Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kite of the year!

• jonaish

Medlem
    28 december, 2006 vid 01:26

@sourra 356180 wrote:

Hallå där vagnreturmannen! Jag är lite nyfiken på hur du har gjort din jämförelse mellan EH och ”allt annat”.

Go kväll nykomling!

Jämförelsen mellan EH och allt annat mög bygger på en doktorsavhandling i teknik och marknadsföring!

• davids

Medlem
    28 december, 2006 vid 01:53

@jonaish 356176 wrote:

Ja men skit i att köpa Naish som är bland de dyraste märket då !!

Men köp INTE EH för dom är väl för billiga för dig !!

HAHAHAHAAaaa…jag kom på dig pat-RIK-ol !!!!

Asså bara för att du tycker att Hugo snackar skit om andra märken, så som Naish och säljer EH kites billigt.

Så kommer nog inte Naish att börja sälja kites billigt så som Hugo säljer EH för att du försöker snacka skit om EH och Hugo.

Be nu om ursäkt till ALLA som kör EH och Hugo oxå såklart, för dina felaktiga påståenden !! 😉

@jonaish 356179 wrote:

Be nu om ursäkt för alla felaktiga påståenden !

Naish kommer inte att sälja kites lika billigt som EH för att du försöker snacka skit om EH, det funkar inte så!

Du måste försöka förstå att EH är ett billigare märke å bättre än allt annat!

sov nu!

Stanna på Lunarstorm tills du lärt dig skriv ordentligt är du hygglig? Och om du lär dig och väljer att skriva ett nytt inlägg, skriv åtminstonde då nåt vettigt då detta faktiskt råkar vara en seriös diskussion för tillfället och dina fåniga inlägg inte tillför något annat än att de påvisar din egen dumhet och okunnighet.

—-

Vidare ville jag bara skriva och undra vad man egentligen betalar för med en kite? Ta en kite, only. Du betalar för materialet, frakten, arbetskraften. Right? Nu senast jag kollade är en 12 kvm kite lika stor och kräver, i runda slängar, exakt lika mycket material vilken tillverkare som än slängt ihop det.

Frakten, BÖR ju vara i princip samma för de flesta tillverkare. Rätta mig om jag har fel men ligger inte de flest fabrikerna i Asien där arbetskraften är billig?

Så vad är det då man egentligen betalar för när man köper en kite? Märket? Jag VET att Naish tar vidrigt pålägg för att ha sitt märke på draken. Man kan jämföra med jeans. Meterialmässigt är det omöjligt att tillverka ett par jeans som kostar tillverkaren mer än kanske 50 kr (gigantiska materialinköp i Asien). frakten och arbetkraften för ett par jeans kanske uppgår till 50 kr. Detta är ganska väl tilltaget dessutom. Likväl tar märken som D&G, Evisu, Ijin, mfl, mfl, sinnessjuka summor för sina kläder. Varför? Märket såklart..

Vidare är det ju intressant vad man får för pengarna, och vad man behöver. Släng vilken drake som helst i händerna på Len10, Hadlow och killarna och de gör precis samma saker. Lite högre med nån, lite snabbare med nån, osv, men annars är det faktiskt bara en drake vi snackar om. IMHO kanske utrustningen gör 10, kanske 20% av åkningen (rätta mig gärna om jag har fel). Skillsen gör mycket mycket mer. Att Hugo promotar EH och säger att de är bäst är ju självklart då han säljer de, och själv kör på de. Simple as that.

• sourra

Medlem
    28 december, 2006 vid 01:59

@jonaish 356184 wrote:

Go kväll nykomling!

Jämförelsen mellan EH och allt annat mög bygger på en doktorsavhandling i teknik och marknadsföring!

…gjord av Jonas H, 17 år? Vad är det för slags teknik vi talar om? Det låter lite som någon slags GU-flum.

• chris99

Medlem
    28 december, 2006 vid 07:17

Va faen.. Patrikol. Du passerade gränsen med råge. Be om ursäkt nu.
    Det är ju pinsamt att läsa din sandlådeargumentation och slänga ur dig brottsliga beskyllningar. Du har försökt att sprida dem några gånger tidigare. Lägg ned nu, fokusera på din egen marknadsföring innan du förtalar någon.

Kanske borde tänka något på:
    ”1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

I ditt fall blir det nog bara böter skulle jag tro. Finns det ingen ”bot som kan banna, banna han så hårt”… Vem bannnar moderatorer?

Jaja, bara min pilsner.

Intressant är också att alla de stora märkena (räknar inte med FS, för det har jag ingen koll på) går att köpa för mellan USD 650 – USD 900 i butik (4500kr – 6100kr) utomlands. Med det i beaktning så förstår man hur feta vinster som görs.
    Tror att problem med prissättningen i Sverige är de många mellanleden. De tenderar dock att försvinna med hög konkurrens då butikerna tvingas anstränga sig för att sänka sina inköpspriser.

Trösta dock icke. Globaliseringen kommer att lösa detta åt oss. Men det tar lite tid.

Väl mött!

/Don Chrillo

• patrikol

Medlem
    28 december, 2006 vid 07:33

@chris99 356194 wrote:

Va faen.. Patrikol. Du passerade gränsen med råge. Be om ursäkt nu.
    Det är ju pinsamt att läsa din sandlådeargumentation och slänga ur dig brottsliga beskyllningar. Du har försökt att sprida dem några gånger tidigare. Lägg ned nu, fokusera på din egen marknadsföring innan du förtalar någon.

Kanske borde tänka något på:
    ”1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

I ditt fall blir det nog bara böter skulle jag tro. Finns det ingen ”bot som kan banna, banna han så hårt”… Vem bannnar moderatorer?

Jaja, bara min pilsner.

Intressant är också att alla de stora märkena (räknar inte med FS, för det har jag ingen koll på) går att köpa för mellan USD 650 – USD 900 i butik (4500kr – 6100kr) utomlands. Med det i beaktning så förstår man hur feta vinster som görs.
    Tror att problem med prissättningen i Sverige är de många mellanleden. De tenderar dock att försvinna med hög konkurrens då butikerna tvingas anstränga sig för att sänka sina inköpspriser.

Trösta dock icke. Globaliseringen kommer att lösa detta åt oss. Men det tar lite tid.

Väl mött!

/Don Chrillo

Tja sanningen är ibland inte så himmla långt ifrån sandlådan tyvärr

Har fått lära mig att så länge man håller till sanningen så klarar man sig bäst.

Nu vet vi ju sen tidigare att sanningen inte alltid hjälper folk utan även stjälper!

Att påstå att man tycker att någonting är konstigt är i min värld inte det samma som att något är olagligt!

Alla påstående eller antagande om att Hugo här skulle ha gjort något brottsligt är gjorda av andra än mig!

Självklart kan en moderator modereras! Bara att lämna sina åsikter till Stefan han som äger forumet.

• davids

Medlem
    28 december, 2006 vid 08:35

Varför flyttat till Offtopic? Topicen är väl Kite of the Year och vad är detta för forum.. Jo ett kiteforum. Lägg av och fjanta dig nu Patrikol och kliv av de tunga drogerna, du börjar ju tappa det…

• patrikol

Medlem
    28 december, 2006 vid 09:21

@Davids 356201 wrote:

Varför flyttat till Offtopic? Topicen är väl Kite of the Year och vad är detta för forum.. Jo ett kiteforum. Lägg av och fjanta dig nu Patrikol och kliv av de tunga drogerna, du börjar ju tappa det…

Det är flyttat för att det har spårat ur och tillför inget positivt till kitekonfen!

• bresky

Medlem
    28 december, 2006 vid 10:45

borta!

• jonaish

Medlem
    28 december, 2006 vid 12:13

@Davids 356185 wrote:

Stanna på Lunarstorm tills du lärt dig skriv ordentligt är du hygglig? Och om du lär dig och väljer att skriva ett nytt inlägg, skriv åtminstonde då nåt vettigt då detta faktiskt råkar vara en seriös diskussion för tillfället och dina fåniga inlägg inte tillför något annat än att de påvisar din egen dumhet och okunnighet.

HAAHAHaaa ^^

”skriv åtminstonde då nåt vettigt då detta faktiskt råkar vara en seriös diskussion för tillfället”

@Davids 355807 wrote:

jaha??

Som du skrev i början av tråden…kallar du det ett seriöst inlägg? Det är mer som du säger ”fånigt inlägg” från dig själv!

Davids håll din jävla käft tyst ett tag till! Om någon här skulle skickats till lunarstorm så är det fan du som ska med första lasten direkt! Jävla stolpskott.

sourra….Tekniken att bygga en drake som funkar!

• kasimir

Medlem
    28 december, 2006 vid 12:28

@patrikol 356206 wrote:

Det är flyttat för att det har spårat ur och tillför inget positivt till kitekonfen!

Ja ha så vi får bara posta positiva inlägg och ämnen vad är det här för jävla forum!
    Du verkar ju vara den sanne demokraten Patrikol! Här får du en ny mer passande avatar.

• skejtar_henke

Medlem
    28 december, 2006 vid 12:31

Netto och Lidel är två skitbutiker. Vill inte lägga mig den andra diskutionen.. Men dom här två förstör ju faktiskt. Visst det är en fri marknad och det är kul att handla billigt. Men vad få man för utbud och service. Det är inga trevliga butiker och personal som jobbar där. (Förutom en tjej som slutat).

• pettux

Medlem
    28 december, 2006 vid 13:04

Va fan?! Patrikol öppnar en tråd för att hajpa Naish, går över till att dissa Hugo och när han hamnar i underläge flyttar han helt kallt tråden. Och det här ska föreställa en moderator?!

Angående priser så kan jag som kajtare inte se något negativt i billiga grejer. Vi hade lite samma fenomen i Finland – nån sänkte priserna, ett par andra följde med och just nu är läget ganska hyffsat: finns helt bra grejer att få till bra pris. Så ska det vara!
    Och det betyder inte att dyrare märken dött ut, tex har Flysurfer och Ozone sålt bra eftersom de har sin egen nisch och de har engagerade importörer. Medans märken som Cabrinha och Airush så gott som dött ut eftersom importörerna är gamla knarriga vindsurfare som säljer skiten till överpris.

En annan fin sak med billiga grejer är att folk inte längre behöver leta efter erbjudanden i Tyskland, Polen, Estland etc. Har för mej att ganska många här i Finland brukade beställa från Tyskland förr då priserna hemma var så hopplösa.

• adde

Medlem
    28 december, 2006 vid 13:32

Nu löser vi det här som vuxna människor, dvs med en klassisk googlefight…

Naishkites vs. EHkites

Men å andra sida:
    Partikol vs. HugeO

/adde

• lars_m

Medlem
    28 december, 2006 vid 13:36

@patrikol 356206 wrote:

Patrikol, det här e pinsamt för alla – mest för dig. Du har inte seriöst besvaret t.ex. Mattias´frågar, uton istället forsökt at få honom at se löjlig ut istället. Inte så svårt at se för alle os andra.

Tråden har flyttat derför att den inte längre tilför nåt positivt til dig. Tvärtom har den fått dig att se ganske löjlig ut – och då ”försvann” den plötsligt?

Magt korrumperer – även i en så simpel position som moderator. Pinsamt!

• davids

Medlem
    28 december, 2006 vid 14:24

@jonaish 356241 wrote:

HAAHAHaaa ^^

”skriv åtminstonde då nåt vettigt då detta faktiskt råkar vara en seriös diskussion för tillfället”

Som du skrev i början av tråden…kallar du det ett seriöst inlägg? Det är mer som du säger ”fånigt inlägg” från dig själv!

Davids håll din jävla käft tyst ett tag till! Om någon här skulle skickats till lunarstorm så är det fan du som ska med första lasten direkt! Jävla stolpskott.

sourra….Tekniken att bygga en drake som funkar!

Ett riktigt äss på att formulera dig är du iaf, klapp på huvudet på dig där. Duktig du är… Roliga är att du inte själv förstår hur du själv bevisar min poäng om och om igen och bara gör bort dig.

Sida 5 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kite of the year!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.