Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan vi fastna i ett nolltillstånd=vindstilla?

• hakuna

Medlem
    19 april, 2005 vid 07:21

Att allting på hela jorden skulle hamna i ett vilotillstånd eller ta ut varandra är omöjligt, tänk på jordbävningar, vulkanutbrott, månens dragningskraft, solstormar, meteoriter… Det finns alltid något som rör om bland elementen. Panta rei, allting flyter!

/Niclas – väntar också på vinden så det någonsin kan bli premiär!

• lars_k

Medlem
    19 april, 2005 vid 07:24

Det är faen likadant varje vår. Var är lågtrycken?? Jag blir snart tokig.

=)

• mattap

Medlem
    19 april, 2005 vid 07:25

Vad ska man kolla efter?? tongue.gif Ska villigt erkänna att jag kände mig rätt nollställd både när jag läste inlägget å kollade länken…

• dr-masse

Medlem
    19 april, 2005 vid 07:25

Du har missat den givna grundorsaken till denna ovanliga inledning på annars garanterat blåsiga vårar.

Från och med igår och tre veckor framåt har jag väldigt bra möjligheter att segla nästan närsomhelst. Fler frågor?

Däremot kan jag redan nu garantera vind i massor första veckan i september. Då är jag bortrest med noll komma noll möjlighet till surf.

Säga vad man vill, men jag är ett väderfenomen.

Surfa På!

• basse

Medlem
    19 april, 2005 vid 07:27

Verkar ju som att det blir en bra dag på Haga idag igen….. Visst det är kallt men satan vad surfdagar man får in där borta.

Snart kommer den där konstiga reaktionen känner jag…. den som visar sig i att man måste handla surfprylar när man inte får surfa. Kan bli dyrt…

• dr-masse

Medlem
    19 april, 2005 vid 07:43

Tätt mellan de fina vita strecken = lågtryck = vind.

Lång mellan de stackars små strecken (som på alla bilderna) = inge tryck = noll vind.

Vi får längta efter rejält med bris, ser det ut som.

Brisa På!

• slim_jim

Medlem
    19 april, 2005 vid 07:53

Hallå…

Låter lite pessimistisk där wink.gif, enligt SMHiHi ska det blåsa i Stockholm idag…

• s

Medlem
    19 april, 2005 vid 07:54

Svar till:

Vad ska man kolla efter?? tongue.gif Ska villigt erkänna att jag kände mig rätt nollställd både när jag läste inlägget å kollade länken…

[/ QUOTE ]

Det du skall kolla efter är isobarlinjerna, ju tätare desto större skillnad i tryck mellan hög och lågtryck och det betyder mer vind! Siffrorna visar trycket.

Förenklat kan man säga att lågtryck suger luft, och vinden roterar motsols runt ett lågtryck och det blåser då i isobarlinjernas riktning med en liten böjning in mot lågtryckets centrum. Lågtryckscentrum i mellansverige ger oss västlig vind på västkusten.

Högtryck trycker ner luft mot marken och vinden roterar medsols runt dessa, det blåser i isobarlinjernas riktning samt något ut från centrum. Högtrycks centrum i mellansverige ger oss ostlig vind på västkusten.

Så kolla efter centrum och täta isobarer!!!

På bilderna finns det tidangivelser för när de gäller också. De förutser 240timmar totalt vilket då naturligtvis motsvarar tio dygn.

/Staffan

• dr-masse

Medlem
    19 april, 2005 vid 07:54

Kan jag segla idag?

fler frågor?

Pessimismen är med en stor glimt i ögat, dock!

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    19 april, 2005 vid 12:45

Ska vi bilda klubb?
    När jag kommer till stranden brukar polarna packa ihop och åka hem, eftersom de då vet att vinden kommer att droppa så fort jag fått på mig selen grin.gif

• dr-masse

Medlem
    19 april, 2005 vid 13:13

Vi borde kunna få jobb vid stora byggarbetsplatser, fotbollsfinaler, SM i vattenskidor och andra evenemang som funkar bäst i lite vind.

Så länge vi släpar med oss surfprylsberget, drar på oss helgummidräkten och surfblöjan så lär ju vinden garanterat utebli.

Själv vet jag att ett antal smålandska skogsägare gärna hade sett att jag dykt upp med segel och bräda i högsta hugg under vintern. Inga omkullblåsta träd då inte.

Affärsidé På!

(jag kan redan nu se en slogan framför mig – “You want NO wind? NO wind you say? Whoyougonnacall? – Windbusters!”)

• hifly

Medlem
    20 april, 2005 vid 10:38

hoppas inte det de skulle va surt om vinden tog slut

• brickan

Medlem
    20 april, 2005 vid 10:42

Svar till:

hoppas inte det de skulle va surt om vinden tog slut

[/ QUOTE ]

Fan nu ska man drömma mardrömmar om att vinden kommer ta slut.

• boman

Medlem
    20 april, 2005 vid 11:46

hey! ett litet lågtryck är på väg… wink.gif

mer bilder här http://ueba.com.br/forums/index.php?showtopic=15528

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan vi fastna i ett nolltillstånd=vindstilla?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.