Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa masten?

• Kapa masten?

Publicerad av mons2 på 17 november, 2006 vid 19:01

Har en mast (fiberspar reflex 3200 QX 460cm) som är skadad vid basen.
    Hur funkar den om man kapar den till 430 i stället.

kinetic svarade 18 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • kinetic

Medlem
    17 november, 2006 vid 19:48

Hm… Maste borde ju va förstärkt nertill så jag skulle kapa så lite som möjligt….

• argulander

Medlem
    18 november, 2006 vid 08:50

Kan också bli problem att få i en lång förlängare efter kapningen (eftersom masten ju är konisk), drabbade mig när jag kapade en mindre mast 400cm något, betydligt mindre än 30 cm. Var sedan tvungen att fila en massa på förlängaren för att den skulle gå i. Klas

• smurff

Medlem
    21 november, 2006 vid 21:13
    Mons2 wrote:
    Har en mast (fiberspar reflex 3200 QX 460cm) som är skadad vid basen.
    Hur funkar den om man kapar den till 430 i stället.
    Nej kapa inte masten.
    Hur mycket skadad är den kan du lägga upp någon bild?
  • mons2

Medlem
    24 november, 2006 vid 17:43

Har nu lindat på en laddning spunnen lina o lackat (lack för fiskespö) runt masten där det var en spricka på ca 2cm, får se om det håller. Men de får la bli en reservmast.

• kinetic

Medlem
    25 november, 2006 vid 10:37

Mons2: Om sprickan endast sträcker sig 2cm in från botten räknat så kan du lugnt kapa bort ca 3cm för att på så vis förvissa dig om att sprickan är helt “avlägsnad”, annars är ju risken att den blir längre o längre…Men om denna korta spricka uppstått så att säga längre upp blir det värre, jag skulle isf köpt lämplig epoxy samt tunn glasfiberväv o lindat på hårt…Problemet är bara att “sprickan” kommer sitta i ditt huvud med så att säga, du kommer alltid ha en gnagande oro över att masten kan snappa när som helst o kommer inte våga “köra fullt ut”.
    Själv knäckte ja tidigare en gammal NP C60 mast strax ovanför bommen som jag “skarvade” ihop med en bit kolfiberrör, o det har hållit bra, men jag vågar ändå inte pumpa o “slita” i riggen som man kanske gör annars…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa masten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.