Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa kolmast?

• Kapa kolmast?

Publicerad av lliinnuuss på 1 april, 2005 vid 10:13

Hej.
    har en 460 2-delad mast som jag skulle vilja kapa till 430.
    Är det lämpligt?
    Alla tips och beskrivningar om hur gå till väga för att få det så bra som möjligt emotages tacksamt..
    Kpade en epoximast för länge sen och det fungerade bra.. är det samma sak med kolmaster?
    / Linus

herodude svarade 19 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 april, 2005 vid 10:33

Tja
    Jag skulle inte ha gjort det, för styvheten blir fel. Kommer ge en kass böjkurva och därmed för lite twist. Jag hade sålt 460 masten och köpt en 430.
    Kelso

• dr-masse

Medlem
    1 april, 2005 vid 10:44

Det har skrivits en hel del om detta på konfen.

Konsensus får väl, som du redan fått tips om, vara “nej”. Du förstör en fungerande mast.

Skälen till “ja” kan väl sägas vara två:

– Masten är trasig. Med liten kapning kan den användas i alla fall.

– Man vet mycket, mycket väl vad man gör och vill t ex ha en styv 440 mast genom att kapa en 460.

Annars är det ingen bra idé, som sagt. Böjkurvan blir fel, förstärkningar för bom och förlängare hamnar fel (eller kapas bort) och masten går knappt att sälja. Passar inte till dina segel.

Så – köp rätt längd är det som gäller.

Masta På!

• lliinnuuss

Medlem
    1 april, 2005 vid 20:33

Ok, tackar.. får nytja variotoppen tills jag hittat pengar:)

• fjant

Medlem
    2 april, 2005 vid 08:11

Tja.
    Visst GÅR det att kapa masten! Du kanske vill göra det av ekonmiska skäl? Skulle dock rekomendera att köra med variotop, om du har den möjligheten, tills du kan köpa en 430.

Om du kapar, tänk på följande:
    *Använd ett nytt bågfilsblad. Såga långsamt, så att det utvesklas så lite värme som möjligt. Bli kolfibern för varm så kan den gå sönder.
    *Tänk på att diametern på det nya hålet/änden kommer ändras. Du vill inte kapa för mycket i toppen, för då kommer “toppen” bara åka rätt igenom/masten inte få plats i seglet. Tar du för mycket i botten kommer inte ev. förlängare att få plats.
    *Försök göra ett rakt snitt, och slipa det plant, så du inte får en ojämn yta mot mastfoten.

Men som sagts tidigare, undvik helst att kapa.
    Jag kapade bort 2-3cm i toppen på en 490 för att få ner seglet ända i botten. Detta var inte den rekomenderade masten för detta segel, så jag kan inte säga hur det påverkade prestandan. Men jag tror 2-3cm inte gör nån märkbar skillnad, däremot känns 30cm mycket tveksamt.

/Fjant

• dr-masse

Medlem
    2 april, 2005 vid 15:16

Att kapa några centimetrar funkar ju. Bra blad och inte jobba för snabbt är ju rätt råd.

Har kapat några master i mina dagar, spruckna bottnar eller att kunna få det “perfekt” utan variotopp har varit typiska orsaker. Okunskap har väl också spelat in i början, ährrhhhhmmmm… 🙂

Men mer än några centimetrar på en helt OK mast i överigt bör ju undvikas.

• Kjellorix

Gäst
    8 april, 2005 vid 20:47

får inte sälja privat

• herodude

Medlem
    8 april, 2005 vid 23:15

2250 ny i butik, var? rdm maste brukar vara mycket dyrare, eller? :S

• Kjellorix

Gäst
    9 april, 2005 vid 05:53

får nu sälja dom

• herodude

Medlem
    9 april, 2005 vid 12:08

oooh, då förstår jag, synd att det inte va 400 master…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa kolmast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.