• inge

Medlem
    12 maj, 2004 vid 09:57

Kör tills du upplever ett själv…
    Då vet du vad det är!

/J

• inge

Medlem
    12 maj, 2004 vid 09:58

Hej igen!

Vet också att det finns lite roliga filmer på kastfall på FTP:n. Ladda hem dem annars!

/J

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2004 vid 10:01

Jag surfar inte ännu… Så jag kan inte ‘uppleva’ det.
    Någon annan som kan svara?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2004 vid 10:12

Det är när man får för mycket kraft i seglet och man inte hinner/kan skota in så att man utnyttjar den kraften i ökad hastighet framåt etc. De flesta vindsurfare använder sig av en hängsele och man sitter alltså fast i bommen. Det som händer vid kastfallet är att du dras av brädan för att du sitter fast i bommen, vilket kan vara ganska obehagligt om du inte har upplevt det tidigare. grin.gif
    MVH
    Edvard Z

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2004 vid 10:19

Jo kastfall är lömska saker. Har precis börjat nyttja hängselens fördelar men nackdelen är ju att man verkligen sitter fast i riggen. Sist gång så låg jag väl sammankrupen i fosterställning i seglet 5-6 tack vare kastfall, be aware… blush.gif

• jeppe

Medlem
    12 maj, 2004 vid 10:22

Enklast kanske är att beskriva seglet som en Pilbåge under extrem spänning där du är pilen.

Denna situation uppstår främst när man är kraftigt överriggad.

Kastfallet kommer när du inte kan hantera seglet längre och du skjuts kraftigt framåt, roterar ett halvt varv i luften och landar 2-3m framför brädan på ryggen.

Är du ikrokad uppstår hela senariot beskrivet ovan bortsett från fallet på 2-3m, det blir fullkomligen en tvärnit. Har du tur, har du fortfarande ett segel som är helt efter ikrokat kastfall. grin.gif

Sen finns det många varianter på kastfallet. Förra året lyckades jag med ett kastfall mitt i ett hopp. Fötterna hoppade ur fotstropparna naturligtvis men ikrokad var jag, blev något av en halv framåtloop ikrokad men utan bräda. Rätt festligt.

• joo

Medlem
    12 maj, 2004 vid 10:40

Det är efter sitt första kastfall man “värkligen” vet hur stark vinden är.
    Mitt första kastfall kom när jag för första gången lyckades haka i selen.
    Vinden tog tag i seglet, jag var inte med och rätt vad det var så flög jag som en misil och landade ca. 4 m från brädan. Men kul var det laugh.gif

• ozman

Medlem
    12 maj, 2004 vid 11:21

Det är nog inte fullt lika farligt som beskrivet ovan. När du börjar surfa, och framförallt använder sele, så tänk på att inte försöka häva kastfallet, eftersom det blir bara mycket smärtsammare. Det bästa är att släppa bommen med händerna och kastas framåt så att man landar i vattnet och inte på riggen. Det är närkontakt med bom/mast som kan orsaka smärta!

/Matt

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2004 vid 11:23

Ouch!Låter jobbigt med kastfall…
    Blir det bara sådär tvärt eller hinner man känna att det är på G och ‘hoppa av’?

Känns lite klaustrofobiskt att bli avkastad och samtidigt sitta fast med selen i bommen, ingen chans att man fastnar under seglet?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2004 vid 11:29

Svar till:

Ouch!Låter jobbigt med kastfall…
    Blir det bara sådär tvärt eller hinner man känna att det är på G och ‘hoppa av’?

[/ QUOTE ]

Det är kul att bli katapultad (så länge man inte har sele ikrokad). Det brukar gå fort, men man kan ju ha lite koll på vattnet och försöka se om det kommer starka byar bakom en.

• markram

Medlem
    12 maj, 2004 vid 11:35

Svar till:

Det är nog inte fullt lika farligt som beskrivet ovan. När du börjar surfa, och framförallt använder sele, så tänk på att inte försöka häva kastfallet, eftersom det blir bara mycket smärtsammare. Det bästa är att släppa bommen med händerna och kastas framåt så att man landar i vattnet och inte på riggen. Det är närkontakt med bom/mast som kan orsaka smärta!

/Matt

[/ QUOTE ]
    Jag håller snarare med Dunkerbeck om att man INTE skall släppa.
    dessutom om man får ett kastfall med riktigt TRYCK i så sitter du ändå fast i hängselen och du gör klokt i att hålla kvar i bommen.
    Varför då? Kanske ni undrar.
    Jo om man i likhet med mig praktiserat att släppa bommen så råkar man förr eller senare ut för en obehaglig grej:
    Man roterar i förhållande till bommen när man är i krokad och kan därför inte kroka ur efteråt.
    Låter kanske inte så jobbigt, men är det värsta jag varit med om de sista fem åren (inklusive misslyckade fallskärmshopp mm)det är mycket obehagligt att ligga under seglet när det inte går att kroka ur pga att man roterat 2varv och luften börjar ta slut.
    Sedan dess letar jag efter en sele där jag med två knappar kan frigöra kroken Totalt från selen -någon som vet om det finns sådan?

• Johan!!

Gäst
    12 maj, 2004 vid 11:41

Ofta kan man känna att kastfallet är på väg.
    Bakfoten liksom lättar från brädan och du börjar stå på tå.
    Detta händer oftast på väg upp i planing och gärna på en slör.

Jag tycker att man ska försöka häva kastfallet.
    Jag håller inte heller med om att man ska släppa bommen i ett kastfall.
    Du bromsar nämligen ner utrustningen ganska effektivt genom att hålla i den
    och risken att saker går sönder minskar.

Att fastna under seglet är nog ingen större risk.
    Man hamnar oftast rätt på seglet strax ovanför bommen, eller ibland precis brevid masten.

/Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2004 vid 12:13

Sen får man ju inget kastfall utan selen ikrokad heller. Då kan man ju släppa… Men man ska tänka på att skota ut omedelbart om man har ett kastfall på G.

Nåt som jag inte gillar som jag gjort ett par gånger är när man styr riggen ner i vattnet på samma sida du står på. Då tar det tvärstopp och du slår i riggen med armar och ben. Höll på att bryta armen på det, men det klarade sig… Sen får man ju inte många kasfall om man kört ett tag.

• markram

Medlem
    12 maj, 2004 vid 12:33

som ett förtydligande:
    I mitt inlägg refererar jag till kastfall när man har full fart fullt tryck och kör sitt fullC-segel på gränsen, då KAN ett kastfall komma när som helst på undanvinden.
    Och då kan man rotera rejält (samt sträcka ryggen pajja segel master, bommar mm).
    Det är ju inte så konstigt med tanke på att man gör en deccelaration från ca 30knop till noll på mycket kort tid.
    Visst förhindrar tgod teknik kastfall, men skall man slå personbästa i downwind på choppigt vatten och har en GPS med sig, så blir det för mycket ibland cool.gif

• watertouch

Medlem
    12 maj, 2004 vid 12:50

Jag fick ett najs slör-kastfall för nåt år sedan. Seglet drog mej i en båge med sådan kraft att hängselelinan gick av och jag flög iväg ett par meter. Jag landade på rygg och för att hålla huvudet upprätt sträckte jag en muskel i halsen. Värsta whiplashen alltså.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.