Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kapa bom & linor
-
Kapa bom & linor
Publicerad av hattfan på 24 september, 2010 vid 07:10Ja, nu när Roger Lund har slukat min bom sitter jag med en bred jävla bom med långa linor. Så jag funderar lite på om man kan kapa lite för att få något mer passande. Är det lurigt att sy på strumporna igen och hur går bomkapandet till?
neven svarade 14 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
hattfan;632623 wrote:Ja, nu när Roger Lund har slukat min bom sitter jag med en bred jävla bom med långa linor. Så jag funderar lite på om man kan kapa lite för att få något mer passande. Är det lurigt att sy på strumporna igen och hur går bomkapandet till?
Här gäller det bara linorna:
Om du med ”sy på strumporna igen” menar korta linorna, så är strumporna sekundärt. Det viktiga då är att sy öglorna så att öglan är lika stark som linan och att linan förlorar minimalt av hållfastheten. Strumporna är där för att det ska vara lättare att få loss efter surf och skydda mot slitaget vid riggning och packning.Det går att sy för hand. Stark polyestertråd och en viss vana att rekommendera, minst 7 cm lång söm. Med maskin krävs toppmatning för att det ska funka. Om du inte vet vad toppmatning är eller saknar det på din maskin rekommenderar jag en segelmakare.
Den andra grejen är att säkert få linorna lika långa (det är lite av det traditionella skämtet med stolsbenen). Spänn linorna för allt du är värd först, så att flätningen kryper på plats. Sen mäter du under ca 10 kg belastning och exakt på samma sätt med varje lina.
Jag gör ju sånt här jobb och är du i Stockholm kan det vara vettigt. Men att skicka på posten etc för kortning känns lite löjligt. 50 spänn per kortning eller 175 för fyra. (Till och med när jag gör nya linset står jobbet för en större del av kostnaden.)
-
Har du en bom från 2008 eller tidigare så ska själva kapningen vara hyffsat enkel. Kräng av bomändarna så ser du under hur det ser ut.
JensElias – jag vet att du sagt förut att knutar minskar linornas hållfasthet avsevärt. Hur funkar det om man knyter ”klätteråttor” för att korta av kitelinor? Är det lika illa som kärringknutar? Jag har inbillat mig att de knutarna ska vara snälla och bra.
-
sourra;632719 wrote:Har du en bom från 2008 eller tidigare så ska själva kapningen vara hyffsat enkel. Kräng av bomändarna så ser du under hur det ser ut.
JensElias – jag vet att du sagt förut att knutar minskar linornas hållfasthet avsevärt. Hur funkar det om man knyter ”klätteråttor” för att korta av kitelinor? Är det lika illa som kärringknutar? Jag har inbillat mig att de knutarna ska vara snälla och bra.
Det faktum att jag kan svara vettigt på, och utveckla, denna fråga placerar mig för evigt i nördfacket. :ooo:
Lintillverkarnas labtester mäter hur mycket linan försvagas av bockningar. De bockar alltså linan utan belastning, säg 5000 gånger. Sen mäter de linans brottgräns i obockat skick. Då har spektra 75 (Dyneema) över 90% och aramid (Kevlar) ca 60% av en ny linas styrka. Intressant, men har inget med knutar kvar på linan att göra.
Med en överhandsknop mitt på egna linan vid mätning har spektra 35 – 50% av styrkan kvar och aramid 30 – 40% kvar. Detta är uppgifter från Liros, som kommersiellt skulle ha nytta av så höga värden som möjligt.
Det är dessa värden som är orsaken till att jag tidigare har har bannat knutar och och de som publicerar instruktioner med knutar, som amatörer. Man måste klara av att tolka fakta och statistik ”rätt” om man ska göra ett bra och säkert jobb.
Åter till knutarna: Det som påverkar en knuts hållfasthet är radien på linans böjning. Ju större radie, desto högre hållfasthet. Av två skäl är då en klätteråtta ungefär dubbelt så bra som överhandsknopen vid mätningen. Dels så är det dubbel lina genom hela knopen vilket ökar radien mycket i alla böjar och dels så låser den linan över en mycket större längd så att friktionen sprids ut på en längre sträcka. Spektra klarar bara ca 70 graders temperatur innan brottstyrkan faller kraftigt, så en dåligt dragen knut kan gå av vid belastning bara av friktionen då den dras till.
Om ”dubbelt så bra” innebär halverad försvagning låter jag vara osagt, men det är helt klart bättre. Att dessutom göra knopen där fodret/höljet är gör det ännu bättre, både för radien och friktionen. Alltid mycket viktigt att dra knopen ordentligt för hand. Hur man än knyter är det ändå alltid sämre än en sydd ögla.
Vad gäller valet av knop så är då en klätteråtta bättre än en pålstek över enkel lina. Och om man tvunget måste göra en knop på sin lina ska man göra det där det finns hölje och/eller där linan är så tjock som möjligt, över splitsände och liknande.
-
Underbart Jens. Det var iaf svar på alla funderingar jag hade..
Logga in för att svara.