Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite för lugna dagar < 6m/s

• Kite för lugna dagar < 6m/s

Publicerad av psychonauten på 6 november, 2003 vid 10:00

Tjo! Jag har funderat ett tag på att skaffa en kite som komplettering till windsurfingen. Målet är då att kunna kite när det blåser för lite för att vara drag i galoschen med min 100liters. SÅ frågan är om jag vill kunna glida runt soliga sommardagar på den svenska sjöbrisen, kanske runt 6 sekundmeter eller strax därunder, vilken kitestorlek bör jag skaffa? Jag väger 60-62(!) kilo blush.gif
    /Robert

hengo svarade 21 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • kitelife

Medlem
    6 november, 2003 vid 10:13

Tja nån stans runt 16-20 m2 borde funka för dom riktigt lätta dagarna… hellre 17-19 än 16 ; ) och hellre bottendrag än högprestanda…

SS har 17, 19 att välja på,
    North har 16, 18..
    Naish har 18, 20?
    osv.

//Pan

• wretan

Medlem
    6 november, 2003 vid 12:13

hmm, eller en gaastra phoenix 25kvm… =)

snacka om bottendrag!… nån som testat? svänger den överhuvudtaget?

• cortex

Medlem
    6 november, 2003 vid 16:44

Om du är ute efter bottendrag så är Flysurfer Titan 21.5 regerande världsmästare (motsvarar ca 30 kvm inflato). Den ger ett grymt bottendrag (från typ 2.5 m/s).
    Skulle iofs hellre satsa på en 18.5 eftersom den är bra mycket snabbare och roligare.
    För egen del kör jag Titan 15.5 från 4 m/s till 10 m/s och har skoj.

Så som vanligt gäller det att bestämma sig för vad man är ute efter;
    extremt bottendrag eller en kite som man kan använda allround. 🙂

Det finns hur mycket olika kites som helst att välja på om du vill köra i runt 6 m/s, så länge du håller dig till ett känt märke (Naish, Cabrinha, Slingshot, Flysurfer, ARC, Takoon, North, osv…) är det svårt att misslyckas.

/Kaj(Tech)

• curry

Medlem
    6 november, 2003 vid 17:19

Du, Kitelife! du verkar köra på en massa SS. har själv en 15m2 fuel, tänkte bara fråga vad det är för ”windrange” på den? väger 73kg.

//Jeppurh

• anonym-anvandare

Medlem
    6 november, 2003 vid 22:22

men alltså kite i mindre än 6m/s är väl ungefär lika kul som WS i mindre än 6m/s…

livet börjar vid 10m/s…fast för nybörjare slutar det vid 10m/s…så ta det nätt, gå kurs, sluta windsurfa och börja kitea.

gustav

• hengo

Medlem
    6 november, 2003 vid 23:09

Köp en slingshot fuel 17, har inte testat någonting större men kan säga att du kommer plana redan vid 4m/s med din vikt! (äri samma viktklass).
    Då kan du också hoppa och tricksa vilket kan bli lite svårt om du köper något +20m^2s lättvindsmonster!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA