Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kappseglingsjolle vs vindsurf

• Kappseglingsjolle vs vindsurf

Publicerad av spray på 2 maj, 2007 vid 08:07

Är i allmänhet lite intresserad av hur pass bra en freeridesurfbräda kan gå på de olika bogarna och i synnerhet på kryssen.
    Runt en bana, kan den mäta sig med en bra centerbordsjolle (ex 49er eller 14ft) om man summerar alla bogarna?

Är vinden en viktig faktor eller är alltid brädan snabbare/långsammare?
    Kanske finns det någon här inne som seglat mot en jolle och vet svaret.

[IMG]http://www.international14.org/index.php?option=com_gallery2&Itemid=38&g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=20&g2_serialNumber=1&g2_GALLERYSID=de56e449a5555f84f91384e91da4240c[/IMG]

16284b70864ef3cb6f7eb7d7671e2392.jpeg

oaxen svarade 17 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • canoya

Medlem
    2 maj, 2007 vid 08:48

En formula kan antagligen mäta sig med jollarna runt en bana. Jag seglar en del formula men har aldrig provat att tävla med den och har heller aldrig seglat tillsammans med jollar. Jag tror att formula har ett fartövertag men tar lite sämre höjd än jollarna.

Generellt kan man säga att ju större bräda (och större fena och segel) dest bättre höjdtagning, men en freeride kryssar nog aldrig så bra som en centerbordsjolle. Med en 130 litersfreeride så kan man ta höjd för att komma lite uppåt iv ind men att segla en I-bana med kryss-läns bllir nog rätt trist för det kommer att krävas många slag innan man når kryssmärket. Bräd typen heter just freeride för att man friseglar med den och då blir det ju mest kring halvvind.

• Oregistrerad

Gäst
    2 maj, 2007 vid 12:11

Med en Formula tar man i stort sett alla typer av segelfarkoster, givet att man har planing (4 m/s och uppåt). Jag har kört mot 49er, 14 fotare, Hooby Tiger, A-cat mm och alla är grymt enkla att segla i cirklar runt. På gryssen kan man behöva lite tryck, dvs är det marginalvindar så att man måsta falla av lite för att hålla planingen kan det bli lite svettigt. Stannar man är man självfallet körd – även om optimister! Undanvindarna är löjliga, allt annat bara förvinner bakom axeln på en.

Lägg därtill hur mycket billigare och mer praktisk en Formula är än de mer extrema jollarna så är valet rätt enkelt – kör Formula! /Jesper B

• rasmus_w

Medlem
    2 maj, 2007 vid 16:15

Sen tycker jag att även om fartkänslan är grym så är det som verkligen utmärker surfbrädan att den är så liten, smidig och livlig. Du kan aldrig bolla med en jolle på det vis man hanterar en surfbräda, till och med formulan är smidigare i jämförelse trots att den (framförallt dess rigg) är rätt baxig och klumpig för att vara en surfbräda. När såg nån senast nån bära ner en fullt riggad jolle till vattnet, helt ensam liksom? Visserligen kopplar formulakillarna oftast loss riggen innan de bär upp grejorna men det går att bära allt på en gång, speciellt om man kan få lite ”bärhjälp” av vinden.

• spray

Medlem
    2 maj, 2007 vid 17:19

Jo man har ju kommit underfund med att en riktigt snabb centerbordsjolle kostar minst 10ggr mer än motsvarande surfbräda… =) En av anledningarna till att jag ska börja surfa.

Sen går det apmycket snabbare än dom jollarna som vi dödliga kan försmäkta över.

• carl-r

Medlem
    2 maj, 2007 vid 17:24

Ska börja? Men du har surfat nång gång iallafall eller?
    Annars är det fan så tufft att köpa på sig rubbet om man inte kommer igång. Vet flera som gett upp. Jag gav upp helt att försöka lära mig surfa för mer än 10 år sen. Sen misslyckades jag iofs med det förra året. 😉

• oaxen

Medlem
    2 maj, 2007 vid 17:30

@Carl R 380603 wrote:

Ska börja? Men du har surfat nång gång iallafall eller?
    Annars är det fan så tufft att köpa på sig rubbet om man inte kommer igång. Vet flera som gett upp. Jag gav upp helt att försöka lära mig surfa för mer än 10 år sen. Sen misslyckades jag iofs med det förra året. 😉

Du är välkommen till någon av LinSurfs kurser i sommar – vi lämnar ”lär-dig-surfa-garanti”!

Om du inte kan ta dig fram och tillbaka mellan A och B får du pengarna tillbaka.

Välkommen!

• carl-r

Medlem
    2 maj, 2007 vid 18:14

Jorå, nuförtiden går det ju bättre efter att jag tjatades upp på en bräda förra året då jag som sagt misslyckades med att ignorera den här sporten. 😉

Det är ju gipparna som är nästa steg, jag kanske skulle komma över? Problemet är ju att jag vill gippa på min fina nybörjar-tiga-270-slalom med MKIV’t. 😀
    Klubbens starboard go kunde jag gippa på första försöket. Sånt är ju fusk.

Trotsdet så träffade jag i höstas en kille på jobbet som skulle sälja sin utrustning då han hade gett upp. Det är ju trots allt inte helt enkelt om man inte har en väldigt bred bräda.
    Jag skulle iaf inte köpt på mig en hel utrustning utan att ha lärt mig dra segel och vet att man tar sig hem. Var mest det jag undrade om Spray hade gjort.
    Rätt coolt isf.

• marden

Medlem
    2 maj, 2007 vid 18:27

kan ni inte ge upp snart me att försöka sälja en kurs till spray o förstå att han inte vill börja på en sån i vår särsilkt när han har 60mil till linköping
    låt han göra som dom flesta av oss gjorde på 80 talet köpa en bräda o lära sig så småningom

• rasmus_w

Medlem
    2 maj, 2007 vid 19:50

@Carl R 380613 wrote:

Det är ju gipparna som är nästa steg, jag kanske skulle komma över? Problemet är ju att jag vill gippa på min fina nybörjar-tiga-270-slalom med MKIV’t. 😀
    Klubbens starboard go kunde jag gippa på första försöket. Sånt är ju fusk.

Tiga 270 tyckte ju till och med Surfsports testteam var svårgippad så den kräver nog utan tvekan sin seglare om man ska gippa den…

• carl-r

Medlem
    2 maj, 2007 vid 19:51

Just nu så badar jag rätt mycket då den sjunker om jag försöker slå. 😉

• rasmus_w

Medlem
    2 maj, 2007 vid 19:54

Inte heller förvånande. Jag har själv en bräda med rätt liten volym (ca 70?) och den har jag aldrig lyckats slå med. Det närmaste är att jag har hamnat i vattenstrartsposition på halvvind på nya bogen.

• jesper_b

Medlem
    3 maj, 2007 vid 07:52

Alla sätt är bra – huvudsaken man har kul. Att börja vindsurfa kan man göra genom att slita själv i hemma viken, åka på kurs på semestern, t ex Linksurf, Öland, Gotland, V-berg med flera ställen, eller kanske bästa effektivaste sättet: Sticka till varmare bredgrader med bra förhållanden varje dag. Då kan man i stort sett inte misslyckas.

Hålla på att tjafsa om att det skulle vara svårt och struligt? Vi är flera miljoner som lärt oss och det är i dag enklare än någonsin!

Just do it,

Jesper B

• svenne

Medlem
    3 maj, 2007 vid 08:41

I Windsurf (tror jag att det var) förra året körde vad-han-nu-igen-heter mot en av de nya 30-fots VO-kattorna, det är rätt stora prylar. Han höll inte jämnt skägg utan blev frånåkt. Men samtidigt lämnar testet en del frågor, vad hade hänt om det hade blåst mer? En katamaran går ganska fort upp i topphastigheter då de är rejält överriggade, men går inte så extremt mycket fortare när det blåser mer.

Jag har kört mycket Tornado (OS-klassen, större än Hobies) och de går igång extremt tidigt. I lätt vind har jag inte haft något problem att åka från brädor, men när det börjar bralla i så får man sig en fet frånåkning – dessutom på något som kostar en tiondel av Tornadon…

Så jag kan bara konfirmera det som tidigare har skrivit, surf är mest segling för pengarna och ger definitivt alla jollar en omgång stjärtsmisk.

Å andra sidan är det en rätt skön känsla att lyfta upp på ett skrov och skicka iväg i 17-18 knop när vattnet nästan är platt. 🙂

• spray

Medlem
    3 maj, 2007 vid 10:32

En hoobie eller tornado vore väldigt fräckt men som ni alla säger, det kostar bra mycket mer. Bara ett krysställ till min förra jolle kostade minst 12000kr när jag senast hörde mig för.

Något som är ännu härligare än att segla ifrån segelbåtar är att segla förbi motorbåtar =) Folk blir alltid så förvånade!

• dr-masse

Medlem
    3 maj, 2007 vid 21:30

Försök att loopa med en jolle. Fler frågor?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kappseglingsjolle vs vindsurf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.