Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kapellskär eftermidag,kväll
-
Kapellskär eftermidag,kväll
Publicerad av boman på 15 juli, 2011 vid 13:16Kapellskärs locals!! Slalom eller formula jag åker nu
zurfman svarade 13 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
//TOMMY//
Gäst15 juli, 2011 vid 19:08Boman din gamla räv, kul och höra av dig, 3 v sem framöver , bara vinden finns så hörs vi i Kappelskär.
//TOMMY//. -
Riktigt bra tryck i slalom prylarna och bra med folk och kul att fiket är öppnat igen!!
Vi syns där Tommy,
-
Vilken dag jag fick därute! På vattnet 08:00 lite vila på 20 minuter runt 12 tiden när vinden vred från ONO till S, sen var det full fart fram till 16:30. Mera sådana dagar!!! Kanske redan på måndag om man har tur?
Kul var det i alla fall. -
Ja du Boman! Det var inte lika jämn vind i dag som i fredags, men åka blev det. I dag var jag lite sent ute på vattnet 08:03. Men som vanligt var man först ute! Konstigt? Eller är det så att man bara har för mycket av ledig tid??;=)
-
Enligt prognosen (ex klart.se) skulle man kunna åka 6 kvadrat eller mindre i Kapellskär…
Hur blev det?På Trälhavet sa prognosen att det skulle gå och köra 6 kvadrat, det funkade bara periodvis.
Blåste typ 6-12 så det gick bara att plana med 6 kvadrat i byarna på en 134 liters-bräda.
Skulle kört 7,2 och kanske ännu bättre i Kapellskär!!! -
Tog Kapellskär idag, tisdag, istället! Det ångrar jag inte, en bra dag med 7,2 o 134 liter.
Jag gick ut när det inte hade börjat blåsa riktigt, men efter 15-20 minuter så var det bra.
Det blåste ca 7-8 inne vid badstranden vid 13-tiden, men jag drog längre ut för att få mer vind.
Där ute blåste det ca 7-10 m/s för att senare öka till ca 8-11 m/s. (ej uppmätt vindstyrka)
Vinden var väldigt jämn. Sent på em blåste det också över 8 inne vid badstranden.Det enda som var synd var att jag var helt själv, inga andra vindsurfare.
Litet konstigt, kan ju inte bli så mycket bättre förhållanden för att köra stora freerides (kanske inte små brädor)
Jag såg en kite-are när jag kom tillbaka in till badstranden o körde där ett tag.
Dessutom sol hela dagen. Då känns vägen tillbaka till Stockholm inte så lång efter 4-5 bra timmar. -
Grattis! det du beskriver låter som en perfekt sommar dag i kapellskär med Klassisk sjöbris. tyvärr så brände man ju all surftid på gårdagens byiga sydostan…
-
//TOMMY//
Gäst23 juli, 2011 vid 15:22Kapar denna gamla tråd, i morrn (sön) blåser hela Kapellskär sönder
vi hörs där ute. -
Kommer nog dit 🙂
Av princip så riggar jag aldrig mindre än 6,1 (knappt ens 6,1 funkar oftast).
Har dock ett 5,5 om man ens skall orka släpa med det (har aldrig funderat på att gå ned från 6,1 de senaste 2 åren, men det beror nog nog också på att jag seglat en hel del i Österskär och rätt stor bräda)
Prognoserna brukar ju ofta justeras ned också. -
Mitt utlåtande måste ha retat väder-gudarna.
Jag insåg att jag skulle bli överriggad redan på väg upp till Kapellskär, men att det var 4,7 som gällde var något oväntat. Det blev ju mycket bad med bräda (och 6,1) idag men det var skönt att få känna på hur bra tryck det kan vara. Efter att ha testat med både 130 liter o 115 liter så var det intressant att det ändå gick bättre att köra med 115 liters-brädan. Jag tror det visar på att när det inte är helt platt vatten o man passerar en viss vindstyrka (och nivå av chop) så kan brädvalet vara lika avgörande (hade en aning om det förut men blev än mer påtagligt idag).
Så jag får väl göra en pudel nu o säga att min ”princip” om att inte rigga mindre än 6,1 är avskaffad 🙂
Så konstant bra tryck i medel-vinden har jag inte upplevt på ett tag, stor skillnad på att klara samma vindbyar med en lägre medelvind (och beroende på hur mycket chop/vågor det är).
Logga in för att svara.