Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite för El Yaque, Venesuela?

• Kite för El Yaque, Venesuela?

Publicerad av imported_munken på 23 november, 2010 vid 22:07

Nu är det dags. Har länge imponerats av er Kite killar så nu vill jag bli en av er 🙂
    Har kört mycket wakeboard och vindsurfat när jag var yngre samt lite andra extrem sporter vilket jag hoppas ska hjäpa.

Grejen är den att jag tänkte åka till Venesuela om två veckor för att lära mig. Tänkte var där ett tag och vad jag förstår är det dyrt att hyra grejer där så jag tänkte köpa på mig det jag behöver NU.

Kollade vind snitt på El Yaque på Isla Margarita dit vi ska och det blåste 12 knop i snitt enligt länk. Låter lite? Vad jag har förstått ska det blåsa bra där? http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_el_yaque.htm

Väger 98kg och vill ha en Kite att växa i och det ska vara en bra Kite. Har bla kollartpå Ozones C4.

Någon som kan tipsa mig om vilken storlek jag ska köpa för denna tripp?
    Eller måste jag köpa två stycken?

Grymt skyst med lite bra tips!!

pepa svarade 13 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • mjersen

Medlem
    24 november, 2010 vid 09:59

blir det inte bris där med? 12knt låter lite ja.. köp LF dom e fetast, http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=30383&title=liquid-force-hi-fi-comp&cat=9

• waimeadude

Medlem
    24 november, 2010 vid 10:07

Tjena

Jag hade köpt en 13kvm för 5-6 meter per sekund som de verkar blåsa där.
    Beroende på hur tät du är nytt från t.ex. LA-surf (Slingshot) som är ganska prisvärda eller
    begangat från nån som kört lite med grejerna.
    Du har 50% chans för beufort 4 som är upp till 8m/s tycker 13 är bra där också.
    Vill du ha bra uppåt så kan du handla en 11 också.

• viktor77

Gäst
    24 november, 2010 vid 10:30

Jag väger ungefär som du och kör mest med en 12:a här i Skåne. Den kan jag köra med från runt 6 till 10 m/s. Inte speciellt roligt när det blåser runt 6 dock. Sen har jag en 8m som börjar fungera från runt 9 och går till 14 m/s eller nått. Har ännu inte fått uppleva mig överriggad med 8:an då jag inte kört så mycket med den.

Men 12 knop är väl bara en 6 m/s, blåser det verkligen inte mer? Kitesurfing har ju en sjukt brant inlärningskurva, så det här med att köpa en kite att växa i vet jag inte ifall det går. Kör du på ett ställe med bra förhållanden (plattvatten med jämn vind runt 7-8 m/s) kan du ju utvecklas enormt på en vecka.

Två kites blir snabbt nödvändigt… inte roligt att köra överriggad eller underriggad som nybörjare. Vad du än gör så köp inget gammalt från 2005-2006. En ny kite från 2009-2010 är så mycket enklare att hantera.

• imported_munken

Medlem
    24 november, 2010 vid 11:51

Skyst tack för alla svar. Det är just det här med snittvind på 12 knop jag inte förstår. När jag gick in och kollade på sidan så skulle det blåsa 19 knop idag. Fattar inte hur man ska tyda 12 i snitt? Är det på kvällen med och då blåser det lite tex?

Någon som kan det här med att kolla vind statistik?
    Eller har tips på någon annan bra länk?

http://www.windfinder.com/windstats/…c_el_yaque.htm

• viktor77

Gäst
    24 november, 2010 vid 12:21

De här med medelvind kan vara väldigt luddigt. På varma ställen brukar sjöbrisen vara rätt betydlig. Det kan blåsa lite eller inget alls på natten/morgonen och sen framåt lunch så tar det i. Som nån tidigare skrev, ta reda på ifall de är sjöbris på stället och isåfall hur mycket.

Sen ska du väl kitesurfa på andra ställen också? Typ här hemma i Sverige. En kite i storleken 11-12m är då aldrig fel.

• milkman

Medlem
    24 november, 2010 vid 12:44

Tjena

medelvind på 12 m/s kan vara dygn eller över tid. Vissa dagar blåser det inget, så andra måste det blåsa ikapp. Det är troligt att du kommer kita i mellan 6 och 12m/s och då bör du köpa en kite som passar för dom förhållandena. Sen bör du ju välja baserat på vart du ska kita sen också. Om du bor i Sthlm bör du gå upp i storlek, om du bor i ett blåshål kan du gå ner lite.
    Jag rekommenderar ofta den större kiten fört, sen kan du komplettera för kulingen senare. Att välja mellanstorlek är dumt för att du får färre dagar att träna och sen när du vill täcka mer vind så får du för stort överlapp i båda ändarna.

på 98kg skulle jag rekommendera Ozone C4 15m eller 13m. Det är en bra kite som jag och många med än högre krav älskar, men samtidigt så kör vi den i skola redan dag två. Några skolor körde bara C4or i år så de funkar där med.
    Det jag gillar är att den beter sig och svänger som ett C. Men den är mycket lättare att relauncha och har samma vindspann som plattare hybrider. JAg tycker det är ett bra val för dina önskemål, med nått att växa in i.
    Men glöm inte att ta en riktig kurs också, då får du ju dessutom första dagens kiting på någon annans utrusning:)
    Sen kanske det hjälper att vi ger 30 dagars öppet köp, om du kommer hem från resan och kiten inte motsvarar vår rekommendation så får du byta!

Hör gärna av dig till oss eller kom till butiken så kan vi prata mer om kiteval och kolla upp förutsättningarna tillsammans, 08-653 50 33
    http://www.surfbussen.nu / http://www.kitekraft.se

• mjersen

Medlem
    24 november, 2010 vid 15:09

Nice wind in the mornings picking up during the day. At midday it´s blowing, at 15:00 it´s epic, at 17:00 it´s decreasing a bit. Gusty winds close to the beach, further out less gusty. Almost every day there´s wind. Some months are 100% with more than 4Bf every day. Always sideshore from the left (East). Best time for kiting in El Yaque is from October to the end of July. During the months of February to May, wind can be very strong and a bit more gusty from midday on. Such days are perfect to explore some of the other spots around Margarita. From August to the end of September our wind gets often interrupted for one or more days by tropical depressions approaching the Caribbean. The windy days are then blessed with very constant wind but require generally bigger kites

• hbgkitare

Medlem
    25 november, 2010 vid 11:18

Skaffa dig en 12-13, när jag var där så körde jag bara med min 12:a. Satsa på en bra bräda i storleken 134-136 och kanske ca 40-42 bred.

• imported_munken

Medlem
    25 november, 2010 vid 17:04

Vad tror ni om en Slingshot RPM 12m2.
    Skulle det vara en bra drake att ta med? 🙂

• milkman

Medlem
    25 november, 2010 vid 19:53

För liten för 98kg för svensk sommarsurf tycker jag. Vart bor du?

• pjoter

Medlem
    25 november, 2010 vid 20:12

Vart håller du till i sverige?
    Smidigt att handla av nån som finns i närheten.

Allt som säljs i sverige är riktigt bra, mest olika lösningar och lite olika känsla på kitesen, men det är mer en vanesak.

Är du sugen på en Caution har jag några -10or kvar som man kan göra ett fint höst/vinterpris på.
    hoppa in på http://www.surfbutik.se för att läsa lite.

• imported_munken

Medlem
    25 november, 2010 vid 20:14

Stockholm tyävrr. Lär få köpa något för att surfa här med va….
    Skulle en Slingshot RPM 14m2 funka bättre?

• lasurf

Medlem
    25 november, 2010 vid 20:41

Hej 12 rpm blir kanon i venezuela sen köp en beg 15 kvm som rev eller liknande för lättare vind här hemma
    alltid kul att ha en bra 12a
    mvh Anders

• milkman

Medlem
    26 november, 2010 vid 11:52

Att köpa en 12:a och en 15 är för mycket överlapp. Och en 12:a i Stockholm är mittemellankiten som du inte ska ha.
    Köp istället en 14 eller 15 och som liten ca 10m (beror lite på bräda också). Vi brukar som sagt rekommendera att köpa den största först.

Men kom in och hälsa på oss på Kungsholms strand 181. Om inte annat så kommer du vilja ha någon lokal kontakt med sporten när du är ingång också. Kanske kan vi se om vi har någon bra lösning på kite, sele, bräda etc när du ändå är här 🙂

• viktor-gbg

Medlem
    26 november, 2010 vid 16:51

Missa inte ön coche 🙂 ta båten från el yaque dit och kitea när du lärt dig. Du kommer älska stället stabil vind , plattaste vatten du kan hitta. Dock frånlands vind men hamnar du för långt ut så åker dem ut med båt och hämtar dig . Kommer inte ihåg vad det kostade men inte så mycket kanske 10-20 kr.
    Var försiktig på launch stället på el yacue då det kan bli lite konstig vind där pga ett berg om jag inte minns fel.
    Lycka till och ha en fet resa !

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite för El Yaque, Venesuela?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.