Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kastfall
-
mitt minne av kastfall är trasigt segel och spräckt nos på brädan
satt så klart fast i selen så armbågen och typ örsnibben gick igenom seglet och masten slog sönder brädan… det var för 2 år sen men man glömmer aldrig känslan…
sen har man fått några flygturer när man inte varit ikrokad och jag fick ett tips här på konfen om att skota in medans man “flyger” då klara man iaf brädan å det funkar…. -
Kul läsning allt detta, och man känner juh att man vill va med här med lite erfarenheter…
Jo. Kastfall på gränsen till hjärnskakning är roligt, och det händer det fetar på rejält. (Ûberriggad). Efter mycket studerande av engelska magasinet Boards (el Windsurf, kommer inte ihåg) så bör man i alla kastfall aldrig släppa bommen, och dessutom skota in seglet och göra denna ofrivilliga manöver till ett “framåtloopsförsök”. Det handlar i grunden om att skona brädans nos, men också krasha med kontroll och viss stilpoäng. Alltså.
Har prövat detta själv och det är bättre på alla sätt. Ju mindre man skotar in och roterar, desto mer smäller det i huvet. Dra in bakhanden, titta över bakaxeln och rotera förbi brädans nos.Go with the flow.
-
man klarar mer eller mindre alla sådana situationer om man bara tar det lugnt. Man har ju egentligen en förbannat mycket tid på sig att ta sig upp. Men ska du börja vifta på allt du ser och skaka bort den första tiden så börjar det bara bli stressigt. När du hamnar i vattnet så:
1.tänk hur lång tid du har på dig, ta det lugnt
2. Försök greppa var du är nånstans, öppna ögonen om du blundar, lite väl töntvarning annars . Du märker ju var du sitter fast så du kan ju utgå därifrån.
3. känn efter hur du sitter fast.
4. lös upp det.
5. kör ett nerdyk för att visa hur mycke tid du har på dig.
6. simma upp på brädan, starta o ladda på nästa kastfall, le du överlevde -
Ytterligare bättre funkar det om du även “trycker ifrån frammåt” med framhanden.
Hela grejen blir då att skota in bakhanden max och sträcka framhanden max. Resultatet av detta är att man snurrar med och landar i vattenstart position vilket gör att man kommer iväg lätt igen.
Svårigheten för mig när jag var grönare på detta var att jag försökte “streta emot” kraften i kastfallet vilket därmed ökade den slutliga effeckten i riggen och farten ner mot brädan./feg
-
Lenn tycker ju Chinook är en kanonbom men han är ju lite lättare än vad vi tungviktare är… snackade med Mackan igår han hälsar…
/Daniel -
Det finns inget som heter kastfall. Bara en mer eller mindre lyckad killerloop.
wow vilket kastfall du fick där ute,, nä nä ja missade bara lite på min killerloop. men jag brukar sätta den…… -
bah… köp aldrig alu-bommar skulle det ju kunna heta, de exploderar ju när de vill.
-
Kul och se att det behövs skydd för kastfall !
Ett tipps till alla som vil köra fort är att justera hängseletamparena EXAKT.
Kör med 10-15 cm mellan fästena,då känner du riggen mycket bättre och kan parera den om det blir för mycket tryck. ( när du lyckats så gör en markering där till nästa gång, brukar flytta mina hängseletampar 5cm mellan 7.2 och 9,3 )
Kör man överriggasd måste man trycka riggen frammåt med den främre handen och bara ta in det man maximalt VÄGER med den andra ( skothanden ).
Men som några varit med om så hjälper inte detta då VINDARNA är helt vilda OCKSÅ !
Ett tipps är ju den här makapären deviator, som måste monteras rätt.
Mutter , Deviator, stora mastfotsbrickan och sedana mastfoten.
( några har skippat den stora mastfotsbrickan och då vred sig deviatorn också,
men skadorna blev ringa )mvh Anders S
-
Finns de ingen “surfarkniv” som man kan ha me sig och ta till när man fastnar i något och de känns kört??
Man kan ju sno fast sig i annat skit oxå t.ex nått gamalt fisknät som driver. -
Jag har ett sånt skydd (deviator…eller vad det nu kallas), har aldrig provat för jag har hört att man kan pajja masten vid ett fall.
Jag får inte ofta kastfall men har ändå ett mastskydd precis under bommen. Bom skyddet e egentligen bara till för att skydda tailen på brädan eftersom den inte träffar nosen (inte på min bräda som e 258 lång iaf). Mast mot en skör carbon bräda slutar bara med massa störiga sprickor… -
Ett litet tips till dig Dannek, från en som varit med om samma scenario vid ett antal tillfällen!
Istället för att plocka av dig selen så se till att försöka hinna ta ett stort andetag och häng helt enkelt med runt sedan. Ta det lugnt och sätt en hand på bommen och dra dig mot denna under vattnet för att slaka hängseletamparna. Med andra handen frigör du kroken från tamparna och följer sedan bommen ut och upp över ytan! Lätt som en plätt!
Mycket trevligare än att prångla av och på med selen…Ha det nice å lycka till med den fortsatta seglingen !
/Martin
-
Svar till:
Ett litet tips till dig Dannek, från en som varit med om samma scenario vid ett antal tillfällen!
Istället för att plocka av dig selen så se till att försöka hinna ta ett stort andetag och häng helt enkelt med runt sedan. Ta det lugnt och sätt en hand på bommen och dra dig mot denna under vattnet för att slaka hängseletamparna. Med andra handen frigör du kroken från tamparna och följer sedan bommen ut och upp över ytan! Lätt som en plätt!
Mycket trevligare än att prångla av och på med selen…Ha det nice å lycka till med den fortsatta seglingen !
/Martin
[/ QUOTE ]
Öhh missförstånd eller
När du ligger på undanvind riktigt fetriggad och studsar fram (läs gör en massa “ofrivilliga” hopp pga farten som tvingar dig att försöka parera choppet dvs hoppa över en våg varannan och två varannan) och en starkare vindby bringar dig på fall då nosen dyker i luften, så kan du inte ta ett djuupt andetag.
Du får bara en sån feting över hela kroppen som slår UT eventuell luft ur lungorna.
Har du sedan tur så ligger du på grejerna de är hela och du oskadd då är allt ok.
Har du otur så ligger du under allt och har roterat såpass att linorna är spända som fiolsträngar och masttoppen ligger djuupt.
Det är utgångsläget för det djuupa andetaget.
Skall tamejtusan kolla in det där med automatic, någon som har bar bilder på hur det funkar(så det inte bara är lätt att lossa kroken i ena sidan, för det räcker inte till)
Har bara råkat ut för detta scenario en gång under alla mina år och det är det ända riktigt skrämmande som jag råkat ut för när jag surfar. Har själv inte riktigt förstått vad andra pratar om när de beskrivit det.Är också väldigt kritisk till att dagens hängselar har en krok som inte smalnar av (gjorde den det skulle hängselelinorna sannolikt automatiskt glida av vid tvinning)
utan snarare är bredare vid toppen , vilket gör det omöjligt att få av tamparna utan att tvinna upp, dvs rotera kroppen, vilket kräver att man kan se/känna åt vilket håll man roterat -inte alltid så lätt under vatten i vågor med “punka”.
Förr i tiden var ju krokarna koniska, vrför är de inte det längre? -
I senaste numret av Boards har de gjort ett test av diverse kastfallsskydd, där stod det att deviatorn kunde vara stygg mot mastfoten vid kastfall. Det finns dock en deviator 2 nu som ska vara bättre genom att ha rullen placerad högre upp.
Själv tycker jag att “Jez’s knob” ser smidig ut, tar upp mindre yta på brädan och inte minst är den gjort i gummi så att den ger efter vid ett kastfall, deviatorn är väl ganska (helt) stum. -
På Neil Prydes Freerace Automatic går att lossa kroken helt från selan. Kroken är som ett rör som har fästanordningar i båda sidorna som man fäster i tandremmar på var sin sida av hängselen. För att lossa kroken fäller man bara upp tvä … ehh “flärpar” och vups är kroken loss. Släpper du kroken får du köpa ny men annars är det bara att klicka tillbaka den i selen när du väl är uppe på brädan igen. Kan stark rekommenderas.
Logga in för att svara.