Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › kapa kolmast?
-
kapa kolmast?
Publicerad av anonym-anvandare på 12 juni, 2002 vid 21:58går det att kapa en kolmast utan att förstöra något?
tacksam för alla svar!watertouch svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Den här frågan har ju varit uppe några gånger…
Generellt sett är väl rekommendationen att undvika å kapa om man kan. Dock hamnar man ju ibland i sådana situationer då det inte kan undvikas (ekonomisk ebb, mastbrott utan surfshop i närheten, kul å såga lite med den där nya, fina bågfilen).
Då är det kapa i botten som gäller. Kapa i toppen påverkar mastens egenskaper mer negativt. Själv skulle jag ogärna kapa mer än 10-15 centimeter eftersom masten är förstärkt i botten och i själva “bomområdet”, kapar man mer så ökas nog riskerna för mastbrott. Dessutom blir ju egenskaperna förändrade, böjkurvan flyttas och masten kommer att få en annan styvhet. Kapar man exempelvis ner en 460 mast till 430 så får man iofs en mast i rätt längd, men en ganska dålig mast om man jämför med en “riktig” 430 mast (fel styvhet, högre risk för mastbrott). Dessutom blir den närmast osäljbar.
Så – innan du kapar, kan du sälja eller byta din nuvarande mast? Försök att hitta rätt mast begagnad istället för att kapa den du har, tycker jag.
Surfa På!
-
I höstas testade jag att kapa en gammal kolmast med ca 30cm. Den höll i tio minuter….
Håller med Masse, -försök att byta till dig en mast med rätt längd istället! -
Jag kapade en 5 meters kolmast till 4.6 m. Det var visserligen exakt rätt längd för seglet men jag hade ändå problem att dra nedhalet tight. Seglet såg lite skumt ut med väldigt rak mastkurva. Kändes också inte rätt att segla, stumt och dött. Masten blev för styv trots att jag kapade längst ned och att masten smalnar av uppåt.
Kapa 40 cm är nog inte att rekommendera, 10-20 cm borde dock vara rätt OK. Men som doktorn sa, man sågar också av förstärkningarna längst ned och flyttar bompunkten. -
Jag körde ett tag på en 80% 480 som var kapad till 460. Det jobbigaste var att rigga, man fick ta i för kung å fosterland för att få ner dom sista centimetrarna.
Köpte en “riktig” 460 för ett tag sen å det blev mycket lättare att rigga. kunde dra hela vägen ner utan nåra som helst hjälpmedel. Kanske att seglena känns mjukare på vattnet oxå, men sånt tror inte jag att jag märker, jag bara kör.
Logga in för att svara.