Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite i Norge.
-
Kite i Norge.
Publicerad av mikhogl på 15 maj, 2008 vid 05:36Hejhejhej!
Vart är det bäst i Norge…Stavanger, Fredriksstad eller Kristiansand. Vi är nåra från Umeå som ev. tänkt åka till norge och kita och jobba nåra år. Tacksam på tips, även på jobbtips. Vi är maskiningenjörer hela bunten.
/ Micke
majoon svarade 16 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Tjenare,
har bott i Oslo i 10 år och kört en hel del snökite där.
Vad det gäller sommar så är det värre i Oslo området.
Men vintern läs ända fram till pingst brukar vara fantastiskt
på Hardangervidda.Kolla in Kite.no som är det mest poppis norska forumet, där finns också en
Spotguide.
Det finns så vitt jag vet stora Kite miljöer både i Stanger och Kristiansand.
De borde ha bra vind men har aldrig varit där själv. Det tar lååång tid att
köra i Norge.
I Fredrikstad är det Larkollen som gäller. Det är lite lurigt med vind som bara funkar i vissa riktningar. På Vestlandet hittar du Verket. Bägge ligger ca en till 1,5 timmar från Oslo.Lycka till med Norgeäventyret.
Erik
-
Har varit i Larkollen, helt ok spot med plattvatten. 300m västerut från launchen ligger ett bryt där det kan bli ok våger.
Är också intresserad av att köra i Stavanger o Lista. Hör gärna av er och meddela hur det är om ni drar. -
@mikhogl 465557 wrote:
Hejhejhej!
Vart är det bäst i Norge…Stavanger, Fredriksstad eller Kristiansand. Vi är nåra från Umeå som ev. tänkt åka till norge och kita och jobba nåra år. Tacksam på tips, även på jobbtips. Vi är maskiningenjörer hela bunten.
/ Micke
Beror lite på om det är snowkite eller kitesurf ni är ute efter. Om det är vatten så är det ingen tvekan om att ni ska dra till stavanger! Finns massa spot på de flesta vindriktningarna och dessutom en massa waves. Kan ju vara lite kallt i vattnet men om nu är från Umeå så är ni ju härdade! Trevlig by dessutom.
Lite meckigare att ta sig till hardangervidda dock därifrån, har inte bott där under vintern så har inte kollat upp de lokala snowkiteställena (som säkert finns).Stavanger är det rikaste fylket i världens rikaste land och oljeföretagen betalar bra för kompetent personal. Det som talar emot Stavanger och vestlandet allmänt är ju det kassa vädret med regn (och vind) på hösten.
Kristiansand har något spot men inte så många.. sörlandet är fint dock.
Fredrikstad är ju närma sverige om man vill hem och hälsa på.. men inte så nära Umeå ändå kanske.. hehe. Vet inte hur jobb och kiteförhållndena är.
Oslo tänker jag inte nämna för det är en så ful stad.
-
jo det är nog mest vatten som är aktuellt…å det verkar finnas en del jobb i Stavanger…men hur kallt är kallt? typ varmast och kallast i vattnet i stavanger? man är ju faktiskt lite badkruka trots allt.
Mvh. Micke
-
tjena!
är lite inne på samma spår som er…precis klar maskinare (lund) o e oxå sugen på norge. Har hört det e bäst i stavanger o kita. Jag har börjat jobba som konsult här nere i skåne, men ska väl försöka ta mig bort till stavanger.
vad är det ni har inriktat er i inom maskin? Vad gällande beräkning (fem) så vet jag att subsea7 letade efter folk för några månader sen… så där kanske ni kan hitta nåt..
kanske syns i norge då =)
-
Det är tryck i Offshorebranschen in Noreg.
Stavanger är oljestaden. Dock ligger alla huvudkontor i Oslo.
Personligen hade jag inte velat vara utlänning i någon
mindre stad i Norge än Oslo, men smaken är som baken… -
@mikhogl 465610 wrote:
jo det är nog mest vatten som är aktuellt…å det verkar finnas en del jobb i Stavanger…men hur kallt är kallt? typ varmast och kallast i vattnet i stavanger? man är ju faktiskt lite badkruka trots allt.
Mvh. Micke
Eftersom du har golfströmmen som kommer in så blir det inte mycket kallare än 8-10 grader i vattnet på vintern. På sommaren kan det smyga sig upp mot 18-20, generellt några grader kallare än vattnet på västkusten.
Logga in för att svara.