Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kastfall
-
Kastfall
Publicerad av anonym-anvandare på 16 januari, 2005 vid 09:20Någon som har erfarenhet av dom kastfallskydd man monterar vid mastfoten?
Funkar det eller är det bara ivägen?jesse svarade 19 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Menar du en så där rulle som man sätter i skenan för mastfoten?? Polaren har en sådan, och visst funkar den väl. Fråga är bara hur belastingen blir på masten och mastfoten vid ett fall?!?! Ivägen är den kanske om du ska slå, och snubblar på den Men personligen så är jag inte så impad av den.. Ful som stryk.. Klart en dingad nos är inte så snyggt heller..
-
Jag har klippt ett liggunderlag i form av nosen och tejpat med eltejp två lager liggunderlag på nosen.
Kanske inte det snyggaste men inte så fult ändå tycker jag. en svart förhöjning på nosen bara.
Skyddet är ca 15*15 i en trekant.Funkar fint. Plus billigt är det ju också.
-
Här är en bild på skyddet. Har tyvärr ingen bättre bild att få tag på just nu. Skyddet höjer sig ca 1,5-2 cm upp också.
-
Jag antar att du menar en deviator. Här är min personliga åsikt om den eftersom jag kört med en sån. Den fungerar, punkt slut. Däremot ska du inte ha en sådan när du kör vågor. Dels så tar den lite plats, påverkar inte vid exvis freeride då du har stor bräda men vågbärdor har ju som bekant mindre bredd. Dessutom så finns det risk att du knäcker jointen vid feta hopp, det gjorde min. Klart en joint kostar 150 kr, en nos lite mer. Men min rekommendation är att inte använda den vid freestyle eller vågsegling.
-
Här är en annan konstruktion på ett skydd vid kastfall som jag byggde för någon vecka sedan har provat en mindre version innan men denne täcker mer masten.
Man man skydda nosen samt stora delar av sidan på brädan också, den är inte ivägen speciellt mycket, har den till min freewave 85lit med rdm mast
Den borde ju fördela trycket då arean vid impact blir större sen är den ju vadderad av en massa pastmaterial, som är är sötabsorberande den suger inte upp vatten eller så och sitter där den sitter på masten.
-
jag tycker denna verkar vara ett bra alternativ om man ha för vana att inte greppa tag i masten
kostar 399:- på surfcompaniet -
Jag har en du kan få köpa för vi använder den inte längre. PRiset ligger på 200.- exkl frakt.
-
Skall genast dra på ett kastfallsskydd på nosen…har tänkt tanken men aldrig testat. Igår offrade jag höger foten som klämmdes rejält i ett kastfall bara för att skydda nosen på min JP.
/t-bone -
egen erfarenhet – visst, den funkar som gurra säger, den e inte snygg men va fan, min bräda ser bättre ut pga den…
däremot så e den lite klen i plasten som ska sitta i mastfotsskenan, min pajjade och fastnade rätt bra efter ett kastfall modell big bang.
men brädan e hel!
Har aldrig klivit på den av misstag eller kännt att den e i vägen, men så rider jag inte vågor heller…än…
/M
lite överdyra kanske, men e du noob så kan den spara dig sköna slantar… -
Eller så tar man bara ett vanligt mastvadderingsskydd för 100:- och sätter precis under bomnocken (sätt det upp och ned). Det har jag kört med länge och funkar bra.
-
Vad är ett kastfall och hur förhindrar man det.. tror det
har hänt mig ett antal gånger men är osäker på vad det
är -
Det är när man är ikrokad i selen och blir kastad framåt över brädan. Tex om det kommer en vindby och man inte hinner kroka ur eller skota ut.
http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=177&article_type=50
någon som vet om man kan få tag i en deviator i sverige?
-
Jez’s Knob… är det någon som har en sådan och har bra erfarenheter eller? funkar det… finns den att köpa i sverige…
-
Jag är lite tveksam till om de olika prylarna och skumgummi kan rädda grejerna.
Av denna orsak vill jag ge min syn på saken. Jag är inte någon form av expert eller så och jag hävdar inte att min åsikter är sanningen. Inte heller vill jag ”peka finger” åt någon eller kliva på nåns tår i denna tråd (har inte ens läst alla inläggen i den).
Det jag nedan skriver är generella åsikter och observationer baserat på vad jag sett och upplevt och råden är såna jag fått, läst mig till eller själv lärt mig.Mitt råd är att istället för ”tekniska prylar” lära sig att aktivt “rädda” situationen om kastfallet kommer. Sedan jag läste om hur man gör detta har jag inte fått några skador eller märken på mina grejer.
Det är absolut inte svårt.
När du känner att det är kört, nu bär det av i ett monsterkastfall så slutar du hålla emot och försöka bromsa det. Istället trycker du ifrån allt vad du kan med den handen som är närmast masten och skotar hem med den hand som är närmast bomnocken.
På detta sätt kommer du att göra en “framåtloop utan bräda” och landa i vattenstartposition varifrån det bara är att starta om och segla vidare.Denna teknik har jag framgångsrikt tillämpat på brädor 90-liters vågis till Formula och riggar från 4.7 till 12.5 utan varesig skador på grejerna eller mig.
En viktig sak i min erfarenhet är att även “trimma in” grejerna och sig själv för att förhindra kastfall. Det är mycket viktigt att ha “balans i riggen” så att man inte måste våldas för att segla utan kan koncentrera sig på att känna efter vad som händer med riggen i vinden. Viktigas är hängselelinorna. Om dessa sitter fel kommer du inte att “lära känna vinden” eftersom du står och brottas med den med hjälp av riggen. På http://www.guycribb.com kan du läsa om The Truth About Harness Lines. för att hitta rätt position för linorna.
Utöver linornas position tycker jag att man inte ska ha för brett mellan linorna. Själv har jag aldrig bredare än tre fingrar och det rekommenderas ofta max en “handbredd” men på stranden har jag sett folk som har 30-50cm mellan linorna. Orsaken till att ha smalt mellan linorna är det är lättare att “styra riggen” i vinden då, om det är brett mellan linorna kommer hängselen att göra “riggtrimningen” trög och långsam, dvs det blir svårare att skota ut och in efter behov när vinden ändrar sig.Ytterliagare en sak när det gäller hänselelinorna är att man inte ska korka i för tidig som nybörjare. Du ska plana och åtminståde ha framfoten i främre fotstroppen innan du krokar i. På http://www.guycribb.com finns det massor av information om hur man planar upp tidigt, kliver i fotstroppar osv osv osv.
Nästa sak att tänka på är att vara ute på “rätt storlek” av bräda, fena och segel till rådande förhållanden.
Sjäv hade jag alltid enormt stora segel jämfört med alla andra när jag var grönare än jag är nu. Orsaken var att jag brottades med grejerna istället för att låta dem jobba effektvt. På detta sätt har jag mördat två brädor. Jag misstänker att “brottningen” kommer av en räddsla för kastfall osv.
Ofta ser jag nybörjare som har bommen för långt ner, hänselelinorna för långt fram och åt helsike för stora riggar, brädor och fenor för rådande vind och vattenförhållanden. Det som händer med dessa kombinationer är att all energi och koncentration går åt till att hålla i och hålla emot istället för att känna på rigg- och brädtrimmet i vind och vatten. Det blir en negativ spiral där riggen blir inskotad med muskelkraft som då förskjuts ner i bräda som börjar ploga genom vattnet, driva i sidled, åka på lovartskanten osv osv osv. Den låga bommen med hänselelinorna för långt fram gör att man kommer i en position som är väldigt ”fixerad”. Man står där man står i den stance man har och det är svårt att röra sig för att anpassa bräda och rigg i förhållande till vatten och vind. När det då kommer en vindby ligger man redan i underläge varför kastfallet är ett faktum.Titta istället på vad folk på stranden har riggat och HUR dom har riggat. Jämför med folk i din egen storlek och med ”samma typ av prylar”. Om något känns konstigt på vattnet med bräda och rigg så fråga duktiga killar om råd. Kolla hur andra gör när dom seglar och imitera.
Jag tycker man som nybörjare ska gå ut med ”minsta möjlig grejer” för rådande förhållande och inte ”helgardera” planing genom att ta det störta man har. Det är ok för duktiga speedkillar att vara överriggade eftersom dom förhoppningsvis har lärt sig hur man trimmar segel och bräda effektivt på vattnet.
Går man ut med mindre grejer kan man ”känna efter” vad som händer när man trimmar runt på sakerna, exempelvis att farten ökar när brädan ligger plant i vattnet och att kraften i riggen blir större när den är mer upprätt istället för bakåtlutad.
Visst, man kanske inte får plana lika mycket men man ”lär sig rätt” från början och seglingen blir lättare och roligare.Jag funderar ofta på om jag ska gå fram och ge tipps och råd oombedd på stranden. Eftersom jag inte är så duktig själv känns det som om jag inte har tillräckligt ”stöd för mina råd” varför jag låter bli. Det är lättare att vara modig här och prata i allmänna ordalag.
Oj, det blev långt och mycket. Hoppas ingen tagit illa upp och att jag kanske har gett nått vettigt tipps. /Jocke
Logga in för att svara.