Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?

• andersbq

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 17:38

En fråga till på detta ämnet. Till 80 litersbrädan, vad rekommederar ni som har erfarenhet, för minsta segel om man väger +90 kg och vill åka +40 knop?

(Har själv sett Dunkerbeck köra med typ 6.0 i 44 knop i 20 m/s vind, men han är både längre och tyngre)

• getwet

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 19:02

@andersbq 423343 wrote:

En fråga till på detta ämnet. Till 80 litersbrädan, vad rekommederar ni som har erfarenhet, för minsta segel om man väger +90 kg och vill åka +40 knop?

(Har själv sett Dunkerbeck köra med typ 6.0 i 44 knop i 20 m/s vind, men han är både längre och tyngre)

Faster och jag har kört 5.5 utan problem, Naish rekommenderar ned till 4.5 vilket känns helt rätt eftersom deras rekomendationer tycks ligga lite “snålare” än en del andra fabrikat, är troligen mer ärliga sifror. Finns vissa som rek. 5.0-10.0 på sina brädor…….Hallå!

Har även kört 80an med 7.0 utan problem. Nu ska vi bara prova ut den nyinkomna 110an i Danmark om en vecka……..spännande! Anders, hör av dig och häng med!

• andersbq

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 19:17

Danmark finns mängder av platt speedvatten (och underbara vågor), men jag har två starka skäl, jag äger bara en enda speed pryl, en Amaryllo och dessutom är prognosen ganska dålig under överskådlig framtid, (väderfreak som jag är…):tongue:

• Oregistrerad

Gäst
    19 oktober, 2007 vid 19:25

En fundering när det gäller minsta segel:

Vissa tillverkare verkar förespråka dåliga kostvanor.
    North har 5,0 som minsta segel och när man som jag väger in på knappt 75 kilo får man liksom lämna WO när det verkligen börjar bralla…
    Och detta även om brädan har 54 liter.

• marden

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 19:40

en 5,0 ska du nog klara hålla lite över 40 kn fast du bara väger 75kg sen kan du lägga på lite vikt i västen

• fredrik-ygge

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 19:57

@Oregistrerad 423361 wrote:

En fundering när det gäller minsta segel:

Vissa tillverkare verkar förespråka dåliga kostvanor.
    North har 5,0 som minsta segel och när man som jag väger in på knappt 75 kilo får man liksom lämna WO när det verkligen börjar bralla…
    Och detta även om brädan har 54 liter.

Jag väger 70 kg och har en Gun Mega XS 5.2. Det är inte många dagar per år man har riktigt fullt speedtryck i den, även om det känns bra som slalomsegel många dagar (d.v.s. fortfarande knappt mer än 10/år). Min erfarenhet är också att om man inte har ett extremt bra speedställe så är det alltid så choppigt när det är fullt tryck i så litet segel att det skall till fasiken så mycket man får att stå på för fullt. Tror de flesta av oss är snabbast när det blåser fullt för ett 5.5-6.0-segel eller så i svenska vatten. Är det mer är det ofta bättre att plocka av GPS, ta fram sin 3.5a och ha kul i vågor och ramper.

• getwet

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 20:01

@andersbq 423359 wrote:

Danmark finns mängder av platt speedvatten (och underbara vågor), men jag har två starka skäl, jag äger bara en enda speed pryl, en Amaryllo och dessutom är prognosen ganska dålig under överskådlig framtid, (väderfreak som jag är…):tongue:

Hehehe…….för dig kommer det att finnas för test både 60, 80 och 110 liter samt segel från 5.5 och uppåt……inga ursäkter nu och blåsa kommer det absolut att göra! 8bäddars hus med jacuzzi, kan det vara något?

• lbj

Medlem
    19 oktober, 2007 vid 20:08
    getwet;423375 wrote:
    Hehehe…….8bäddars hus med jacuzzi, kan det vara något?

Hinner jag hem? När åker vi och vartdå i Danmark

• getwet

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 04:39

@lbj 423378 wrote:

Hinner jag hem? När åker vi och vartdå i Danmark

Vi rullar på söndag, mot Klittmöller, Krik och några rundor i Ringköpingsfjorden……
    Så du hinner hem, båten på söndag eller måndag för din del.

• jester

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 08:36
    andersbq;423343 wrote:

Kör utan några problem med 5.8 till min 80-litare. Har kört i vindar upp mot 22 m/s. Även om det gick snabbare när vinden avtog lite… (och vågorna la sig)

• andersbq

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 08:37

Så svaret är alltså att minsta segel är cirka 5,5-6,0 ?

• marden

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 09:11

minsta eller största segel?
    finns nog bara en storlek som passar perfekt till varje bräda /seglare o det är nog den storleken du ska leta efter om du vill göra +40

• getwet

Medlem
    20 oktober, 2007 vid 15:01

@andersbq 423436 wrote:

Så svaret är alltså att minsta segel är cirka 5,5-6,0 ?

Tror jag inte, rek går från 4.5 och uppåt. Men 5.5 är de minsta seglen Faster och jag kört med hittills. Vi väntar på att få testa med ännu mindre, typ 5.0! Lite mer vind bara så blir väl det gjort. Och det kommer garanterat att gå bra det med….24-26 fena så var det avklarat.

Som jag skrev tidigare så känns Naish rekommendationer på storlekar lite mer ärliga, spannet är mindre på segelsize, men grejerna fungerar mycket bra inom det spannet, eller rättare sagt skitbra!
    En del andra fabrikat har en betydligt mer generös storleksguide på segel till sina brädor som ofta känns lite väl överambitiösa och långt ifrån bra.

• faster

Medlem
    21 oktober, 2007 vid 09:21

Har en Naish Stealth 5.0 men har aldrig använt den. Tyvärr har vi ju inte fått några stormar i år, men dagen D då är det gått att ha en 5.0 är någon sugen att köpa min 5.0 så varsågod.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kanske testa speed, vilka grejor ska jag köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.