Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite förbud i Apelbay snälla!!!!!!

• Kite förbud i Apelbay snälla!!!!!!

Publicerad av anonym-anvandare på 13 juli, 2005 vid 07:48

Kiteförbud på Haga!
    Med hänsyn till kommunen och naturreservatet som finns intill surfstranden på Haga Park råder det TOTALT Kiteförbud från Sandbergen och norrut till Eriksöre, dvs. inklusive bad- och vindsurfing-området på Haga Park med hänvisning till Sandbergen och söderut.

Varför inte likadant på Apelbay.

rasmus_w svarade 19 år, 6 månader sedan 16 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • lars_k

Medlem
    13 juli, 2005 vid 08:20

Varför???
    Jag tycker Kitarna i Apel sköter sej snyggt och håller sej oftast neråt i vind. Vet dock inte hur badarna uppfattar dem eftersom de oftast kör längst in där det är knädjupt…

• brickan

Medlem
    13 juli, 2005 vid 10:25

Tjena du verkar ju rätt lost.¨
    har du varit på Haga?
    Då fattar man varför kitarne inte böver trängas med windsurfarna.¨
    Nä nått förbud i hela viken lär det ju inte bli hur mycket du än vill men visst skulle det funka att hålla isär windsurfare och kiteare men förbjuda för att ni var där först är ju bara löjligt.

• mag

Medlem
    13 juli, 2005 vid 10:43

Och vad skulle bli bättre av att vi förbjuder kitarna i viken???

Ska vi förbjuda alla nybörjare och medelgoda svenssonsurfare också, eller? Eller kanske alla som hoppar eller kör över 20 knop???

Förbud är det sämsta som finns! Gott omdöme det bästa.

/Magnus

• ian

Medlem
    13 juli, 2005 vid 18:09

vad är detta för fågelskådarfasoner? förbjuda saker kors och tvärs, jag blir så ledsen. vänta tills förbudshjulet satts i rullning och dina intressen kommer i vägen, inte lika roligt då.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 juli, 2005 vid 20:41

Har kommit hem från en fantastisk dag i Apelviken med fina vågor, ljummet vatten och en massa glada människor i solen. Tyvärr så måste jag säga att den äldre man som kom fram till mig och var förbannad på dessa “surfare” som åker i full fart 3 meter från stranden och nästan körde på hans badande barnbarn, har en poäng där. Försökte vara ambassadör så gott jag kunde – även fast jag är en glad gästfrån Vänersborg – och förklara att vi vindsurfare ligger långt utanför badande och kör i vågorna. HAN VAR MYCKET UPPRETAD och skulle ta detta med kommunen där han hade känningar sa han. Mannen gick iväg och 15 sekunder senare när jag stod på stranden så kommer en – kite:are naturligvis och vill demonstrera sina piruetter i hög fart alldeles intill stranden och i princip innanför alla badande. Vad som driver dessa uppvisningar vet jag inte men lite omdöme borde kanske också få plats i repertoaren.
    Kite surfing verkar härligt och är något som jag personligen tycker är en skön dimension på vattnet men om inte utövarna passar sig så händer nog samma sak som för vattenskotrarna för ett par år sedan………..tråkiga förbud frown.gif
    Fan va trist om vi alla då ska drabbas

• star

Medlem
    13 juli, 2005 vid 21:00

Om jag inte är missinformerad är Kites redan hänvisade till Björkäng?! Ett absolut förbud i Apelviken vore att föredra samt separerade stränder vilket är undantagslöst på de flesta utländska “spots”. Bara en tidsfråga innan fler fatala olyckor kommer att ske. Finns inget som skrämmer mig mer än dessa uppblåsbara badleksaker.

• johanc

Medlem
    14 juli, 2005 vid 12:33

Hej!!

Just Kiteförbudet i Haga har inget med badande eller surfare att göra utan fåglar. Fågeluslingarna tror att kiten är en örn och flyr i panik. Nu har jag aldrig varit i Apelviken men det låter på den där berättelsen att ni behöver öppna ett litet stånd och sälja folkvett… Inte förbjuda kite…

MVH

Johanc

• supasonic

Medlem
    14 juli, 2005 vid 12:36

Ja det är ju nästan aldrig nåt problem med plats i apelviken. Möjligen kan de riktigt duktiga kitarna köra lite nära ibland eftersom de inte tror att de behöver några marginaler. Att köra bland badande barn är ju rent vansinne men det gäller ju både vindsurfare och kitare. Ärligt talat så är det ju mkt sällsynt och endast några dagar om året som det är så mycket turister i apelviken att det blir ett problem.

.s

• anonym-anvandare

Medlem
    14 juli, 2005 vid 13:55

Kiteföbud vid soptippen/skanör.
    Det har blivit förbud där med samma argument med fågelskådning etc. Men vid soptippen har det blivit samma sak för windsurferna även om vi aldrig rör oss bort till fågelområdet. Vi har alltså blivit av med denna plats utan vidare. Tråkigt att vi har hamnat i samma båset.
    JJ

• pjoter

Medlem
    14 juli, 2005 vid 14:52

angående soptippen så är det inte bara det att ni (kitar själv) blivit ihopklumpade med kitare utan att det till störstadelen är mycket folk som stör fåglarna. och framförallt snabbgående farkoster. enligt hillarp iaf som är toppfågelskådaren här. förr va det bara några få surfare där ibland, även precis då kitesurf började men nu börjar det bli många av båda sorterna vilket stör mkt. så det är inte att vindsurf blivit ihopblandat med kitesurf som många hela tiden tror. däremot kan det vara mkt troligt att det hade dröjt mkt längre till ett förbud om det nånsin blivit något utan kitare.

men det är under överklagande så vi får se vad som händer.

• manno

Medlem
    15 juli, 2005 vid 11:04

Jag tycker alla badara skulle förbjudas!! Vad sjutton ska bada i havet va bra till? ta en dusch!

• brucealmighty

Medlem
    15 juli, 2005 vid 20:56

Man kanske inte ska förbjuda kaiten att befinna sig på stranden bland surfare, kanske skulle man i stället förbjuda människorna utan vett som vill kaita att vara på stranden…..

Vem kom först av hönan och ägget vet jag inte, men om jag inte minns fel så kom vindsurfarna före kaitare, jag fick en kait på min bil uppe i fjärås när jag och polaren var där och surfade för nå¨gra veckor sedan, kaitaren blev riktigt sur på mig och sa att jag stod med bilen på hans riggyta som tur var fastnade hans kait i mitt rostiga och vassa takräcke, så det var inte bara min bil som blev repad utan även hans kait blev revad….
    mad.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2005 vid 07:33

Lunga ner er nu.

Kan inte alla bara kramas istället.

• the_novice

Medlem
    16 juli, 2005 vid 20:16

Idag var det värre än vanligt….
    Verkar som kitarna kontrar med att ockupera hela viken totalt! Det var minst 25-30 kitare och en hel del incidenter, kitar som kom smällande rakt ned och folk som drogs omkring på land med kompisar springande efter. Höll själv på att få en riktig tungviktare över mig när jag var på väg ned i vattnet. Det blåste nog för mycket för nybörjare idag och man borde kanske upprätta ngt varningssystem med flaggor tex? Har sett det på andra ställen utomlands och det varnar ju i alla fall folk från att ge sig ut.

Föresten så borde man nog förbjuda raggare också dem intog varberg idag av ngn konstig anledning…

• thomme

Medlem
    18 juli, 2005 vid 17:22

Jag tillbringade de 2 sista veckorna i Apelviken med familjen ( fru och tre pojkar 2-6 år ).

I börja irriterade jag mig på kiter överallt på stranden men efter ett par dagar hade jag vant mig.

På vattnet var det inget problem förutom att man instingtivt hajade till då man fick en stor skugga över sig.

Inne på det grunda var det en helt annan femma, duktiga kitare som skulle show’a, päron som oxså försökte men inte kunde show’a.

Jag såg en kille landa och tappa brädan c:a 30 meter från strandkanten som åkte på mage in till land med kite svängande fram och tillbaka in över land bara tur att ingen gick förbi just då och träffades av kite eller linor.
    Efter ha sett detta sa till mina barn att hålla sig borta från stranden där kitarna höll till.

Tyvärr tror jag att såfort en olycka med badande inträffar så förbjuds det hela och risken finns att vi vindsurfare dras med i det hela som i skanör.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite förbud i Apelbay snälla!!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.