Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kastfall och skador

• cambo

Medlem
    5 december, 2004 vid 16:49

DÅ kan du använda mej som testobjekt, slog axeln ur led i slutet på augusti efter ett toköverriggat kastfall där axeln träffade masten. Går fortfarande och rehabliteringstränar axeln utan att ha fått full rörlighet. Resten av denna säsong har man inte fått surfa en minut och det sägs att jag ska bli fullt återställd någon gång nästa år. confused.gif

Vad ska du med statistiken till?

• stinger

Medlem
    5 december, 2004 vid 17:57

Jag vred också till axeln i ett kastfall i somras, som tur är gjorde det inte ont när jag surfar. Känns rätt OK nu faktiskt. Jag har kört en del med såna där gummiband för att stärka axelmusklerna så förhoppningsvis har skadan gjort att man kommer tillbaka starkare än någonsin.

Hoppas att du kommer upp på brädan nästa sommar.

• cambo

Medlem
    5 december, 2004 vid 18:13

Jag ska allt ut på vattnet i början på 2005, det är ett måste.

Har haft gummibandsskiten ett tag men det gav absolut ingenting enligt sjukgymnasten, nu är det enbart fria vikter som gäller.

• sunil

Medlem
    5 december, 2004 vid 18:25

ja de e jävlarimig ett måste annars får du bygga ihop en axel aluminium o kolfiber o montera in…

• markram

Medlem
    5 december, 2004 vid 19:15

Svar till:

DÅ kan du använda mej som testobjekt, slog axeln ur led i slutet på augusti efter ett toköverriggat kastfall där axeln träffade masten. Går fortfarande och rehabliteringstränar axeln utan att ha fått full rörlighet. Resten av denna säsong har man inte fått surfa en minut och det sägs att jag ska bli fullt återställd någon gång nästa år. confused.gif

Vad ska du med statistiken till?

[/ QUOTE ]

Har pajjat kroppen eller delar av min utrustning varje gång jag kört överriggad och fått ikrokat kastfall på undanvinden.(kotdislokation, nackskada, ansikte, sytt ihop en hand, skrotat ett segel, en bom, en mast -i år confused.gif) .
    Så kan man ju inte ha det -ohälsosamt och dyrt.

Jag kommer kanske att behöva testpiloter till våren…

• stinger

Medlem
    5 december, 2004 vid 20:27

Gummibandsskiten smile.gif har funkat bra för mig men det kanske är beroende av skadans omfattning.

• mickemoose

Medlem
    5 december, 2004 vid 22:18

Svar till:

Behöver lite värdelös statistik och hoppas Ni kan hjälpa till:

[/ QUOTE ]

om du vill ha bra statestik ang det där ska du ju fråga var dem körda. hav eller sjö, i en sjö är det ju mycket byigare och därför svårare att kontrollera..

• dude

Medlem
    6 december, 2004 vid 11:01

Svar till:

Har pajjat kroppen eller delar av min utrustning varje gång jag kört överriggad och fått ikrokat kastfall på undanvinden.(kotdislokation, nackskada, ansikte, sytt ihop en hand, skrotat ett segel, en bom, en mast -i år confused.gif) .
    Så kan man ju inte ha det -ohälsosamt och dyrt.

[/ QUOTE ]

Låter som du kört så överriggat att du kört med öppen dörr – vilket inte går att stänga och dra runt i framåtloopsmanér när du känner att du är på väg över styret.

Jag förespråkar annars “muskelminnesmetoden”. Träna in framåtloopvarianten av kastfallet där du landar på ryggen i vattnet halvvägs runt i framåtloopen, i stället för på masten, seglet eller bommen vilket gör en hel del ondare. Jag kan tänka mig att en hel del har att göra med att har man några gånger ramlat på ett visst sätt så lär man göra det igen, för det sitter fast i muskelminnet och när det händer fort så sätter reflexerna in och de minns hur du gjort förut…

Om det är powersurfing ni är ute efter, dvs överriggat så det är öppen dörr som gäller, då har jag inga förslag. Lycka till med surfingen grabbar! tongue.gif

• jox

Medlem
    6 december, 2004 vid 11:15

Jag slog näsan i bommen i sommras och trodde att näsbenet hade gått av… Som tur var så klarade jag mig med ett mindre sår och en blå näsa shocked.gif

• markram

Medlem
    8 december, 2004 vid 23:40

[/ QUOTE ]

Låter som du kört så överriggat att du kört med öppen dörr – vilket inte går att stänga och dra runt i framåtloopsmanér när du känner att du är på väg över styret.

Jag förespråkar annars “muskelminnesmetoden”. Träna in framåtloopvarianten av kastfallet där du landar på ryggen i vattnet halvvägs runt i framåtloopen, i stället för på masten, seglet eller bommen vilket gör en hel del ondare. Jag kan tänka mig att en hel del har att göra med att har man några gånger ramlat på ett visst sätt så lär man göra det igen, för det sitter fast i muskelminnet och när det händer fort så sätter reflexerna in och de minns hur du gjort förut…

Om det är powersurfing ni är ute efter, dvs överriggat så det är öppen dörr som gäller, då har jag inga förslag. Lycka till med surfingen grabbar! tongue.gif

[/ QUOTE ]”

Tja det är ju när man kör med 5,7 kvadrat i 15-20m/s byig vind som man slår sig frown.gif (och det går fort grin.gif ).
    Så att göra framåtloop i 30knop på undanvinden är inte något som funkar för mig , precis som du skriver.
    Nu är ryggen ganska OK efter 6 månader, det är värre med egot faktiskt.
    Undrar om någon har koll på w-surfsajt med olycksstatistik, vore mkt tacksam för tips (tidningar & artiklar går också bra).

• ian

Medlem
    9 december, 2004 vid 00:08

sök på konfen, var väl några tyskar som kommit fram till att kitesurfing är farligt. stod något där om vindsurfing också om jag inte minns fel. kanske rent utav du som postade den tråden?

• ian

Medlem
    9 december, 2004 vid 00:10

här kommer en supersmidig länk:

http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=kitekonfnew&Number=260484&Forum=All_Forums&Words=“%E4r%20farligt”&Searchpage=0&Limit=25&Main=259787&Search=true&where=bodysub&Name=&daterange=1&newerval=1&newertype=y&olderval=&oldertype=&bodyprev=#Post260484

skål gubbs

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kastfall och skador

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.