Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kita i Warberg-sekreterar noteringar

• kita i Warberg-sekreterar noteringar

Publicerad av hakisch på 20 mars, 2008 vid 18:26

ord från vår kära kommun…

Stränder och strandskydd
    Stränderna hör till våra stora naturtillgångar. De är mycket betydelsefulla för allmänhetens möjligheter till friluftsliv och för det växt- och djurliv som är beroende av vattenmiljöer.

Kuststräckan i kommunen har strandskydd om 300 m, för sjöarna och vattendragen är

skyddsavståndet 100_300 m räknat från strandlinjen vid normalt medelvattenstånd.

( http://www2.varberg.se/op2000/stad/allmst.html )

vi riggar då ej på strand, seglar 100-300 m från strandlinje, om haveri kommer du i rätstvist kunna refera till haveri enl. Int sjölagen (fartyg under oduglig manöverbarhet)

Sjötrafikförordning (1986:300)
    [Fakta & Historik]

1 kap. Allmänt

1 § Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet

2 a § Länsstyrelsen får efter samråd med Sjöfartsverket och Kustbevakningen av sådana sjöfartsskyddsskäl som skall beaktas inom en hamnanläggning inom Sveriges sjöterritorium meddela föreskrifter om
    1. fartbegränsning,
    2. förbud mot ankring, och
    3. begränsning i rätten att utnyttja vattenområde.
    Länsstyrelsen får efter samråd med Sjöfartsverket och Kustbevakningen meddela tillfälliga dispenser från sina föreskrifter. Förordning (2004:1017).

ändring av Lokala ordnings och säkerhetsföreskrifter för Varbergs hamn träslövslägets fiskehamn………

paragraf 4 i vbg def se vidare under

http://www5.n.lst.se/sfs/2004/2004_055.pdf

hoppas d inte blir tjafs, lär bli!
    tills ni som är engagerade i förening (vilket jag hoppas och tycker är bra samt positivt för sporten) kommer jag kita vidare med dessa argument

hörs vidare

blackadder svarade 17 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bohm

Medlem
    20 mars, 2008 vid 18:31

strandskydd handlar primärt inte om att skydda stranden, utan att skydda RÄTTEN till att allmänheten ska kunna utnytja stranden, samt att bevara den naturliga miljön för växter och djur. Alltså att man inte får bygga hus eller gräva en potatisåker vid vattnet. Jag tror inte att man kan förbjuda kite med hänvisning till strandskyddet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Strandskydd

Är det någon som vet om det finns några förbud i något annat EU-land? EU sa ju att den svenska lagen om vattenskoterförbud stred mot EU-lagen, så nu får man köra vattenskoter i Sverige. Kanske strider kiteförbuden mot EU?!

• hakisch

Medlem
    20 mars, 2008 vid 18:49

jag är ju inne på samma spår med,,,,

kommunen har rätt att inom stadsplanerat område till viss rätt att genomföra ett förbud gentemot allemansrätten som inte träder i kraft inom kommunens restriktioner.Där har d rätt med förbud. De kommer garanterat ha svårare att genomföra förbud för oss att vi är på vattnet. Då måste de pröva det genom en högre instans. om jag inte har helt fel kan till och med EU rättar vara till vår fördel . mycket krångel i detta ämne men det ska vi nog faan lösa till vår fördel.

heja oss

• blackadder

Medlem
    20 mars, 2008 vid 19:16

Ja, jag tror också det går att lösa. Om vi får ihop den här klubben så kommer vi att vara med å diskutera med kommunen. Dom har bjudit in en eventuell förening till diskussioner. Men sen är det ju inte säkert att det blir några problem ändå. Det kanske blåser 10m/s varje dag i sommar (eller 0m/s).
    Bara det inte blir totalförbud.

• arild

Medlem
    21 mars, 2008 vid 02:05

@hakisch 453028 wrote:

jag är ju inne på samma spår med,,,,

kommunen har rätt att inom stadsplanerat område till viss rätt att genomföra ett förbud gentemot allemansrätten som inte träder i kraft inom kommunens restriktioner.Där har d rätt med förbud. De kommer garanterat ha svårare att genomföra förbud för oss att vi är på vattnet. Då måste de pröva det genom en högre instans. om jag inte har helt fel kan till och med EU rättar vara till vår fördel . mycket krångel i detta ämne men det ska vi nog faan lösa till vår fördel.

heja oss

Gott Hakisch!
    dom skall fan inte vinna med sin skit
    ses in da bay islutet av april.

//Arild

• blackadder

Medlem
    21 mars, 2008 vid 07:06

Jag vill inte vara en tråkmåns, men om vi utan att diskutera kör ändå, så har vi ett totalförbud som på posten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA