Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Resmål & Spots › Kenya i Mars.
-
Kenya i Mars.
Publicerad av lance på 6 januari, 2011 vid 21:36Ngn som vet förhålladen i mars i Mombasatrakten, Kenya?
Skall ner igen en sväng och funderar på att ta med grejjerna ner istället för att hyra där.t_h_s svarade 13 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Ursäkta att jag åker lite snålskjuts på din tråd Lance. Jag och tjejen är också inne på Kenya Feb/Mars. Har du (eller någon annan) hittat något prisvärt boende?
/Thomas
-
Prisvärt och prisvärt…:) I Kenya får man vad man betalar för. I maj bodde vi inneboende hos bekanta. Men vi var vid Hotel White Sands, ligger fantastiskt och Kite centre på hotellets område på stranden. Grymt trevliga killar och jag kommer nog bo där nu. Kostar kanske 800 kr natten men ha i huvet att detta är ett verkligt bekvämlighets hotell. Nyhali beach hotell är med bra. Det finns billigare men då hade jag ätit där…. Ät inte ute är min erfarenhet från förra turen. Blev sååå kass i 2 dgr, köp mat på ex Nakumat en livsmedelsaffär för dom som har råd där du hittar varor magen är van vid. Är det bara vind vilket det ska så är surfingen i alla fall helt makalös. Platt vatten innan för revet och båt som hämtar brädan åt dig 🙂
Ha en grym tur !! -
Var i Kenya (Nyali) feb/mars 2009 och hade 12-13 av 15 kitedagar så så var det bra. Förra året var vi på zanzibar i jan och då hade vi tyvärr inte allls lika många kitedagar. Det är iaf fint på bägge ställena. Lite dyrare runt Mombasa, men vi bodde för ca:4300:-/2v inkl frukost och middag på fint hotell http://www.africanmeccasafaris.com/kenya/mombasa/northcoast/beachhotels/nyalibeachhotel.asp. Vi käkade överallt och hade inga problem. Dom har en jävligt fin japansk restaurang i Nyali.
Ha en trevlig semester!
-
Tackar så mycket för tipsen.
Ja det är ju bra mkt dyrare än Zanzibar. Jag var i Paje över nyår förra året och bodde för 35USD per dubbelrum fast standarden var ju väldigt mkt Zanzibar…
I Mombasa verkar ju bara finnas hög standard vid stranden. Å andra sidan kan det kanske vara värt att betala efersom det blev en hel vecka utan vind på Zanzibar (vindperioden var försenad)… Är det bättre vind i Mombasa så kan det ju vara värt det.Problemet just nu är att kitesemestern konkurrerar med en roadtrip längs USAs ostkust. Jag hoppas dock att kiteresan vinner annars får det bli längre fram…
/Thomas
-
Hej Thomas
Vi var i Mombasa strax innan Julen förra året. Vi bodde på Kahama Hotel (http://www.klubhouse.co.ke/) eller http://www.kahamahotels.co.ke/) som ligger på Bamburi Beach som ligger norr om Nyiali Beach. Har för mig att vi betalade 4500SEK för knappt två veckor för två personer (precis innan högsäsongen). Kahama är inget beach hotell men ligger typ 200meter från stranden. Hotellet håller helt OK standard och frukost ingår. Tillhörande bar med “live music”. Bra restauranger längs med stranden och jag åt allt även på lokala lunchrestaramger där alla locals äter utan några som helt problem.
Kite centren ligger nere i Nyiali så om man är beroende av dom så är det ju en fördel att bo där, men det är lite dyrare då. Larssa har nog nämnt airbourne och Jan redan (http://airbornekitecentre.comoch jag kan bara instämma att han är skittrevlig. Jan har ju ett kitecenter i Zanzibar också så han hoppar däremellan. Jag har funderat på en combo nästa gång. En vecka i Mombasa och en på Zanzibar. Har för mig att det går direktflyg från Mombasa.
Kolla upp perioder det blåser för som Larssa berättar så kan man ha otur och komma när vindarna håller på att vända från NO till SO. Annars är det väldigt vindsäkert. Varma vindar och ännu varmare hav ~30 grader när vi var där. Skulle vinden frånvara så rekommenderar jag en safaritripp på ett par dagar!
//Anders
-
Tack för infon Anders!
Det var ett bra tips om boende. Vi är somsagt i en beslutspunkt nu och är lite osäkra på vart det bär hän (och även exakt när…) Jag måste säga att jag tyckte Paje var grymt soft när vi var där över nyår för ett år sedan (Japp Jan är en trevlig kille och damen hans också.)
Larssa o Anders, ni som har varit både i Kenya och på Zanzibar. Vilket tycker ni är bäst (om man åker utan barn)? Hade det inte varit för att jag gillar att prova nya resmål så hade jag inte tvekat att åka tillbaks till Paje…/Thomas
-
T_H_S;644725 wrote:Tack för infon Anders!
Det var ett bra tips om boende. Vi är somsagt i en beslutspunkt nu och är lite osäkra på vart det bär hän (och även exakt när…) Jag måste säga att jag tyckte Paje var grymt soft när vi var där över nyår för ett år sedan (Japp Jan är en trevlig kille och damen hans också.)
Larssa o Anders, ni som har varit både i Kenya och på Zanzibar. Vilket tycker ni är bäst (om man åker utan barn)? Hade det inte varit för att jag gillar att prova nya resmål så hade jag inte tvekat att åka tillbaks till Paje…/Thomas
Jag gillade bägge ställena, men Paje var nog lite finare/mysigare. Nyali(Kenya) e ju iof bättre om man vill på safari. Vill man bara kitesurfa hade jag nog tagit Paje.
-
Ja nu har jag allt klart i alla fall. Jag ” måste” ner i jobbet och åker den 27 febr och stannar till den 9 mars. Kommer surfa 2-3 dgr och min stora fråga nu är ju om det är lönt att ta med egna grejor eller hyra där…
Vilken kite skall man satsa på att ta med, 9 & 13,5 kanske? Förslag?
Vad kostar det att checka in “golf bag” eller vad kostar det om dom märker att det är surf grejjer?Mvh
LANCE
-
Skall du bara kitea 2-3 ggr så skulle jag bara tagit med en kite o bräda , packat ihop med det andra bagaget (brukar ju vara typ 20kg) så behöver du inte betala något. Annars är det ca:80E/enkel för x-tra kiteutrustning. Kan du kite vilken dag som helst så ta med 9:an o kör när det blåser bra, annars ta 13,5 så du e säker på att kunna kitea även om det inte blåser så mycket.
-
Låter vettigt. Jag får desutom ha med 2 x 23 kg med KLM flighten så det borde ju gå men kan jag packa brädan i en boardbag då eller? Om man nu får ha med sådana mängder får jag med allt viktmässigt men hur är det med måtten på bagaget? Kan ta ta med det utan att checka in det särskilt och bara gå på de 2 x 23 kg som det får väga?
Aldrig rest med grejjerna själv förut….
-
Dom har tydligen ändrat reglerna på vissa destinationer. Det är iaf 158cm l+b+h. Kolla med KLM http://www.klm.com/travel/se_en/prepare_for_travel/baggage/baggage_allowance/index.htm
-
Larssa,
var det verkligen Nyali Beach hotel ni bodde på? När jag kollar så ligger det på ca 15000:- för två pers två veckor…
/Thomas
-
Hey !! Nja det är nog lite förhandlingsbart när man är på plats. Det blir inte där nu ändå, mina kontakter i Mombasa har bokat in oss på Travellers Beach Hotell. Kolla Google så hittar ni deras hemsida.
Dom lyckades få ner priset till 4750 Ksh d.v.s. 408 SEK/per person & natt inkl frukost. Jag har inte bott där innan men bilderna talar om att det verkar rätt okej. Det priset har dom varit i receptionen och jobbat fram så det verkar som det går att förhandla lite.
Jag kommer bo där 7 dgr för 2856 kr. Detta kan ha att gör med att dom som jag känner jobbar med hjälparbete och jag skall inviga en förskola som vi varit med och byggt däre nere. Så Hotellet kan ha special deal för den saken skull.Hotellet ligger på stranden men jag är inte säker på om det finns Kite center är som Pro Surf som ligger på Nyali´s hotell område. Men taxi dit kostar väl 10 spänn så det kan man stå ut med 🙂
Väskan med kite grejjer är packad t.o.m. hundkroken åkte med i packningen 🙂 Allt enligt KLM´s regler. Jag får ta med vad jag vill men varje väska max 23 kg och med måtten 158x158x158. I det fick jag i två kites, bräda, bom pump, sele, rash och skor. Skor är bra då det finns lite Sjöborrar på vissa ställen vid lågvatten.
Hoppas ni får det grymt !! I can´t wait. Flyger den 27/2 🙂
Kostar inget extra utan ingår i biljetten. -
Lance,
Inte för att skrämmas men är det inte l+b+h=158cm totalt? 158x158x158 låter lite osannolikt. Det skulle bli nästan 4 kubikmeter! Jag tror att det är risk att du åker på något extra för skrymmande om inte din bräda är en knapp meter lång…
/Thomas
-
Hahah sorry jo så måste det vara förstås. Jag har skaffat en Naish Coffin Bag. 155 cm lång. Och packat knökad men om 158 långt är måttet undrar man ju hur tjockt och brett det får vara… Står inget står bara 158 lxbxh.
Jaja det vissar sig på landvetter I guess…. GULP
Logga in för att svara.