Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kauli Joins Hotsailsmaui!

• art-peak

Medlem
    21 januari, 2013 vid 22:45

Det var tamejfan det finaste jag läst sen jag konfirmerade mig 😇
    Peace!

Såg att HSM Firelight till och med var lite dyrare än NP Combat. Hmm man kanske skulle slå till på en linje såna 💰💰💰💰💰

• mag

Medlem
    22 januari, 2013 vid 10:12

Word!!
    Men samtidigt lätt för dig att skriva som sitter i short och dricker Longboard!! 😀
    Långkalsonger inomhus är en annan femma. . .

@Jesper B 705818 wrote:

Jeff har såååå mycket kärlek. Han är ödmjuk, smart, nästan blyg, han är seriös, glad, positiv, sprider glädje och är en helt fantastisk segelmakare.

Kauli har såååå mycket kärlek, han är ödmjuk, smart, ok kanske inte blyg, han är seriös, sprider glädje och är en helt fantastisk vågseglare.

Sen finns det det där fåtalet som inte har fått eller får tillräckligt med kärlek, de är oftare dryga, har inte helt och hållet koll på läget och är kanske inte alltid helt fantastiska på det de gör.

Men om vi fortsätter sprida kärlek, vi gör som Bamse, då blir både troll, baggar och vargar snälla, oavsett nationalitet eller höjd på hängsele.

Fire är ett otroligt uppskattat och hyllat vågsegel. Kauli gillar Hotsailmauis vågsegel.

NP gör bra grejor. Att de har tvingats skära ner har mer med deras position på en krympande marknad att göra än på deras produkter.

Nästa alla vi gör det redan, men till dem som inte gör det: Försök sprida lite glädje i vår lilla lilla vindsurfingemenskap. Vi tycker om er också, ni behöver inte brösta upp er, ni behöver inte attitydtrolla på nätet. Ni är bra som ni är UTAN det.

Kram, aloha!

/JB

• jesper-b

Medlem
    22 januari, 2013 vid 21:49

Jo Mag, nog är det lättare att falla in i lite stingslighet när bildörren frusit fast en kall mörk måndagmorgon då ungarna ska köras till skolan och det är tight till första mötet till jobbet. Men jag sitter inte i shorts på Hookipa i kvällsssolen med med en sval longboard (Kona bryggeriets) rinnande ner för strupen. Det gjorde jag visserligen igår, men nu sitter jag i Minneapolis och vänta på en 8,5 timmars flight till Paris.

Men igår eftermiddag satt jag som sagt och njöt på Hookipa. Svallet var rejält och traden hade kommit tillbaka, dvs nordvinden hade under gårdagen gradvis klockat runt till east. Dvs, det var riktigt fin segling. Dan innan gick Kahana av (västra Maui). Kauli var ute båda dagarna och seglade in sig i HSM-kollektionerna. Han går igenom ALLA segel (kanske inte kidsgrejorna) personligen och seglar till och med gamla segel som utgåt ur produktion – allt för att lära känna HSM på djupet.

Jag var på väg upp till Haiku med mina surf och vindsurfprylar för förvaring närmaste 10-11 månaderna, men jag var bara tvungen att stanna till på Hookipa denna ljumma sköna seneftermiddag. 10 vindsurfare ute och man kan ju säga att minst hälften, nej tama fasen snarare 2/3 av alla bra setvågor reds, eller snarare totalt rippades sönder, av en och samma seglare – Kauli.

Jeff satt på kullen och fotade och Kauli visade att varken sonen till den lokala segelmakaren, den extremt kända lokala shapern och verkligen inte kungen själv ligger i närheten av samma nivå. Kauli är så satans lätt på foten; planar ut och loopar högt på vägen när all andra står och gurglar, han fattar 100% rätt beslut om när man ska jippa in på en våg liksom droppa ur. Att han sedan carvar som Keith Taboul, har speed down the line som Polakaw för 15 år sedan, laddar sjukt höga airs på de fetaste mast plus sektionerna… jag satt med hakan i backen. Dessutom; efter 10 sjuka vågor sticker han in och byter segel, ut 10 nya sjuka vågor, in byta segel, ut… Samtidigt ser man andra rätt stora namn ha problem att ta sig ut överhuvudtaget, liksom tillbaka till kanalen. Kauli jobbar och leker samtidigt, när han är inne hälsar han på alla, ler och är utåtriktad utan någon tendens till kaxighet, absolut ingen attityd eller krystad image.

Jag hann snacka lite med honom under segelbytena. Han var rejält överraskad av SF ME, han hade förväntat att det skulle vara skönt på vågen, men det som överraskade honom extremt mycket var hur skönt hoppsegel det är; enligt Kauli världens sjävklart bästa hoppsegel. Han menar att det dämpar höga landningar så pass att man kan sätta höga hårda rotationer som man aldrig skulle sätta med andra segel. Nu hoppar han ju rätt mycket högre än gemene man och kvinna, men ändå… QU4D har han hunnit segla mest med och gillar skarpt den snabba känslan. Jag har lovat HSM att inte skriva föööör mycket om detta då det kommer komma lite mer välformulerat och i andra former än mina snabbt ihopslängda meningar. Jag bara måste berätta två till grejor dock. 1) Kauli var djädrigt sugen på att testa Bolt. Bolt är inte längre i produktion. Det är väl något av en sanning att storlekarna över 5.0 inte funkade något vidare. De hade för mycket buk för långt bak och höll inte formen när det knökade på. De mindre var bättre men långt ifrån topp. MEN Kauli gillade utseendet under bommen och översta biten på toppen. Jeff och Tom sydde om ett Bolt (man planade ut och flyttade fram buken). Kauli rippade som en tok på det. 2) Kauli gillade skarpt Jeffs korta små vågseglingsfishar ( se annan tråd här på konfen). Han blev så inspirerad av dem att han direkt tog fram en såg och kapade av häcken på en av sina favorithookipabrädor, spacklade lite och plastade ihop en liten swallow-tail.

Både 1) och 2) visar hur djädrans intresserad och nyfiken Kauli är på både brädshape och segelshapeutveckling. Han testar allt, inklusive brädor som inte finns, omsydda gamla segel som inte säljs, mm. Det visar även hur det går när två innovatörer finner varandra, de ger varandra energi – Kauli får Jeff att sy om gamla nedlagda segelmodeller, Jeff får Kauli att hugga av häcken på en favobräda! Det vore ju väldigt skumt om denna energi inte kommer resultera i rätt balla grejor.

NP: Nej NP ville att Kauli skulle segla vidare för dem – givet att han satsade på vågvärldskuppen. Kauli gillar sina gamla NP-segel, men vill inte ägna så pass mycket tid åt ,att segla spots som han inte skulle valt om det inte var för tävlingarna.

HSM: Hot ser inte Kauli (eller någon annan) som en köpt reklampelare, utan som en del i HSMs produktutveckling. Även om Kauli inte skulle vara med i en endaste tävling framöver eller producera ett endaste resereportage, är han en stor tillgång för HSM pga sin kunskap, sin professionella inställning till utrustning. Att han dessutom är något av en vågseglingsrockstjärna är självklart ett plus, men inte själva grunden för detta samarbete.

Aloha från Minneapolis!

/JB

PS: Bilden nedan: En riktigt tung vardagsmåndagmorgon (igår morse) på Maui. En liten lätt nordbris gör morgonsurfet less than perfect – vi stannar hemma och jag och Hilding hänger lite på stranden istället, tungt!

• tws

Medlem
    23 januari, 2013 vid 02:18

Ahh, lyckliga gatan eller noe i den duren. Jeg får blomstersmak i munnen av dere svensker noen ganger. Hvis alle svensker er ladyboys eller har manlove; hvordan kan dere være så bra i hockey? Jaja, det er gøy å være negativ (ovenfor pretensiøse). Til nå har Fire vært noe gummi-flexy-drit. Kauli’ll fix it!

• jesper-b

Medlem
    23 januari, 2013 vid 23:53

Superkort klipp med Kauli på SFME:

[video=vimeo;57993603]https://vimeo.com/57993603[/video]

• dr-masse

Medlem
    24 januari, 2013 vid 07:32

Tycker Kauli försvunnit rent synlighetsmässigt en del de senaste två-tre åren och cross-on segling i stök med mycket hopp är väl inte hans starkaste gren…

Skall bli klart skoj att se vad han kommer att leverera i form av bild och inspiration det närmaste året med HSM i nävarna, klippet där han seglar Ali Baba från mindswideopen är bland det mest sevärda som filmats i vindsurfingsammanhang.

Han. Levi och Traversa är de vågseglare jag gillar mest att kolla på.

• jesper-b

Medlem
    1 februari, 2013 vid 14:25

Superkort klipp med Kauli på Firelight:

[video=vimeo;58678522]https://vimeo.com/58678522[/video]

/JB

PS: Hans kapade och omshapade häck skymtar till lite snabbt!

• oscar

Medlem
    1 februari, 2013 vid 19:35

Såg segt ut 🙂

• oaxen

Medlem
    2 februari, 2013 vid 08:42

Mmm, hade han kört M sails hade han inte kommit någonstans Oscar! : D

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kauli Joins Hotsailsmaui!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.