Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kastfall
-
Knatte
Gäst31 juli, 2005 vid 07:04Det var väl många goda råd
Tar väl upp de flesta aspekterna angående kastfall och framförallt hur man förhindrar..Sedan tror jag nästan alla windsurfare uppskattar, om man påpekar uppenbara brister i riggningen eller setup. Typ. de har missat 10 cm nedhal eller borde dra lite mer i uthalet.
Men det kan ju bero lite från person till person Ser killen/tjejen ut som en neonfärgar tyskinspirerad messersmitt, så kanske man skall saken beroHar inte märkt någon, som inte blivigt tacksam för några små tips
-
Feg har rätt.
Det är när man släpper prylarna i kast fallet som de
“dänger ” till nosen.
Dessutom skall man tänka på att garantin automatiskt blir
ogiltig på flera brädfabrikat om man kör med deviator.
Brytkrafterna i skenan blir stora.
Lite skumgummi på nosen verkar dock vettigt, det skyddar
dessutom brädan på land.
VIKTIGT:
Släpp inte bommen vid ikrokat kastfall -det kan resultera i rygg och nackskador.
Jag kar knäckt master, bommar, segel mm i kastfall -men
aldrig nosen på brädan. -
Mycket bra åsikter feg!
Mina kastlall ser nästan till 100% ut något i still med följande:
Jag har fallit av på djup slör med formula prylarna och har fullt tryck i riggen, brädan småhoppar mellan vågorna och plötsligt så “fastnar” fotstropparna på läsidan av brädan i en våg som är på väg att bryta. Detta resulterar självkart i att brädan tvärnitar så att jag pendlar/åker framåt mot nosen om jag orkar/hinner spjärna emot med bakfotan så går allt bra men annars är kastfallet ett faktum HUGA!Jag har hittils lyckats undvika att kastas genom seglet men det är nog mer tur än skicklighet
-
Det här med att skota in och trycka ut mastarmen är ju riktigt bra..då slipper man ju sabba prylarna..annars är ju en fet vaddering bra att ha från början. Dom kanske inte funkar på dom värsta kastfallen, men dom funkar säkerligen på grashopper kastfall..
eljest så tycker jag inte att man ska försöka “lära bort” kastfall..
Kastfall är ju bland det roligaste man kan se !
Det ger även seglaren “karaktär”..-“Han har en välldigt temperamentsfull åkstil”
-“Han surfar passionerat, snudd på Italienskt”Så jag säger
“Våga kastfalla..”“Fram för kastfallarna”
“Viva los catapult”
-
Tack för bra tips! Tyvärr hjälper det inte min Mistral MTX 105 som blev av med nosen i söndags på Haga. Har surfat sedan 89 och det är numera sällan som jag åker på kastfall eller slängunga som vi brukar kalla det. Visst ska man ha optimerad utrustning för rådande förhållanden etc men ibland händer saker väldigt fort. I söndags körde jag 7,4 något överriggad, inga problem om inte främre foten slagits ur fotstroppen av en våg. Swisch så for jag genom luften och i samma ögonblick insåg jag att nosen var körd – och det var den. Shit happens!
Logga in för att svara.