Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite återfall

• kite återfall

Publicerad av anonym-anvandare på 18 mars, 2005 vid 16:19

tjena! jag kitade lite för nåra år sedan å det var kul som fan, men på grund av att jag har bott lite avigt till så har kitandet vart nedlagt ett tag. nu tänkte jag köpa en bräda och en kite att ta med när jag reser. Vad ska jag köpa för att få mest tid på vattnet per krona, jag väger 73kg. Vad är bättre om man bara ska ha en kite, 12 eller 14? Är 140*40 en bra bräda? mvh Micke

patrikol svarade 19 år, 12 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • kaiser

Medlem
    18 mars, 2005 vid 16:33

Ska du bara ha en kite och du ska kita vår-höst så är nog 12an att rekommendera.
    Kör du bara på sommaren i sverige är nog 14 att föredra.

Jag kör i princip hela året, men använder nog min 16 1/10 av vad jag använder 12an

• metallifredd

Medlem
    18 mars, 2005 vid 16:56

själv kör jag också hela året men använder min 18 mer än min 14 så det beror nog lite på vad man föredrar. väger 75kg .130*39 bräda

2004 va d iofs väldigt många dar me hård vind. jag hade nog tyckt att en 16 vore schysst. typ 6-9m/s eller så.

• george_jung

Medlem
    18 mars, 2005 vid 16:57

köp min 13, den blir perfekt! kolla säljes, APbra pris!

• _bodhi_

Medlem
    18 mars, 2005 vid 17:22

För svenska förhållanden och 70 kilo skulle jag köpa (ca m2):
    enbart 1 kite = 14 – egentligen inte ett alternativ, man blir bara frustrerad på att det blåser för lite eller för mycke.
    2 st = 10 + 16
    3 st = 9 + 12 + 16

• backe

Medlem
    18 mars, 2005 vid 17:23

Svar till:

Ska du bara ha en kite och du ska kita vår-höst så är nog 12an att rekommendera.
    Kör du bara på sommaren i sverige är nog 14 att föredra.

Jag kör i princip hela året, men använder nog min 16 1/10 av vad jag använder 12an

[/ QUOTE ]

Håller med Kaiser och jag vill minnas att han är typ i min size också. Me 12:an får du dessutom bättre kvalité på åkningen per krona.

• patrikol

Medlem
    18 mars, 2005 vid 20:48

14 är bäst om du bara skall ha en kite!
    Har en till salu om du är intresserad maila mig isåfall.
    Mvh Patrik

• martent

Medlem
    18 mars, 2005 vid 23:07

Och jag har en 17 endast 2900kr 03 smile.gif

• dedde

Medlem
    19 mars, 2005 vid 10:05

12an såklart, jag har sagt det förr och jag säger det igen: det är myket roligare med en mindre kite! och en 12a är inte så jävla litet heller…

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2005 vid 10:31

OK! tack för alla svar. Men bräda då? va ska man köpa? Mvh Micke

• metallifredd

Medlem
    19 mars, 2005 vid 12:20

130 typ

• patrikol

Medlem
    19 mars, 2005 vid 12:48

Minst 38 bred längden inte lika viktig men trenden går mot lite större igen 130-140 är bra att börja med.

• bohm

Medlem
    19 mars, 2005 vid 13:42

Svar till:

Minst 38 bred längden inte lika viktig men trenden går mot lite större igen 130-140 är bra att börja med.

[/ QUOTE ]

Men om man är allmänt späd som jag, ska man ändå (enligt trenden) ha en så bred och lång bräda? Jag väger 65 och är 170 om jag sträcker på mej. Jag läste nånstans om att dom flesta i PKRA har börjat köra med brädor runt 130 och över och mer än 38 breda. Men dom flesta människor är något större i både vertikalplanet och horisontalplanet än mig, så rimligen borde jag ha en bräda som är lite kortare och lite smalare? Eller? Vad kör tjejerna med för storlekar?

• patrikol

Medlem
    19 mars, 2005 vid 13:47

Visst räcker det med en bräda kring 130 eller något mindre om du är så pass lätt såg nu att du ju kört innan så du kan nog ta det du får bäst pris på utan problem.

• george_jung

Medlem
    19 mars, 2005 vid 14:06

jag e i samma storlek som du, kör med 125×36. 130 hade helt klart blivit för stort! hade 120 innan men nu får jag lite tidigare planing och lite mer stabilitet. de e GÖTT! dock inte riktigt samma bett och rörlighet.

• bohm

Medlem
    19 mars, 2005 vid 14:08

Svar till:

Visst räcker det med en bräda kring 130 eller något mindre om du är så pass lätt såg nu att du ju kört innan så du kan nog ta det du får bäst pris på utan problem.

[/ QUOTE ]

Jag har inte tänkt köpa nån ny i år… men jag funderar på vilken storlek som är optimal till en lättare person. Aaron Hadlow ser ju inte ut o va nån bjässe… nån som vet hur stor bräda han kör med?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite återfall

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.