Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › KAULI PRO 81
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
KAULI PRO 81
Publicerad av budda på 10 november, 2005 vid 16:54Är det någon som har kört en och kan berätta om den funkar som en sv vågis till en karl på 90 kg. segel 4.7.5.8. eller rekomaenderas något annat. vet att ni kanske är lite less på bräd frågor. men det är ganska mycket pengar som skall ut så snälla hjälp en med surfare
rasmus_w svarade 19 år sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Jag väger 90 kg och för 5.8 kommer det inte funka bra. Förut körde jag en RRD wave1 på 90 liter och det var perfekt, du sjunker till knäna när du har dåligt med vind. Med 80 liter kommer du bara ligga och plaska.
Nu kör jag en stubbie på 85 liter men den flyter lite bättre pga bredden.
-
En Tabou Pocket wave. Mitt tip om du är ute efter beggat är någon av de Fanatic freewave som finns ute….
-
Svårt att säga då en bredare bräda blir lite stabilare när du står och guppar men enligt mina erfarenheter är volym ALLTID bra att ha i Sverige. Som Matt Pritchard brukar säga om brädor “Go big or go home”…
Så…smal bräda-mer volym, bred bräda-du klarare ig med mindre volym.
Det finns ju även en AHD Attitude wave till salu…
-
Svar till:
Som Matt Pritchard brukar säga om brädor “Go big or go home”…
[/ QUOTE ]
Hahaha, det uttrycket syftar kanske mera på vilka manövrar man bör göra på vattnet?
Alternativt så är det Dunkens svar på vilken segelstorlek man bör använda… -
“With todays equipment, you can windsurf in nearly any conditions. So if you haven’t been out lately because of a lack of wind, it’s time to get some new gear. With too small a board and sail you may find yourself in the middle of the ocean sinking to your waist, a MayDay call maybe your only hope to getting back to shore. Like they say, go big or go home – get a board and sail that will float you and give you stability to get you out and back.
GET OUT THERE AND HAVE FUN!”
-Matt Pritchard -
Själv tycker jag det där handlar om hur mycket man tror sig behöva guppa. I stockholm är det ju byigt som fan och då tar jag ofta den största bräda jag tror mig kunna hantera, medan jag på Öland ofta seglar med minsta möjliga bräda. Det finns inga vindhål i Kalmarsund.
Logga in för att svara.