Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Keyless?
-
Kör en ford S-max. Har mycket som är bra, men saknar några av dina punkter gustav.
Inga rails!! Sjukt jobbigt att skruva takräcken. Takbox, brädor och master slår i bakluckanom man inte är noga att sätta den längst fram. Går inte fälla framsätet.
Men annars är det grymt mycket bra grejor för surf
Keyless =)
Perfekt baklucka att kunna byta om under när det regnar och låg kant att sitta på.
Gott om utrymme att kasta in brädor och prylar även om det hade varit ännu bättre om framsätet gått att fälla, då hade 9’8 SUP:en gått in i bilen med bibehållen sikt (nu går det, men då ser man inte ut till höger (gäller att planera färdvägen =)
Men vågis och 4-5 segel + övrig utrustning kör jag lätt inne i bilen med bibehållen banstol =) -
Känns som att keyless är mindre bra vid samåkning? Alltså hur gör man om en i sällskapet behöver gå upp och rigga om. Gömma nyckeln under en sten 20 meter ifrån bilen då eller vad?
-
Nu snöar vi lite från ämnet, men jag har också haft en S-Max, första årsmodellen (2007 tror jag).
+ stor och rymlig utan att vara jobbig att köra, tyst inuti.
+ man sitter upprätt, inte som i ett badkar
– bensinaren drog mycket soppa. Hört att dieseln kunde köra 100 mil+, men det var stor tank, så kanske inte är helt lysande iaf.
– skruvade takräcken -
Köp Jaguars nya suv f-pace där får man en extra gumminyckel på köpet! Calle
-
haha :)…. Jaguar F-pace…. Då är ju pengarna slut för Brädor och rigg, och ej heller med resorna till alla fina länder för surf. Antagligen får sälja alla brädor och riggar… och huset…
Du Robin som startade tråden: Rådet verkar vara icke Keyless. Och det blir nog två flugor på smällen för om du sparar in på det så har du ju råd med fler surfprylar!
-
S-Max här med. Nu låter vi ju som en bunt bilförsäljare men jag är grymt nöjd med min med. Får lätt plats med allt som behövs!
Enda som saknas är ett “biltält” att hänga på. Finns det kanske? Vore nice till sommarens surfresor.
-
Jag måste ju säga tvärtom, kmr aldrig köpa en bil som inte har keyless! Hur många gånger startar,stänger av och låser bilen på låt oss säga en månad? Och hur många gånger surfar du på en månad utslaget på ett år? Dessutom stänger man enkelt av funktionen i menyn!
Om man vill bryta trenden med Ford S-max så är jag grymt nöjd med min Fiat freemont, lite mer av en SUV jmf mot forden och fäller plant golv hela vägen, 2 brädor, 3-4 segel mm får plats med full sikt.
-
Jag tycker inte att s-max låter så där jättebra? Jobbig med takräcken och det går inte att fälla framsätet. Ska kolla på den i alla fall, och jag uppskattar alla tips på bil som jag kan få. Kollar på bilar som är ett par, tre år, så det där med keyless handlar mest om att jag vill veta om jag ska skippa exemplar som har det eller om jag kan gå på andra kvaliteter.
Tar gärna empt tips på laståsnor, gärna sådana som inte drar supermycket soppa eftersom den trots allt mest används för rutten hem-dagis/skola-jobb och tillbaka.
-
Om man ska prata om bilar som även funkar som normal personbil så kan jag rekommendera VW Touran. Hade en CrossTouran direkt efter min S-Max och VWn hade både rails och fällbar passagerarstol som båda saknades i Forden. Lite kortare kupé dock. Fordens baksäten går ner i golvet vid fällning, det gör inte VWns, utan man får lyfta ut dem om man behöver höjden. 2 brädor och 5 segel med tillhörande master och bommar är inga problem i VWn utan att skymma sikten.
Annars är en Renault Traffic/Opel Vivaro/Nissan Primastar perfekt. Har långa modellen med plats för förare och 2 passagerare i fram och med lite enkelt demonterbar inredning i lastutrymmet får jag i 7 brädor upp till ca 280 cm längd (formula, slalom, freeride 2 vågbrädor, SUP och longboard), 10 segel (från 4,0 – 10,7), 5 bommar, 6 master och alla andra småprylar som behövs. Men då är den ju inte så praktisk som vardagsbil även om det funkar som andrabil.
/Håkan
-
Soppaförbrukningen på S-Max 2,5T var nog ca 0,9-1 l/mil (lite mer om det bara är småkörning), CrossTouran 2,0 TDI knappt 0,6 l/mil i snitt på 5000 mil och Renault Traffic 2,0 16V ca 0,9 l/mil på långkörning typ Jönköping- Varberg och 1,2 l/mil på småkörning vintertid (7 km till jobbet)
Jag är lite imponerad av att Renaulten inte tar mer soppa på långkörning, den är ju ändå rejält stor.
/Håkan
-
VW Sharan eller Seat Alhambra har jag spanat bra länge på nu. Grym kapacitet, inte alltför törstiga, rails. Grejorna går in bakom förare och passagerare fram, så man kan åka två med surfpryttlar inne i bilen vilket iaf jag ser som en fin bonus. Funkar bra som vardagsbilar, tycker i alla fall jag.
Får nog bli en bensinare, dock…
-
Min var ju en -07 så det kan ju hänt en del sedan dess. Jag tyckte själv det var i mesta laget då.
-
Logga in för att svara.