Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kit hur fort går det?

• samhansson

Medlem
    28 februari, 2005 vid 21:34

jag kör i 200 blås

• bohm

Medlem
    28 februari, 2005 vid 21:42

det är rätt många bud om hur snabbt det går… nånstans mitt i det här klippet får man se hur snabbt en dansk kan köra…. http://kitesurferen.sommernet.dk/SpotX.wmv

• walle

Medlem
    28 februari, 2005 vid 21:52

kit?
    snackar vi ”kit-car”?
    Dom kan gå jevligt fort 300+ beroende på vad det e för bygge wink.gif

Gäller det Kite däremot så e väl rekordet mellan 40-45knop tror jag…

• rambo_johnson

Medlem
    28 februari, 2005 vid 23:24

jag kör fort som fan

• mrmille

Medlem
    1 mars, 2005 vid 09:34

Svar till:

jag undrar vilken fart kommer man upp i finns det rekord vad är rekordet med vem och hur höga hopp går det att utföra

[/ QUOTE ]

Farten beror på underlaget och hoppen på modet. Själv har jag varit uppe och vänt på över 10 meter med en mindre lyckad utgång då.
    Vill du ha fart skall du skaffa dig en mindre drake med hög ar och ge dig ut på isen med skridskor. På vatten är väll rekordet runt 42knop. På land har jag racat med bilar på en 50 väg, då med en mountainboard.

Det går tillräckligt fort i alla fall.
    Ibland lite för.

• samhansson

Medlem
    1 mars, 2005 vid 11:01

eller hur… detn rövarhistorien har vi hört innan, de kanske känndes som 10 meter men i verkligheten va de 4.

10m e högt

• bohm

Medlem
    1 mars, 2005 vid 11:26

beror inte höjden på hoppet på farten.. och krävs det inte mod för att våga åka fort….. grin.gif

• mrmille

Medlem
    1 mars, 2005 vid 13:44

Svar till:

eller hur… detn rövarhistorien har vi hört innan, de kanske känndes som 10 meter men i verkligheten va de 4.

10m e högt

[/ QUOTE ]

hehe, kolla med min tjej eller med de andra som bevittnade händelsen. Lite otäckt när fötterna dinglar en bit över träden smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    1 mars, 2005 vid 14:29

bonzaiträd?
    wink.gif)

• nic

Medlem
    1 mars, 2005 vid 15:59

Jag har definitivt varit upp å nosat på 10 meters strecket. Riktigt surrealistiskt. Kändes inte som om det blev rekord i hangtime men det var tillräckligt länge för att jag skulle höra strandfolkets ”woavande” och ”hojtande” när de pekade på mig. Jag trodde någon sekund jag skulle sväva över land men tappade snabbt höjden med den lilla 8an som jag körde i 13 m/s. Mjuklanda på vattnet.

Receptet är att köra i byig vind och tajma. Personligen ”hoppar” jag gärna över den typen av hopp i framtiden.

Det låter som fiskarhistorier alltihopa grin.gif

nic

• niklas82

Medlem
    1 mars, 2005 vid 16:00

då har jag varit 20 meter enligt mina tjejer (mm jag har många) och polare…

rekordet trodde jag låg på 46,nånting knop…hur som helst så ligger det nånstans mellan 42 o 47 knop vilket är ganska saftigt,….

• samhansson

Medlem
    1 mars, 2005 vid 18:30

jaja på snö eller vatten e de ju sin sak, men grabben stod ju still o hoppade 10meter…. hahaha 10m högt hopp stillaståendes, icke en chans. grin.gif

• nic

Medlem
    1 mars, 2005 vid 19:11

Jag tror inte du ska vara så skeptisk. Om förhållanden är rätt/fel så lyfter du stillastående med en kite. Det handlar mer om att sugas upp än att hoppa upp även om man kanske råkar hoppa innan. När vi flyger skärm kallas det att man räddar sig lågt och är väl relativt ovanligt men min lägsta räddning gjorde jag efter att ha varit nere och nosat 30 meter över marken (en linlängd). Några minuter senare är jag tillbaka 2000 meter upp (och kunde forsätta mitt 10-milaflyg). Visst måste man vara koncentrerad för att inte ramla ur termiken men för att komma upp 10 meter behöver man nog bara ha otur och kanske välja fel ställe/dag att hålla kiten i zenit på.

Sån termik är ovanlig nära vatten ska även sägas, speciellt i Sverige, fast inte alls omöjlig. Det var ju inte länge sedan den där videon cirkulerade som visade en kille som sögs upp långt mer än 10 meter från strandkanten.

nic

• niklas82

Medlem
    1 mars, 2005 vid 20:55

det som nic säger att tajma med en by är helt rätt tycker jag.. då man har hoppat som högst är då man inte kan stå på marken. och laddar häcken av sig på vattnet o i mitten av hoppet lyfts man ngr extra meter. tajmingen bara.. inga termik vindar där ute på vatnnet tror jag utan när det blåser hårt så är det byar på 2-3 m/s extra som lyfter dig som tusan

• samhansson

Medlem
    1 mars, 2005 vid 22:20

javiiist, skulle inte förvåna mig om de hände i smålan, elle ännu bättre på öland… För sånna magiska gejor ser man inte här dä det körs som määäst på VÄSTKUSTEN

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kit hur fort går det?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.