Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite i thailand?
-
Svar till:
Första dagen jag kom tillbaka från Cabarete och skulle dra upp kiten så drog jag iväg i buskarna och ändå är jag instruktör. Det var korkat av mig men tänk bara på att det är annorlunda när du kommer till en annan spot.
Ha det så kul![/ QUOTE ]
väldigt pinsamt. kör inte du på världscupen?
kite är unikt på det uppenbara sättet att man hakar sig fast i en kraft som inte bryr sig om man lever eller dör.
gustav
-
Pinsamt,ja men jag är inte direkt känd för att vara den med mest flyt. Knäckt svanskota, stygn i skallen (då jag inte ens hade leash på min bräda) klättrat träd och bilar och inte minst nästan dött à la Silke (den tragiska dödsolyckan för lite över ett år sedan).
Jag är förresten inte med i världskuppen. Tänker inte vara med förrän jag är riktigt bra. Det kommer nog ta ett tag med mitt flyt. -
aha du är med i en lista dock, pkras eller någon sådan, kristina är väl du? good luck anyhow and take care im not as mean as i sounds.
gustav
-
Gustav du e en go prick! Det märks på långa håll. Det är mest anonyma som bits hårdast. Jag är Kristina ja men det säger inte mycket i dagens läge. Men man vet aldrig. Är mest sur nu att jag inte får kita.
Ha det gött! -
jo och förresten patrik.. hur karar uds av byig vind.. jag har kollat litta på det och jag får det inte att gå ihop.. 5cm depower… hmmm
-
Väldigt bra det är det som det är bäst på! eftersom du kan ta bort all kraften i kiten på sekunden, för att sedan nästa sekund bara använda den kraften du behöver precis så mycket eller lite du vill. Men prova det Johan du kommer att bli förvånad över vilken enorm frihets känsla som det är du ökar ditt vindområde betydligt, snöa inte in dig på om det är säkrare än något annat system, det är inte det som är det sensationella med systemet utan känslan när du kiteare.
Du kan få ett utdrag ifrån ett oberoende test här.
NAISH Universal Depower System
After the Recon system, Flysurf.com’s test team got its hands on the brand new Naish offering, the Universal Depower System… Making its first appearance during the 2003 summer season, UDS is now available in the shops at last. A safety system, for sure, but a lot more than just that!!!
On the beach…
Make: Naish
Model: Universal Depower System (UDS)
Finish: Very well finished, well thought out and full of invention. All the parts are high quality materials, stainless steel for instance.Design remit: In fact it’s designer Chris Bars and the Naish team who are responsible for this system. UDS is not simply a safety and control system, it also represents a sailing innovation. It’s got an incredible de-power range and a leash that pivots for those control bar rotations. It means sailing with great control and safety in even the most uneven winds.
Conclusion
Flysurf.com recommendation: If the wind picks up too much the UDS has its limits, even allowing for the amazing extension of your kite’s wind range : only thing left is to make the kite smaller (even the kite profile will pull if the wind is too strong for that size, yes, even with the rear lines fully extended.
Stick with it even if your first few goes don’t feel that satisfying, you’ve got no way of telling first time out if the system is to your liking or suits you (sir!). Lets say that UDS makes you question your riding habits, but also perhaps in terms of squeezing some extra performance out later on, but everyone to their own opinion on that!
Above all, make sure you know the system properly, how and what to release, get training.Recommended skill level: You really need to get used to the system’s functioning to understand when to release. It will suit beginners by giving even more ride comfort and this sensation of total control, all the way up to experts.
How does it fit its design remit: Could help to have more explanations!The testers’ verdicts in a sentence…
Marc, 28 years old, 75kg: ”The speed of the kite is improved as is the depower range. Looks quite useful for surf. I think you’ll end up riding very little on the small loop with this, riding very powered up anyway.”
Caro, 34, 61kg: ”You need time to adjust to how it works and to the new way of riding. First impressions aren’t necessarily the best ! Afterwards, in different conditions and different kite sizes up the system becomes very interesting and above all reassuring.”Test conditions
Wind strength: 10 – 30 knots
Kites used: Naish X3 8.0, 10.0, 14.0, Naish V4 12.0, Naish X10 12.0Har fått en del antydningar om att jag påståt att ingenting kan hända när man har UDS allt kan hända när man har med naturkrafter att göra! Det får man aldrig glömma!
Men såga inte systemet som vissa här har gjort! Konstigt nog än så länge bara dom som inte ens testat det!
-
Håller helt med dig det mesta har väl redan sagts här om systemet, synd bara att det är endast två som egentligen vet vad det handlar om! Men det finns ju en eller två trådar om UDS så vi kan väl använda dom så slipper dom som inte är intresserade att läsa om det hela tiden.
Logga in för att svara.