Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kan någon översätta från TYSKA???
-
Det är riktigt lurigt, det där. Om jag förstår dig rätt är det mer sköna allmäna seglingegenskaper du är ute efter snarare än riktigt bra känsla på vågen, eller?
Hur mycket segel en bräda klarar handlar mycket om förhållanden. Kör man i väldigt konstanta förhållanden med bra vågor och sidvind blir det otroligt känsligt för hur brädan funkar. Jag hörde precis från en kille på Maui att han tyckte det var helt OK att endast ha 4.7-segel. Däremot tyckte han att han behöve lite olika stora brädor olika dagar. Slutsatsen är alltså att hans brädor inte ens täckte en (1) segelstorlek. Att kräva från 4.2 till 6.2 känns väl då lite i överkant, eller? Nja, det beror på. När vi drar omkring i risiga Sverigeförhållanden är det nämligen inte lika noga. Det går inte att utnyttja brädorna på samma sätt. Alla marginaler är större och i en studsig gipp på mälaren känner man inte hur brädan ligger i svängen lika bra som på en glasklar gubbhör Hawaiivåg.
Det sagt, jag har ändå en känsla av att typiska freestyle-wave-brädorna har lite mindre vindregister än vågisar (TT-wave som är en mycket speciell shape undantagen). FW brädor är ju inte större än sina vågkumpaner. De har inte så mycket “längre” rockerkurva och klarar inte så mycket större segel för samma brädstorlek. Däremot är de oftast gjorda för att vara lite snabbare och ha bättre pop. Det gör att de ligger lite mer ovanpå vattnet, liksom. Jag tycker att deta gör att de klarar överriggade småsegl mycket sämre. Många vågisar (och en del andra brädor) är mer optimerade för kontroll. De klarar ett stort segel lika bra även om de blir klart segare i känslan. Å andra siden klarar de relativt sin storlek mindre segel mycket bättre. Jag tycker t.ex. att de praktiska vindregistret på en Starboard ACID 88 (Starboard är kända för att bygga lugna brädor) är klart bättre än en JP FW85. En kompis som har förra årets motsvarighet till ACID 88, Surf 89, tycker den går perfekt med 6.3 och har kört den ända ned till 3.7. Ned till 4.7 säger han att den är hlet OK för typisk cross-on Torö. Faktum är att han gillar brädan så bra att han inte en ända gång förra året körde sin mindre RRD.
ACID är bara ett exempel, men jag tror att just lugna vågisar med bredd kanska är det bästa om man vill kunna köra upp till 6.2 och vill att det ändå skall gå bra med 4.5. Det man offrar är som sagt fart och krispighet med stora segel.
Offrar du 6.2an är nog en mindre FW ett bra val. Svårt som sagt. Svårt.
-
Jag håller med Ola (oj, vad enkelt jag gjorde det för mig 😉
Om du väljer en mer vågig bräda känns den lite segare med de större seglen men du kan ha den med mindre segel och segla mer överriggad utan problem. Den segare känslan kan dock vara en liten illusion, den kanske planar upp lika bra och går lika snabbt – men eftersom den går djupare i vattnet pga rocker och V så känns den segare.
En Freestyle/Wave ligger mer uppe på vattnet och lirar. Känns mycket lättare under foten, nervösare. Man har sina nackdelar då du är överriggad. Lite svårare att manövrera snabbt i hög fart också då det är svårare att få i kanterna och få ett skär fort, kräver mer bestämda rörelser – en vanesak.
Sedan så upplever jag (som någon nämnt här också) stor skillnad i känslan vid segelstorlekarna runt 5.5 – 6.0. Vissa segel känns lätta och brädan känns lätt medan andra känns tunga och tröga. Samma segelstorlek på olika brädor känns mycket olika. Jag har en känsla av att det har med riggens tryck ner mot brädan att göra. Det varierar ju med segeltyp och om man seglar på en smalare bräda så trycker seglet ner den i vattnet mer än om man har en bredare med samma volym.
Att välja bräda för segelstorlekarna runt 6.0 är nog det svåraste valet man kan göra. Skall man satsa på widestyle eller skall man satsa på smalare vågis? Fördelar och nackdelar med bägge.Som tur är så har ju de flesta butiker testutrustning – ut och testa! Ta dina egna segel som du tänker använda så märker du skillnaden bättre än om både bräda och rigg är nya för dig.
(ingen bra vägledning va? Jag gav nog fler frågor än svar…)
Staffan
-
Kollar man i Windsurfs test står det att den enda WF-brädan i testet, JP WF 86, klarar störts segelspektrum av alla brädor. Det står också att den inte funkar så bra i vågridningen. Jag är tämligen säker på att båda dessa saker har att göra med fenan. Så vitt jag vet testar alla tidningar vanligvis endast en bräda med den medlevererade fenan. Detta är snudd på tjänstefel. Jag tror att om man bytt fena mellan de bägge JP brädorna i testet skulle de också fått byta testtexterna. Vill man klämma ut max ur en bräda när det gäller segelspektrum måste man ha kanske tre fenor, minst två i alla fall. Min egen wavefreestyle beter sig som två helt olika brädor beroende på om man kör en mjuk 22cm vågfena eller en lite djupare, rakare och styvare freestylefena. Hur liten fena man än sätter på så blir det inte bra att köra segel mindre än 5.0 med lite power. Även på min Proof skiljer det mycket mellan, säg, en lite styvare 22:a och en mjuk 19cm men här kan man, även om brädan egentligen är lite stor för mig för hårdvind, trimma den till att funka med hjälp av en riktigt liten fena. Omvänt är det på vågisen meningslöst att sätta på för stor fena.
Så om du skall köpa ny bräda, lägg undan en tusing för extra fenor också. Detta oavsett vilkan brädtyp du köper.
-
JP har ingen bräda som är 7.10 dvs 239 cm
det har däremot F2 Maui Projekt.
Maui projekt har dessutom fått väldigt bra
i seglingstester, passar de mest radikala seglare. -
Tackar ödmjukast för alla svar, som tro det eller ej, har gjort saker och ting tydligare för mig. Därför lutar det nu åt en Goya 255, köper till två-tre extra fenor och ser hur det funkar.
Surfa På!
-
Var Goya 255 en testvinnare, hade du testat
modell 2001 i Guincho eller hur var det ?
Cisco surfar ju i allafall som en alien. -
Goya 255 får helt klart bra omdömmen i Engelska Windsurf. Faktum är att om man tar sig tid allt läsa testerna lite noggrannare är det väldigt många brädor som får vad man måste kalla för fantastiska lovord. En (tycker jag) outsider som lovprisas är F2 Wave 255 (inte Maui Project, alltså). Den beskrivs på ett sådant sätt att den verkar mycket bra för vågridning i de förhållanden vi ofta har. Det klagas lite på tester då och då, men trots allt är windsurfs texter ganska målande. Inte mycket om ren prestanda (leistung kanske inte finns på engelska?) men mycket om känslan i brädan. Lusläser man endast en bräda ter det sig ibland lite tunt, men när man (efter ett par veckor) kommit igenom alltihop och smält det tycker jag nog allt testet ger en hyfsad bild. Om det sedan stämmer vet man ju inte. Att testa med minst två fenstorlekar borde ju också vara ett måste, liksom en beskrivning av testarna, vad de vanligvis kör på ach vad de har för preferenser.
Jag skall fanimej se till att testa fler brädor i år och kolla om det finns någon samklang mellan mina intryck, mina teorier och tidningstesterna. Det vore kul att få till lite provsegling med efterföljande beskrivning i den nya svenska windsurfingtidningen.
-
Japp, tog en sväng på den i Guincho å gillade den skarpt, även för en sådan som jag… (öh, ingen kung i vågorna direkt och kunskapsavståndet mellan mig och Cisco är väl skapligt enormt). Seglade dessutom en dag på den här hemma och den funkade rysligt bra även i mera “brännaruntimyckevind” segling (uppemot 20 sekundmeter den dagen).
Årets skall vara lite, lite större vilket passar mig fint. Om det sen, med större fena, går att köra 6.2 på den, det får ett litet test utvisa… 😉
Nåja – gott om tid kvar till köp, härligt med spekulationer!! Som vanligt lär jag väl knalla ut ur butiken med någe annat än vad jag hade tänkt mig…
Surfa På!
-
Jag har nyligen köpt tidngingen och läste testen,
för mig verkar Naish Comp Wave och F2 Maui Projekt, BIC KP replica.
vara vinnarna, de flesta brädor verkar
dock vara riktigt bra.
De verkar dock ha olika karakteristik,
det verkar bli som årgångar av viner.Blev dock ganska förvånad att GUN med sitt budget segel
Impact wave gav de stora loften på nöten.
I freestyle testet fick ju deras freestylesegel också
bra kritik, och billigt är det ju. -
Ja Staffan, nu så här i efterhand kanske en större MP skulle varit bättre på Maui. Även om 8’2″an funkar med 5.3 och drag visade det sig ju att 5.3 helt utan drag inte var en lika bra parhäst till 8’2″an, i alla fall inte i kombination med 82 kilo eller vad det är.
Då var det nästan så att min vikt och min 7’10” funkade bättre till lätt 5.3. De två sista dagarna lånade jag en Keith Taboul-shaopad 8’2″ på 72 liter. Väldigt lik min Levi-bräda i shapen, men lite större. Jag tyckte inte skillnaden i planing eller hur lätt det var att ta sig ut var direkt avgörande, men 8’2″an höll farten på vågen klart bättre när det var lite segt. Lite extra bredd (ca 54cm, min “Levi” är under 51) och lite extre fett i railen gör sitt till.
Jag hämtade min Acid 70 igår och bredvid min Levi ser den inte så mycket större ut. Jag tror dock ändå Aciden kommer funka bra mycket bättre i sega Sverigevågor på grund av sin rätt rejäla bredd i tailen. Acid 70 är visserligen bara 52cm bred, men den speciella (paralella) outlinen gör att jag tror den snarare funkar som en “vanlig” 54 centimetare.
Vi har för övrigt lite film på dig och Mattias. Jag skall försöka klippa ihop lite, så får ni komma över och kolla någon gång.
-
Det händer en del på vågbrädessidan nu, speciellt när det gäller lättvind. Flera märken kommer till 2003 förlja RRDs exempel och låta alla vågisar vara lika långa och sedan variera bredd, tjocklek, rails mm. Man låter till och med rockerkurvan vara nästan samma genom hela linjen vågisar. Det här har mest effekt för lättvindsbrädorna som ju blir kortare och kortare. En modern lättvindsvågis är numer strax under 250cm lång.
Något att tänka på i sammanhänget är att väldigt många av Mauiseglarna sällan kör större än 5.3, möjligen 5.7, även om det är väldigt lite vind. Jämfört med Sverige handlar det mycket mer om att byta bräda än att byta segel när vind och vågor ändras. Är det lite vind skippar man hopp, men väljer en bräda med mer volym för att lättare kunna guppa ut genom vågorna. Med den nya trenden med samma rocker och längd på alla brädor får man, precis som vågridaren vill ha det, mer lika svängegenskaper på de små och de stora brädorna. Vad som händer med bumpandjump-prestanden med 6.2 är däremot mer tveksamt. Min gissning blir att brädan blir mer krävande med stora segel. En kortare rocker kräver mer aktiv teknik och bra belastning av brädan för att komma igång och det blir överlag lite mer kämpande och bändande när man ligger nära den undre planingsgränsen för att det hela skall funka.
-
“This is Maui – the only sail you need is a four seven!”
Va??????
BULLSHIT!!!Jag får nog, tyvärr, hålla med dig att jag hellre hade guppat runt på en större bräda än 8’2” på Maui! Uthyrarna gjorde pengar på mig… Det verkar som om vinden kommer – nästa vecka. Då är det väl bara Jesper & co som är kvar på Maui? Kjell med familj också kanske.
Jag ser fram emot filmvisning! OCh en visning av den nya skönheten på 70 liter!Vi hörs!
Staffan
Logga in för att svara.