Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite instruktör

• Kite instruktör

Publicerad av mannest på 30 mars, 2016 vid 12:40

Hej hej,

Till och från får jag frågan om jag kan lära ut kite surfning av någon polares polare. Tanken har slagit mig att det kanske man kunde, det haglar ju inte av kite skolor i norrland. Men ska man ta betalt för något känns det nice om man har tagit någon form av kurs. Har kollat lite på det och funnit IKO som tar ca tio lakan och man ska ha tjogofem elever innan man får börja undervisa själv.

Finns det andra organisationer som ger instruktörs kurser? Eller är det bara att hitta en kite skola som kan tänka sig att anställa än över sommaren. Det kändes som ett väldigt avancerat projekt för något som mest skulle vara för skoj.

astor svarade 8 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • pelle-surf

Medlem
    31 mars, 2016 vid 19:40

Det är väl en anledning till att det finns krav på certifiering av instruktörer och det handlar nog främst om säkerheten. Trist att det ska vara så dyrt och låter konstigt med antal elever.
    Jag har två st övningskitar som jag lånar ut till polare o polarespolare. Låter intresserade prova o känna på dessa, så att dom för en uppfattning om vad det handlar om. Är dom sen intresserade att fortsätta så tipsar jag gärna om en bra kitekurs.
    Det är ju inte olagligt att hjälpa/lära någon kita utan att vara certifierad, men det viktigaste är ju att man lär ut säkerheten fullständigt och att eleven blir fullt inbegripen i det. Det är ju ett stort ansvar att lära ut och tar man dessutom betalt så minskar ju inte kravet på instruktören precis.
    Men annars är det nog jättebra att kolla med en skola om det finns möjlighet att få jobba som instruktör över sommaren. Då får du ju stöd, kunskap o erfarenhet för att sen se hur du vill gå vidare. Lycka till

• astor

Medlem
    20 april, 2016 vid 18:40

Tja.

Näe. Som nylicensierad instruktör genom IKO är du är instruktör Level 1. När du har haft 35 elever/280 timmar blir du instruktör Level 2.

Tjo.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite instruktör

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.