Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kappseglingsjolle vs vindsurf

• rookie

Medlem
    5 maj, 2007 vid 12:04

Vill hålla med Oåxen, LinSurf är jäkligt bra!

Är fortfarande väldigt tacksam för att Ordförande (Johan?? hade en röd Saab) kom ut och hämtade mig med båt en fredagkväll. Han skulle precis smaka på fredagswhiskeyn men ställde upp på räddningsaktion.

• carl-r

Medlem
    5 maj, 2007 vid 21:43

@Jesper_B 380694 wrote:

Hålla på att tjafsa om att det skulle vara svårt och struligt? Vi är flera miljoner som lärt oss och det är i dag enklare än någonsin!

Just do it,

Jesper B

Finns ingen svårare sport som jag har provat iaf. Kanske bara jag som är oduglig, men säg nåt som har brantare inlärningskurva?
    Alla som vattenstartar och gippar obehindrat är grymt duktiga imo.

• svenne

Medlem
    5 maj, 2007 vid 23:05
    Carl R;381162 wrote:
    Finns ingen svårare sport som jag har provat iaf. Kanske bara jag som är oduglig, men säg nåt som har brantare inlärningskurva?
    Alla som vattenstartar och gippar obehindrat är grymt duktiga imo.

Nu skrev iofs inte Jesper att det var enkelt, utan enklare. Har du provat en skateboard någon gång? Gör inte det.

• carl-r

Medlem
    5 maj, 2007 vid 23:13

Jag gubbskejtar ramp (helst pool och vert) pissdåligt men windsurfing är svårt på riktigt i jämförelse.
    Skatea kan tamejfn alla göra, det är bara tricksen som är svåra. Att starta och att vända kan ju inte räknas som ett trick. 🙂

• oaxen

Medlem
    6 maj, 2007 vid 13:07

@Carl R 381170 wrote:

Jag gubbskejtar ramp (helst pool och vert) pissdåligt men windsurfing är svårt på riktigt i jämförelse.
    Skatea kan tamejfn alla göra, det är bara tricksen som är svåra. Att starta och att vända kan ju inte räknas som ett trick. 🙂

OK,tror att en jämförelse, eller två, är på sin plats.

Skateboard
    Med trettio skate-år på den 41-åriga nacken skulle jag nog vilja hävda att skate är svårare. Ta en fullständig novis och kolla hur det går att bara pusha fart – vingligt var ordet. De flesta klotar ganska omgående och det tar sin tid innan de kan ta sig dit de vill, när de vill.
    Trick
    Kickturn(typ stagvändning/lättvindsgipp) brukar kräva en hel del harvande innan man bemästrar det.
    Dessutom kräver skejtandet regelbundet underhåll. Har man varit ifrån att tag har man ju tappat 50% åkteknik.

Vågsurfing
    Ännu en brädsport – kungarnas sport. Här kan vi snacka lååång inlärningskurva. Var i Australien 87/88 och vågsurfade ofta, MEN vilken tid det tog innan det lossnade. Vågsurfing är svårt.

Vattenskoter
    Det tar 5 minuter att ta sig fram med en vattenskoter, men efter 5 timmar har man tröttnat på det.

Vindsurfing
    Efter en helgkurs(ca 10 timmar) behärskar man det mest grundläggande. Är man lika sugen som Daniel och Anders har man dessutom hunnit med att lära sig segla med hängsele innan helgen är slut. Året efter seglar man liten bräda, gippar och hoppar. Tredje säsongen hänger man på till Vilshärad och Apelviken
    och börjar ladda på helt okontrollerade bakåtloopar…

Vindsurfing tar 10 timmar för att komma igång, men räcker en hel livstid!

• carl-r

Medlem
    6 maj, 2007 vid 17:34

@Oåxen 381245 wrote:

OK,tror att en jämförelse, eller två, är på sin plats.

Skateboard
    Med trettio skate-år på den 41-åriga nacken skulle jag nog vilja hävda att skate är svårare. Ta en fullständig novis och kolla hur det går att bara pusha fart – vingligt var ordet. De flesta klotar ganska omgående och det tar sin tid innan de kan ta sig dit de vill, när de vill.
    Trick
    Kickturn(typ stagvändning/lättvindsgipp) brukar kräva en hel del harvande innan man bemästrar det.
    Dessutom kräver skejtandet regelbundet underhåll. Har man varit ifrån att tag har man ju tappat 50% åkteknik.

Vågsurfing
    Ännu en brädsport – kungarnas sport. Här kan vi snacka lååång inlärningskurva. Var i Australien 87/88 och vågsurfade ofta, MEN vilken tid det tog innan det lossnade. Vågsurfing är svårt.

Vattenskoter
    Det tar 5 minuter att ta sig fram med en vattenskoter, men efter 5 timmar har man tröttnat på det.

Vindsurfing
    Efter en helgkurs(ca 10 timmar) behärskar man det mest grundläggande. Är man lika sugen som Daniel och Anders har man dessutom hunnit med att lära sig segla med hängsele innan helgen är slut. Året efter seglar man liten bräda, gippar och hoppar. Tredje säsongen hänger man på till Vilshärad och Apelviken
    och börjar ladda på helt okontrollerade bakåtloopar…

Vindsurfing tar 10 timmar för att komma igång, men räcker en hel livstid!

Du har säkert helt rätt, men jag håller inte med.
    Jag undrar hur många som skulle skata om det tog en hel säsong att lära sig en kickturn? Skate sitter enbart i huvudet. Det är en fråga om att våga. För att klara grunderna. Kickflip däremot är inte alla förunnat, inte heller hole in one. Men att lära sig balansera brädan i krabb sjö och dra seglet som har blivit rätt tungt vartefter dagen har gått bara för att ta sig in igen är inte en fråga om mod. Det är en fråga om kraft och balans.
    Jag antar att du aldrig har sett såna som ramlar i gång på gång på gång utan att hitta balansen? Jag antar att du aldrig varit med om att varit så slutpumpad att du undrar hur i h-e du nånsin ska ta dig in igen?
    Windsurfing kräver som guundemann skulle ha sagt: styrka, klättervillighet och kluuurighet!
    Nej men allvarligt talat, jag håller helt enkelt inte med. Jag tror du har seglat för länge för att komma ihåg hur det kan vara.

• oscar

Medlem
    6 maj, 2007 vid 18:06

Carl R….Oåxen är även en rutinerad instruktör som håller flera surfkurser varje sommar så han vet vad allt du säger innebär. Du skrev ju själv att du lyckades gippa klubbens nybörjarbräda? Då kanske du förstår att det inte handlar om din teknik i första hand utan det material du seglar på. Tiga 270 och MkIV är väl bland det värsta jag kan tänka mig att försöka lära sig gippa på….vindsurfing handlar dessutom inte om kraft utan om teknik och balans. Jag har lärt 15-åriga tjejer som första dagen planat omkring i 10 m/s. Dom var inte speciellt starka utan hade rätt grejor och en jäkla balans och teknik.

• carl-r

Medlem
    6 maj, 2007 vid 18:51

@Oscar 381295 wrote:

… och en jäkla balans och teknik.

Exakt! 🙂

• carl-r

Medlem
    6 maj, 2007 vid 19:07

Vi säger så här: Vindsurfing är jättelätt. Som en plätt.
    Och jättebreda nybörjarbrädor är jättejätteroliga. Mmmm. 🙂

Bortsett från hur jättejättelätt det har blivit att lära sig surfa (varenda år sen vindsurfingen kom till) så vill jag iallafall säga att det gör väldigt stor skillnad om man blir coachad eller ej. Så troligtvis är ni rätt duktiga på att lära ut.

(Segla jolle, _det_ är däremot lätt. Lätt att komma igång och ha kul menar jag då. Inte att nå tävlingsklass.)

• Oregistrerad

Gäst
    6 maj, 2007 vid 22:08

Återgå till trådskaparens ämne! nuff OT nu!

• adde

Medlem
    7 maj, 2007 vid 12:47

Vindersurfing _ser_ väldigt lätt ut. Bara att bära ned grejerna, kliva upp, kroka i och segla iväg. Det är precis så lätt – när man har lärt sig hur seglet och brädan påverkas av vinden och vågorna. Men innan dess är det svårt att ens baxa ned sakerna till vattnet (ta hjälp av vinden!), strandstart är ju inte ens att tänka på innan man sig hur riggen skall hanteras osv… Lär man sig (eller försöker) på fel sätt så verkar vindsurfingen vara otroligt svårt (det ser ju så enkelt ut).

Jmf med skateboard. ”Vem som helst” kan ju sparka sig iväg på en skateboard…:crazy:

Med en bra nybörjarutrustning och en bra instruktör så kan alla med normal koordination segla fram och tillbaka inom 10h.

That said, jag kan fortfarande göra kick-flipp, 15 år efter att jag slutade skata…

• rookie

Medlem
    7 maj, 2007 vid 19:02

Gubbar gubbar gubbar….

Ni sitter ju och har svaret under näsan på er. Sätta segel på skateboarden!

Jag byggde en egen longboard (läses skateboard) som jag använder den där gamla riggen som ingen ändå vill köpa. Det var så jag lärde mig att gippa. På plan asfalt är det busenkelt.

• carl-r

Medlem
    7 maj, 2007 vid 19:21

Håller med, windskate är skitbra träning. Kompisen som förra året hade problem med balansen fixade det direkt på skaten iförd martens i byig vind. Så j-a kul! 🙂

• rasmus_w

Medlem
    8 maj, 2007 vid 15:54

Carl R: Var det inte du som åkte på en Tiga 270? Klart vindsurfing kan upplevas som lite knepigt om man försöker lära sig på en av de mest svårseglade brädor som nånsin serieproducerats.

• carl-r

Medlem
    8 maj, 2007 vid 22:43

Nuförtiden tycker jag mest att den är hisnande rolig, trots att jag inte kan gippa än. Trodde sputniken var värre. 🙂
    Jag får skylla på mina kompisar som sa ”köp inte en stor bräda, den tröttnar du på direkt”. Ok att jag badade en hel del i början, men nu kan jag faktiskt ta höjd i lättvind utan att plana med den. Det är jag jättenöjd med. Men jag fick aha-upplevelsen på en jättegammal badbrygga. Och när jag köpte tigan så visste jag ju att det var möjligt att segla. 😉
    Min envisa tanke har varit att om andra kunde lära sig segla på en sån här så kan väl jag. Och det kan man jul. I höststormen så körde jag knytbom och raf cam 5.1.

Men min åsikt om att vindsurfing är svårt grundades under de otal gånger förr i tiden när jag försökte ens komma upp på en bräda och verkligen ville lära mig. Trots att alla andra brädsporter och segling alltid fallit sig naturligt för mig så funkade det inte alls. Och från när man står och drar segel vinglar i byig vind med vågor in från sidan.
    Det är möjligt att det är lätt i bra förhållanden med perfekt utrustning, men i mitt huvud kommer det nog aldrig att ”gillas” som att man har ”lärt sig”. I mitt envisa huvud kan man eller så kan man inte. Och jag ”kan” inte än. Men jag har kul.

Ärligt talat så tycker jag att alla som lär sig surfa är väldigt skickliga. Och alla som har surfat länge får rätt trimmade kroppar. Teknik, styrka? Vem vet…

På jobbet var det en kille på ett grannföretag som jag frågade om han surfade, och han sa att nej men han hade en utrustning han skulle sälja. Han hade en slalombräda som han aldrig hade lärt sig segla på. ”Den bara sjönk.” Och han menade att han hade seglat mycket med en stor pråm han hade på landet.

En annan kompis testade samma centerbordsbräda med triangelnäsduk jag lärde mig på i somras. Han fick samma instruktioner som jag, men istället för att komma igång så ramlade han i vattnet under 3 timmar och sen blev det båt hem. Och jävlar vad han kämpade. Aktiv kille som sysslar mycket med alpinsport.

Kan det vara så att de flesta som ger sig på windsurfing är personer med goda förutsättningar att lära sig det?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kappseglingsjolle vs vindsurf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.