Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kanske kunde man skriva vad proffsen har och seglar

  • rasmus_w

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 22:12

    Att Polakows prylar är lite special kan man läsa på fler ställen. När han och Josh Angulo intervjuades i windsurf för nåt år sen fick de frågan om de skulle kunna segla varandras brädor. Josh svarade “Jase rides a 4.7 in ten knots of wind bro, on a twenty-one inch wide board. Nobody else cn ride his stuff.”, och det säger väl redan det en del om hans brädor.

  • mag

    Medlem
    20 januari, 2006 vid 22:04

    Och inga av hans normala brädor når över 70 liter, någon har 72 men de normala ligger tydligen kring 65 liter och seglas knädjupt utan vind!!! Fast vad gör väl det när den skär som en kniv på vågen och han ändå planar snabbare än jag på en 80 liters kloss.Det måste vara prylaran det hänger på… 🙂
    /Magnus

  • rasmus_w

    Medlem
    20 januari, 2006 vid 22:46

    Inte bara, han håller jävligt hård koll på sin vikt. I nån intervju tror jag att han sa att om han går upp mer än några kilo så måste han göra nya brädor.

    Själv tycker jag det känns som en bra idé. Skippa “fast is fast”-tugget och banta ner sig så man kan köpa en 65-liters vågis. Hm. Vägde jag 65 kilo skulle mitt bmi vara drygt 22. Låter ju rätt realistiskt, när man tänker på det…

  • hakman

    Medlem
    28 januari, 2006 vid 14:56

    jeevlar va seriöst, han lär inte köra styrketräning speciellt mycket i så fall. Jag tror nog på en stabil muskelmassa, och sedan att anpassa brädan efter det. Bättre att anpassa brädan efter kroppen, än tvärtom.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 januari, 2006 vid 22:56

    Nej, han styrketränar nog bara lite. Men å andra sidan har jag hittills bara minskat i vikt sen jag började styrketräna så om han helt enkelt håller sin fettprocent på minsta möjliga så kan han nog ha en del muskler och ändå vara rätt lätt. Ska man bygga muskler för att gå upp i vikt så måste man trots allt köra rejält tunga vikter så man inte orkar mer än kanske 6-8 reps per set, och den typen av styrka har man bara nytta av i vissa specielfall, typ när man ska pumpa igång ett stort formulasegel eller göra ett högt hopp, och även då är nyttan ganska begränsad. Jonas Ceballos ser inte ut som hulken och han hoppar rätt högt.

  • ola-h

    Medlem
    29 januari, 2006 vid 09:23

    Om man nu går vägen att anpassa kroppen för att kunna köra en viss sorts brädor lär det vara bäst att sikta på 75-80 kilo om man vill köra produktionsprylar. Jag har känslan av att rätt många brädor utvecklas och testat av seglare i den klassen.

    När man som jag väger under 70 blir det lite svårare att hitta prylar. Men, men, kör man custom är det ju en annan sak.

  • hakman

    Medlem
    29 januari, 2006 vid 10:18

    Så produktionsprylarna är i princip anpassade till 75-80 kilos seglare, säger du. Det låter riktigt lovande för min del! Riktigt bra info, du får en aloha på den!

  • ola-h

    Medlem
    29 januari, 2006 vid 13:02
    Hak wrote:
    Så produktionsprylarna är i princip anpassade till 75-80 kilos seglare, säger du. Det låter riktigt lovande för min del! Riktigt bra info, du får en aloha på den!

    Nej det är nog att dra det hela lite för långt. Det finns många brädor gjorda för både lätta och tunga seglare och som JP-exemplet antyder så passar, nog Jasons egna brädor snarare “typiska” 65-kilosseglare än de som väger som han (fast Jasons egna shaper går knappast i produktion eftersom det är Keith Teboul som gör dem). På samma sätt är Scott McKerchers bräda för fina förhållanden en 70liters EVO trots att han väger 85 kilo. Vanliga dödliga 85kilosseglare kör i regel större brädor.

    Det är nog mer på detaljnivå som utvecklarnas vikt spelar roll, dvs när vi börjar komma in på frågan om en hårdvindsbräda för en 85-kiloskilla bör ha samam shape som en lättvindbräda for en 70-kiloskille.

  • donpedro

    Medlem
    7 februari, 2006 vid 18:36

    citat av Daida Moreno:

    “A proffesional windsurfer needs custom boards for wavesailing, because there are so many different places with a myraid of varying conditions. Windspeed and directions always differ. I have onshore boards for places like pozo and sylt and sideshore boards for places like maui. The wave sails are not nearly as komplicated. My wave set goes from 2,8 up to 6,2 depending on the windspeed.”

  • ola-h

    Medlem
    8 februari, 2006 vid 11:12
    donpedro wrote:
    citat av Daida Moreno:

    “A proffesional windsurfer needs custom boards for wavesailing, because there are so many different places with a myraid of varying conditions. Windspeed and directions always differ. I have onshore boards for places like pozo and sylt and sideshore boards for places like maui. The wave sails are not nearly as komplicated. My wave set goes from 2,8 up to 6,2 depending on the windspeed.”

    Stämmer förståss. Jag pratade med Mark Nelson som shapar Daidas brädor och i själva verket skiljer det rätt lite mellan onshore och sideshorebrädorna. T ex är det nästan exakt samma rocker som man möjligen förskjuter lite längs brädan och sedan brukar Mark lägga in ett lite annorlunda v på onshorebrädorna för att de skall bli mer naturliga i backsideridning. Att brädorna är så lika som de ändå är beror mycket på att det är så viktigt att känna den brädan man kör på, dvs man vill att olika brädor skall ligga nära varandra i karaktären.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kanske kunde man skriva vad proffsen har och seglar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.