Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kappsegla bräda!
-
Kappsegla bräda!
Publicerad av anders_hoffman på 4 januari, 2003 vid 10:52Jag har en bok med det namnet.
Skriven av Rainer Gutjahr 1981.
Om det finns intresse skulle jag kunna ta lite knäppa, roliga men mest bizarra citat ur den och sedan skriva in här på konfen!Ni som är anonyma och inte kan rösta kan ju skriva JA/NEJ istället.
/Anders
kungdenknege svarade 22 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
ok,
”BEHANDLING AV DE VÅTA YTORNA
Den minsta friktionen mot vatten har vatten. Utgår, du ifrån detta, så ska du alltså behandla ytan på ett sådant sätt, att det bildas en tunn vattenfilm som fäster på brädans botten. Detta betyder att brädan måste vara absolut fett- och vaxfri. Högglänsande bottnar ser naturligtvis väldigt snabba ut men har alltså ett större motstånd mot vattnet eftersom inget vattenskikt bildas.”Finns det fortfarande folk som gör detta, alltså slipar o putsar och polerar sina brädor. Ska detta göras regelbundet, eller är det bara kuriosa?
/Anders
-
”BRÄDANS OVANSIDA
Brädans ovansida kan, om inte tillräckligt grepp redan finns, behandlas med mjuk skidvalla” (???) ”eller speciellt surfvax. Nya brädor har oftast kvar ett lager av sk. släppfilm, som är väldigt halt. Mot det hjälper endast en grundlig rengöring med ett starkt tvättmedel och därefter slipning med smärgelduk grovlek 100.””VIKTUTJÄMNING
Har en tävlingsbräda mindre vikt än den föreskrivna minimivikten, så är det bästa stället att anbringa vikter på just kring centerbordstrumman. Koncentreras vikten till centrum av brädan undviker man för stora ”gungeffekter” i plankans längdriktning. Endast vid extrem fram- eller baktungabrädor kan man montera tillsatsvikterna längre fram eller bak.
Gör då ett ca 5 cm stort hål, ta ur skummet i hålet, stoppa i vikten och plasta igen hålet. Skulle brädan av någon anledning bli tyngre efter en tids användning, tar du bort vikten igen.””Skulle brädan av någon anledning bli tyngre efter en tids användning, tar du bort vikten igen.”
Hmm, skulle det kanske kunna vara för att brädan tagit in vatten?! Jag skulle inte rekommendera att detta görs hemma!/Anders
-
Hehe, rätt kul. Bara inte nån nybörjare tror det är detta som gäller…
Jag vaxar inte min bräda (de har ju grepp nuförtiden). Däremot borde man kanske rengöra den nångång. Undersidan ser lite pissgul ut. Har antagligen åkt igenom ett oljebälte
Nån kanske har nåt tips (läste nånstans att oxalsyra skulle funka…)?
Logga in för att svara.