Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Karpathos!!
-
TOBHED På bild? (längst ner)
-
benke.;488618 wrote:Vad hade han för riggtips greken?
/BenkeAtt han skulle ha mera nedhal + mera lattspänning 😉
-
Nu får han inte dra mer i nedhalet, då blir vi frånåkta Surfan?
Ångrar att jag sa nej till resan, får ta det nästa år. Grattis till bra farter grabbar: -
Aloha 🙂
Sällan varit med om mer vind under 1 vecka som den senaste – jesus…
Första dagen var vi något mosiga eftersom vårt flyg gick 06.30 från Kastrup – blev till att gå upp strax innan jag hann att gå och lägga mig mao. När vi kom fram så var det röda flaggor uppsatta överallt, det blåste nåt sjukt mycket. I Devils Bay var sammanlagt 3 pers på vardera 100 kg ute under dagar och alla körde de 3.0 wave-segel. Vi satt på stranden hela dagen och började så smått oroa oss inför veckan då prognosen sa mycket vind under hela veckan.
Dagen efter flyttade vi därför alla våra saker till Chicken Bay, vinden är här ca 1-2 beaufort lägre och byigt nåt så in i fanken. Klang inledde dagen med att stanna på stranden då han hade med sig 5,8 som minsta medans jag gav mig ut med 5,1. Efter typ 3 runder hade jag lyckats göra 2 rejäla kastfall och toppat GPSen på 38,5 knop. Jag är tveksam om man kan hitta något ställe i världen som har plattare vatten än chicken bay, vattnet är som en spegel. Dessvärre är vinden antingen 100% eller 0% så det är ganska jobbigt och helt omöjligt att göra några bra average.
Efter 3 dagar i Chicken bay tog vi mod till oss och flyttade över till Devils Bay och väl där så träffade vi på Philip Adamidis och Andrea Baldini som båda tillhör speedeliten i världen. De var hur hyggliga som helst så jag körde tillsammans med dem hela dagen. Klang agerade filmare/passuppare/mm. under dagen då han dagen innan fått en spinout i 35knops fart och fallit illa och skadat både sig själv (revben och axel) och lite av utrsutningen. Det var väl mest Philip som visade hur & var man skulle segla i banan då Herr Baldini var alltför lat för att segla uppvind och därför endast orkade med typ 3 runder under dage. Man kan i alla fall summera Devils bay speedrakan med att säga att det är mycket jobb att ta sig till själva strippen, men väl där så kan man segla i turkost vatten väldigt nära land och i princip hur fort som helst. Dock är det mest vind i början och i slutet av banan och just slutet är lite speciellt då man måste bromsa nåt kopiöst för att inte landa in i en bergsvägg (ja, jag var väldigt nära…).Vi seglade 3 dagar i Devils Bay och alla dagar nådde jag i princip 39 knop i maxfart och ska jag vara helt ärligt så var det inte jättesvårt. En runda på 35 knop kändes som en runda på 25 knop här hemma…. Mitt första PB som blev 36,6 var med mitt Mauisails 5,9 och då kände man att det kunde ha varit mer vind, dagen efter blev det mer vind och jag nådde 39,42 i något av mina första heat vilket också blev den högsta hastigheten för min del under veckan. För första gången kände jag att en mindre bräda och fena inte hade skadat, men man kan ju inte ha allt…
Det var i alla fall kul att kunna segla “jämnt” med Philip och Baldini (mitt average är högre än hans) och jag tror faktikst att både jag och Klang lyckades sätta en hel del myror i deras huvuden då de insåg att vi körde utan vikter och vägde typ 75 kg samt att vi i princip aldrig har kört i såna förhållanden som vi hade på Karpathos.Klang var ruskigt imponerande att se de sista 3 dagarna. Med brutet/spräckt revben så tvingade smärtan honom till att koncentrerar sitt körande till ca 6 runder/dag och då han satte sitt aktuella PB så hade han t.om samma segelstorlek som Phlip (som dessutom hade viktväst). Jag kollade varje runda som Klang körde och var livrädd att han skulle antingen trilla (igen) eller köra över 40 knop och lyckas passera den magiska gränsen före mig.
Inför sista dagen (lördag) så sa prognosen att det skulle blåsa mer än under hela veckan och vi undrade stilla hur detta ens skulle kunna vara möjligt. Laddningen från Phlip och Baldini var i alla fall på topp och jag och Klang var nöjda med våra PB så 40-knops gränsen stod på menyn. Givetvis så blev det inte alls så mycket vind som de hade lovat utan framåt kvällen så var det nästan vindstilla för först gången på hela veckan. Jag körde över 39 knop med mitt 5,9 även denna dag men 40-knops gränsen är fortfarande något som vi får fixa någongång i framtiden, lite retsamt men med facit i hand var det ju en helt otrolig vecka.
Enligt lokabefolkningen så har det inte blåst så mycket på ön på över 10 år, det var endast veckan som Speedjanne & Co. var det som det inte har blåst storm hela tiden. Det ska bli intressant att se om det håller i sig inför tävlingen.Våra andra sessioner kommer att komma upp under veckan, ha det toppen
-
Mycket trevligt med en reseberättelse, och kul att ni fick till det med vind och fart.
-
Grattis Tobbe och Klang, både till bra repor och en lyckad resa! Kul att ha något att läsa när man repar sig efter hjänskakning som följd av ett misslyckat hopp med mtb:n
-
Som väntat så lär det krävas riktigt bra tider för att ligga topp 10 på GP3S bland svenskarna vid årets slut. Bra jobbat, Kling o Klang!
Tar för givet att filerna kommer för granskning så fort resväskan är uppackad o fruga + barn kramade. 😉
-
Jester;488917 wrote:Som väntat så lär det krävas riktigt bra tider för att ligga topp 10 på GP3S bland svenskarna vid årets slut. Bra jobbat, Kling o Klang!
Tar för givet att filerna kommer för granskning så fort resväskan är uppackad o fruga + barn kramade. 😉
Det vet du. Nu är det vardag igen, frugan på jobbet och själv sitter man här med båda barnen och försöker deperat hitta på nya lekar var 3:e minut… 😉
-
Grattis till bra tider, både klang och tobbe!
mina 31.6 i klagis känns lite sunkigt nu!
Välkommen hem till vardagen! -
Bra skrivet Tobbe,
Vill bara tillägga Chris Schill’s kommentar till dina 39+ knop i Chicken bay,
– “Its impossible”
-
Grattis killar. Najsigt och hoppas att ni lärt er en massa och plockar bättre resultat även här i sverige. Måste vara underbart att speeda på en “spegel”.
Här hemma blir det alltid resultat strax under 30 knop average men man kämpar på. Skall ut i morgon och köra lite på kvällen. Hoppas ni orkar komma ner till Habo.
-
@joth 489261 wrote:
Grattis killar. Najsigt och hoppas att ni lärt er en massa och plockar bättre resultat även här i sverige. Måste vara underbart att speeda på en “spegel”.
Tack Jonas.
Jupp, rätt stor skillnad att köra i Karpathos jämfört med Klagshamn och Habo. Åk till TT eller “Ankdammen” på en bra prognos så får du liknande förhållanden.
@joth 489261 wrote:
Här hemma blir det alltid resultat strax under 30 knop average men man kämpar på. Skall ut i morgon och köra lite på kvällen. Hoppas ni orkar komma ner till Habo.
Kommer sitta på stranden de närmsta veckorna och slicka sår…
-
Kolla in Klangs film som han gjorde förra året under världscuppen, det blåste inte så värst mycket då men filmen är bra 🙂
http://www.kinnas.com/swespeed/movies/ISASpeedKarpathos2007.avi -
Stort grattis Klang å Tobbe
Coolt att ni lyckades köra jämnt med å imponera på dom ”stora” killarna.
Hoppas att du e helt återställd till årets tuffaste tävling Klang! (Fullt ös)
Logga in för att svara.