Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?
-
Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?
faster svarade 17 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 44 Svar
-
Till min 80-litare kör jag både 5.8 och 6.8 med gott resultat. Surfan kör tom 7.2 på sin Falcon 80… Oftast med gottare resultat än jag… 🙁
-
@Jester 419656 wrote:
Till min 80-litare kör jag både 5.8 och 6.8 med gott resultat. Surfan kör tom 7.2 på sin Falcon 80… Oftast med gottare resultat än jag… 🙁
Men Jester, det beror inte på seglaren. Det är materialet det hänger på. Kör man Exocet så får man stå sitt kast.:smile:
-
getwet;419661 wrote:Men Jester, det beror inte på seglaren. Det är materialet det hänger på. Kör man Exocet så får man stå sitt kast.:smile:
Fan, getwet är på G idag…
-
Men Jester, det beror inte på seglaren. Det är materialet det hänger på. Kör man Exocet så får man stå sitt kast.
Det förklarar varför du har dina PBn på just Exocet… Du kommer ju knappt över 30 sen du började köra Naish… :D:D:D
-
andersbq;419644 wrote:Och då den givna frågan, om jag nu ska ha en 80 liters, så ska jag antagligen ha ett 6.0 segel oxå?
(ser ut som det snart är dags att sälja mina stora ATV!)
Varför inte ta det säkra före det osäkra:laugh:
-
@Jester 419742 wrote:
Det förklarar varför du har dina PBn på just Exocet… Du kommer ju knappt över 30 sen du började köra Naish… :D:D:D
Skull jag ha haft mina Naish brädor förra hösten i Holland….då skulle jag vara först över 40knop(ironi):wink: . Nu sinkade Exocet det hela för mig och det SVIDER!:mad: Trots att jag kör Naish så ligger du efter iaf, märkligt……
Och du är ju knappt 30 fyllda så jag ligger före dig på alla sätt ändå….:smile: -
Vi körde slalom på klubbnivå med stående start och vanlig 8:a i LBWS förra helgen. Genomförde 7 heat och det var riktigt roligt. Nu blev vi 7 deltagare bara med blandade utrustningar och skicklighet. Men en härlig känsla att bränna runt banan och jaga eller jagas. Adrenalin är fint som snus…
När det gäller slalom så märker man att det spelar inte så stor roll hur hög maxfart man har utan hur snabbt man når den efter gippar och i start. Så en pytteliten supersnabb bräda vinner troligen inte mot en något större med tidigare planing. Undre gräns för slalom kan tänkas ligga på 7-8m/s. Så för slalom borde 105-110 liter fungera bra för din vikt. Dessutom så blåser det inte över 10 m/s särskillt många gånger per år. Blir mer segling. Har seglat massor i år och flest gånger med 7.5 och 105 litare.
Vi hoppas på lite slalomtävlingar nästa sesong. Tycker de är ett bra komplement till Speed.
-
Faster, har du fler bilder på alla SP? Det vimlar ju inte om info om SP-rangen, mer än det som står i den fina Naish-bindern så har jag ingen info. Har du specar på Stealth -08 oxå.
-
@andersbq 419952 wrote:
Faster, har du fler bilder på alla SP? Det vimlar ju inte om info om SP-rangen, mer än det som står i den fina Naish-bindern så har jag ingen info. Har du specar på Stealth -08 oxå.
Det vi vet om Stealthen än så länge är att dom troligen kommer i andra sizer än 2007. Typ 5.2 5.8 6.4 7.0 7.7 osv.
Ska bli spännande att se hur dom är nu när Anders B är involverad i utvecklingen, kanske det blir lite mer bakhandstryck?
-
@joth 419922 wrote:
Så för slalom borde 105-110 liter fungera bra för din vikt. Dessutom så blåser det inte över 10 m/s särskillt många gånger per år. Blir mer segling. Har seglat massor i år och flest gånger med 7.5 och 105 litare..
Jo slalom har jag en del erfarenhet ifrån, det var ju en vanlig tävlingsform förr, jag kom t ex 6:a på SurfSport Cup en gång och har även klått Bringdahl i nåt race. Och jag har några slalombrädor som Guy byggt kvar i förrådet. Men setupet för speed är för mig mera okänt. Själv tycker jag att min freestylebräda på 116 liter känns stor som Stena Line. Så det får nog bli samma setup som Faster kör på.
-
getwet;419957 wrote:Det vi vet om Stealthen än så länge är att dom troligen kommer i andra sizer än 2007. Typ 5.2 5.8 6.4 7.0 7.7 osv.
Ska bli spännande att se hur dom är nu när Anders B är involverad i utvecklingen, kanske det blir lite mer bakhandstryck?
jag såg dom nya i namibia!!
-
@surfan 419960 wrote:
jag såg dom nya i namibia!!
Hur såg dom ut? Har bara sett några bilder och på dem såg de ut ungefär som 07-modellen.
-
andersbq;419952 wrote:Faster, har du fler bilder på alla SP? Det vimlar ju inte om info om SP-rangen, mer än det som står i den fina Naish-bindern så har jag ingen info. Har du specar på Stealth -08 oxå.
-
andersbq;419952 wrote:Faster, har du fler bilder på alla SP? Det vimlar ju inte om info om SP-rangen, mer än det som står i den fina Naish-bindern så har jag ingen info. Har du specar på Stealth -08 oxå.
Bilder på min 80 och 110
-
@andersbq 419959 wrote:
Jo slalom har jag en del erfarenhet ifrån, det var ju en vanlig tävlingsform förr, jag kom t ex 6:a på SurfSport Cup en gång och har även klått Bringdahl i nåt race. Och jag har några slalombrädor som Guy byggt kvar i förrådet. Men setupet för speed är för mig mera okänt. Själv tycker jag att min freestylebräda på 116 liter känns stor som Stena Line. Så det får nog bli samma setup som Faster kör på.
Då får vi hoppas på lite slalomtävlingar nästa sesong som sagt. LBWS är intresserade av att arrangera en deltävling om det kommer en cup nästa år. Det talas om det men vet inte om allt är spikat och klart.
Logga in för att svara.