Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Karpathos – lite turistinfo/bilder

• Karpathos – lite turistinfo/bilder

Publicerad av henryk på 25 juli, 2010 vid 21:01

Lite bilder från 8-15 juli på Karpathos. Var där på sol o bad m familj o vänner, men jag hann med några timmars surf varje dag (tills jag lyckades stuka foten). Karpathos e ett perfekt resmål när alla i sällskapet inte surfar – det blåser hårt hela dan – varje dag. Ingen surfstress alltså – går att kliva på för ett pass när tid finns. Jag hyrde på mistralcentret i ”mellanviken”, fina prylar, perfekt service –ordning o reda förstås, och suveränt god mat. Helt ok att segla mellan de tre vikarna, om man talade om det, så de hade koll. Visst – inga vågor, en massa chop, fint plattvatten närmast land (-men ojämnare vind förstås) – men varmt och skönt – barfota/shortssegling på ett blått hav e najs ändå.
    E man på ön så tycker jag det är ett måste att hyra jeep och köra norrut, upptäcka fantastiska stränder och pittoreska byar. Smala bergsvägar – inga räcken…
    Några turist måsten:
    -Achata Beach
    -Kyra Panagia Beach
    -Apela Beach
    -De tre grannbyarna Aperi, Volada och Othos.
    -Bergsbyn Olymbus på öns norra del. (bäst på sen em när utflycktsbåtarna åkt hem och bara de som vågat köra e
    där – men ny väg byggs så passa på nu)
    Köp en bra karta i turistinfon mitt i hamnen i Pigadia (Karpathos stad). I övrigt e själva stan inte mycket att ha. Det fina på Karpathos finns norr om Pigadia – vinden o surfet söder om, precis vid flyget. Ön e dock liten – 15 min från surf/flyg till Pigadia, ca 1,5 tim till Olymbus vilket e så långt norrut man kan komma med bil.
    /henryk

petalz svarade 14 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • henryk

Medlem
    25 juli, 2010 vid 21:24

några till – tog ett tag me ajfånen…

• klang

Medlem
    26 juli, 2010 vid 19:01

Super bra bilder, Karpathos rockar, lite byigt bara…

Provade ni att köra något i Chicken bay, lite nyfiken på om det blivit riktigt byigt sedan de byggt ut flygplatsen?

När vi var där -07 så var det rätt ryckigt redan… vi spekulerade hur mycket värre det skulle bli när flygplatsen byggts färdigt… Om man är någorlunda bra vindsurfare så tror jag att paradise bay är att rekommendera.

• henryk

Medlem
    27 juli, 2010 vid 08:46

Seglade ner i chicken ett par gånger, mycket riktigt, vinden dör rejält i två eller tre “stråk”, vilket gjorde att jag hellre körde i “paradise” och “devils” bay. Med lite mer flytkraft under fötterna än newave 69 tex och lite större trasa än 3,7 till 4,2 som gällde den veckan, så borde ju chickenbay vara perfekt för freestyle tex…? Har ju ingen koll på hur det var före den nya terminalbyggnaden…

• hollister

Medlem
    27 juli, 2010 vid 11:12

Ser riktigt gôtt ut….

Hade gärna varit där istället för på jobbet!

• larry

Medlem
    27 juli, 2010 vid 13:08
    Klang;622600 wrote:
    Provade ni att köra något i Chicken bay, lite nyfiken på om det blivit riktigt byigt sedan de byggt ut flygplatsen?
    .

Nu har jag jämfört före och efter :-). Tror det är ungefär samma. Dvs mellan byigt och skitbyigt. Har man stor bräda går det ganska bra. Tillräckligt bra för att jag fortfarande hellre seglar freestyle där än i de andra vikarna. Dessutom kryssar jag på ett långt ben mellan chicken och devils bay, så det går rätt fort att variera vik om man har lust.

Vet inte vad det beror på men vissa dagar är det ganska jämn vind, medan andra är skitbyiga. Tror inte det i första hand har med byggnaderna att göra.

• raggarn

Medlem
    27 juli, 2010 vid 17:42

Va f..n nu då…. 🙁 trodde att Karpathos va himlen på jorden…har ju lagt in den på reselistan
    och nu säger ni att det är byigt…!!??? det har man ju nog av i Närlunda….och övriga Mälaren
    vill ju köra som på bild 10 å 11 å 13 me näsduk och avsluta efter en dag på vattnet me bild 14+15+16
    tack för bra info + bilder
    vilken vik är bild 10-13 om det är samma

• klang

Medlem
    27 juli, 2010 vid 18:57
    LARRY;622697 wrote:
    Nu har jag jämfört före och efter :-). Tror det är ungefär samma. Dvs mellan byigt och skitbyigt. Har man stor bräda går det ganska bra. Tillräckligt bra för att jag fortfarande hellre seglar freestyle där än i de andra vikarna. Dessutom kryssar jag på ett långt ben mellan chicken och devils bay, så det går rätt fort att variera vik om man har lust.

Vet inte vad det beror på men vissa dagar är det ganska jämn vind, medan andra är skitbyiga. Tror inte det i första hand har med byggnaderna att göra.

Larry… känner ingen annan som varit på Karpathos så mycket som du… tack för infon… our Karpathos Guide

• larry

Medlem
    28 juli, 2010 vid 08:01

Haha…nä nu börjar man bli Karpathos veteran. 5:e gången. Gjorde 50 knop med freestylebräda i år………utan gps:tongue:.

Raggarn! Det är klart du ska åka dit. Chicken bay är den minst blåsiga och byigaste viken, dock jäkligt mysig med grunt turkost vatten i kombination med beachbar och taverna. Jag har seglat 9 av 10 dagar i den. I de andra vikarna är det jämnare vind. Varmt, skönt, oftast jäkligt blåsigt och trevlig ö har gjort att både jag och familjen återvänt.

• petalz

Medlem
    6 augusti, 2010 vid 16:09

Hur är det med vindäkerheten framåt hösten på grek-öarna? Är egypten bättre?

Måste hitta ett resmål i slutet av september för en dryg veckas “familje-surf” dvs hyffsat nybörjarvänligt men ändå vettiga planingsvindar.

Tid o budget medger tyvärr inga längre utsvävningar som brasilien mm

/ Peter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Karpathos – lite turistinfo/bilder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.