Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kastfall
-
Håller med dig Markram nu var det ju så att jag hade tränat med kroken uppåt hade då sjkälv utlösnings makaperen på höger sida,
så precis innan så hade jag vänt selen rätt, då hamnade sjlvutlsning makaperen på väntser sida!
Det glömde jag bort under vattnet så det blev lite extra jobbigt när den inte var där den skulle…“Plana e´ drömmen”
-
Svar till:
Svar till:
Ett litet tips till dig Dannek, från en som varit med om samma scenario vid ett antal tillfällen!
Istället för att plocka av dig selen så se till att försöka hinna ta ett stort andetag och häng helt enkelt med runt sedan. Ta det lugnt och sätt en hand på bommen och dra dig mot denna under vattnet för att slaka hängseletamparna. Med andra handen frigör du kroken från tamparna och följer sedan bommen ut och upp över ytan! Lätt som en plätt!
Mycket trevligare än att prångla av och på med selen…Ha det nice å lycka till med den fortsatta seglingen !
/Martin
[/ QUOTE ]
Öhh missförstånd eller
När du ligger på undanvind riktigt fetriggad och studsar fram (läs gör en massa “ofrivilliga” hopp pga farten som tvingar dig att försöka parera choppet dvs hoppa över en våg varannan och två varannan) och en starkare vindby bringar dig på fall då nosen dyker i luften, så kan du inte ta ett djuupt andetag.
Du får bara en sån feting över hela kroppen som slår UT eventuell luft ur lungorna.
Har du sedan tur så ligger du på grejerna de är hela och du oskadd då är allt ok.
Har du otur så ligger du under allt och har roterat såpass att linorna är spända som fiolsträngar och masttoppen ligger djuupt.
Det är utgångsläget för det djuupa andetaget.
Skall tamejtusan kolla in det där med automatic, någon som har bar bilder på hur det funkar(så det inte bara är lätt att lossa kroken i ena sidan, för det räcker inte till)
Har bara råkat ut för detta scenario en gång under alla mina år och det är det ända riktigt skrämmande som jag råkat ut för när jag surfar. Har själv inte riktigt förstått vad andra pratar om när de beskrivit det.Är också väldigt kritisk till att dagens hängselar har en krok som inte smalnar av (gjorde den det skulle hängselelinorna sannolikt automatiskt glida av vid tvinning)
utan snarare är bredare vid toppen , vilket gör det omöjligt att få av tamparna utan att tvinna upp, dvs rotera kroppen, vilket kräver att man kan se/känna åt vilket håll man roterat -inte alltid så lätt under vatten i vågor med “punka”.
Förr i tiden var ju krokarna koniska, vrför är de inte det längre?[/ QUOTE ]
Verkar minsann som ett missförstånd!
Det var menat som en riktlinje att agera utifrån i händelse av kastfall !
Om du hade läst inlägget ordentligt så hade du bl.a. sett att jag skrev “försöka hinna” ta ett stort andetag. Jag vet också att det kan vara svårt att tänka på eller ens genomföra när man hänger som en ostbåge runt hängselen. Sen vill jag, efter mina 8-9år på brädan, nog påstå att alla kastfall inte är av typen fetslör-25knop-tokdrag-slam!!! Tack och lov….Ha det nice !
Martin
Logga in för att svara.