer kring dessa brädor har varit mycket intressanta), eftersom det blir lite vågor och mest bränna runt och ha kul segling, dock med god kontroll och manövrerbarhet. Kanske skall jag byta lite segelstorlekar och köra 5.8 – 5.0 – 4.5 för en ny bräda? Vi får se.
Oj, blev långt det här… Men det är vinter och det är skoj att planera setup inför säsongen!
Surfa På!
-
Jag har för mig att JP har en bräda på 7.11
,239 cm och 66 liter.
Det borde finnas marknad för dessa brädor
tänk på alla tjejer på 50kg och lätta juniorer.
Och alla de radikala seglare med en vikt kring 75.
Med tanke på att Dunkerbeck 95kg seglar på brädor
så små som 246 men mest på de som är 254 och 258 så
borde ju vi lättviktare välja lättare brädor.
Själv seglar jag på en bräda med tio liter mindre
än min vikt, det fungerar prima man flyter
bara man har lite fart framåt.
Jag tror att en bräda på 250 med 75 liter
faktiskt är stor för en tjej.
Det är som om jag med mina 96kg nästan skulle segla
på en vågbräda med 125 liter, helt absurt.
Seglar själv på en vågbräda med ca 85 liter. -
Jag har lusläst många tester av brädor runt 75-85 liter. När det gäller vilken storlek som är bäst som allroundbräda för en normalviktare verkar olika tidningar ha olika uppfattningar. Engelska tidningen Boards (http://www.boards.co.uk) skriver att runt 75 liter är en bra allround storlek även för tunga seglare, att större vågbrädor allt ett ganska begränsat användningsområde och att man kanske ska titta på mer allroundbetonade brädor om man ska ha en bräda som funkar bra med lite större segel och när det är platt/chop. Tyska surf verkar å andra sidan tycka att 85 l brädor är bra allroundisar för 80-kilos killar och för nybörjarvågseglare. Alla tidningar verkar dock vara överens om att 75 litersbrädorna passar bäst för 5.0 och mindre och att tillverkarna ibland är lite optimistiska när de skriver att en så liten bräda funkar bra för större segel. Hur mycket man väger verkar inte spela någon roll.
Det perfekta vore då att ha en 75 l vågis när det blåser minst 5.0/5.3. När det blåser mindre är det inte så troligt att stöta på några större vågor i den här delen av världen och det är då bättre att ha en freeride/freewave/freestyle bräda på ca 90 l som funkar med segel mellan 5.4 och 7.0, som planar bättre än en vågbräda och som funkar bättre i ojämna vindar.
De flesta vågbrädor är designade för förhållanden som aldrig förekommer i Sverige. Många svenskar seglar allltså omkring på “fel bräda”. Men för att bevisa hur dumma svenska surfare är så kan jag berätta att jag själv tänker köpa en 83liters AHD Maui Force, en utpräglad vågbräda, trots att jag aldrig har ridit en våg. Men det ser ju så coolt ut…
-
Detta är ett intressant område. Det man måste tänka på när man läser testerna är att brädorna testas i för brädorna optimal förhållanden. Dvs t ex planingsegenskaperna testas i förhållanden med bra vind och en liten till stor våg som pushar på.
Vad man än väljer så blir det alltid en kompromiss. Jag köpte mig t ex en Fanatic RIP 85 liter när jag var i WA förra vintern. Den rekommenderas till segel upp mot 6 m2. Det jag upplevde var att med mitt Volcano 5.9 (freestylesegel med mkt bottendrag) var att seglet hade för mkt power för den brädan, den blev seg att få upp i planing och inte upplevdes inte bekväm på vattnet.. När jag istället testade ca 3.5 % mindre Dr X 5.7 (vågsegel med mindre bottendrag än Volcano) funkade brädan mkt bättre.
Kontentan: man får vara noga med vilken typ av segel man sätter på en bräda. Det är inte bara storleken som avgör.
Jag bytte sedan brädan mot en RRD TTwave då jag insåg att jag inte skulle ha så kul med RIPen på Roxens sunkiga insjövatten och mina 87 kg.
Jag vann något otroligt i vindregister (4.2-6.9), planingsegenskaper och hoppförmåga på plattvatten och vågor. Jag förlorade lite i kontroll de dagar det blåste 4.2 i Pozo men i byiga 5.0 vindar övervägde TTwavens planingsegenskaper och förmåga att glida genom vindhål absolut detta.
Seglar man inte down the line sideshore utan mer onshore eller plattvatten ligger min röst på wave/freestyle brädan eller en riktig onshorevågis som AHD Powerwave (vilken nog blir mitt nästa inköp, alternativt en Naish Quest).
Brädtester kan ju här vara ett bra sett att skapa sig en bild av karaktäristiken på olika brädor. Många wave/freestyle lämpar sig mer eller mindre bra för vågridning. Den överlägset bästa för detta är nog TTwave med sin tunna häck och kanter.
-
Det finns poänger med att köpa de så kallade “Mauibrädorna” även för Sverigebruk. Jag har tre skäl. Ett: De är inte så mycket maui som det sägs utan designade för rätt mycket allroundbruk, men lite dragning åt sideshore. Två: Den här typen av brädor är ofta mycket lättsvängda och med bra kontroll. Det är egentligen bra egenskaper för den duktige seglaren som ännu inte är riktig vågridningsexpert. I Sverige är det ofta mycket vind när det är vågor. “Mauibrädan” går väldigt lätt in i sväng och klarar ganska små segel överriggad. Seglarna som köper dem är ju klart kvalificerade att hantera brädorna i gippar och dylikt och har nytta av den lugna gången på vägen ut när man satsar på hopp. Nackdelen, att en sådan bräda inte håller farten så bra när man t.ex. försöker rida sega vågor frontside märker man inte förrän man börjar pusha riktigt hårt. Istället uppskattar man, som sagt, att brädan lätt går in i och ligger stabilt i bottensvängen. Tre: det finns mycket få bra radikala vågbrädor optimerade för våra förhållanden. En radikal onshorebräda för vågridning blir mer svårseglad. AHD powerwave och liknande brädor kanske marknadsför som onshorebrädor, men de är egenltigen bara optimerade för högre fart och kanske backsideridning, inte alls för frontsideridning i cross on och risiga vågor.
Logga in för att svara.