• Kite olycka

Publicerad av anonym-anvandare på 30 maj, 2005 vid 12:28

Surfare skadades vid Öster Mälarstrand
    En 28-årig man skadades vid en surfingolycka vid Öster Mälarstrand i Västerås på söndagen. Mannen var ute och kitesurfade vilket kan beskrivas som en kombination mellan vindsurfing och skärmflygning.

Det var när mannen skulle göra ett hopp som olyckan inträffade. Enligt ögonvittnen befann sig mannen ungefär sju meter upp i luften då en kastvind tog tag i seglet och slungade honom femton meter mot en stenpir. Efter att ha studsat på piren landade mannen på rygg mot ett stenparti, halvvägs ner i vattnet. Mannen undkom med lindriga skador, men blev rejält mörbultad

Tur att det gick bra…. ta det lugnt..

Mvh Conny

ric svarade 19 år, 10 månader sedan 23 Medlemmar · 52 Svar
  • 52 Svar
  • patrikol

Medlem
    30 maj, 2005 vid 12:30

Tack för infot, tråkigt när sådant händer.

• nic

Medlem
    30 maj, 2005 vid 13:26

Byig vind + satsa på ett hopp med stenpir medvinds. Låter självförvållat. Tur att det gick bra, han borde gå å köpa en lott samtidigt.

nic

• luuddee

Medlem
    30 maj, 2005 vid 13:36

jepp tur det gick bra men låter lite som omd et va klumpigt

• zoolander

Medlem
    30 maj, 2005 vid 13:42

Svar till:

Byig vind + satsa på ett hopp med stenpir medvinds. Låter självförvållat. Tur att det gick bra, han borde gå å köpa en lott samtidigt.

nic

[/ QUOTE ]

så tycker inte jag att man kan säga! ungefär som att bli överkörd när man går över gatan!

nä.. stackars kille! hoppas att det inte händer igen!

• koan

Medlem
    30 maj, 2005 vid 13:50

Svar till:

så tycker inte jag att man kan säga! ungefär som att bli överkörd när man går över gatan!

[/ QUOTE ]

Även om han hoppar pogostick på autobahn?!??! tongue.gif

• zoolander

Medlem
    30 maj, 2005 vid 13:53

e det inte farten som dödar då eller????? tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    30 maj, 2005 vid 14:08

Olyckan kan alltid lura runt knuten men överlag får man se till att det är ”rent” i ens omgivning när man ska tricka. Allt för ofta ser man folk som hoppar på 30 cm djup, snygga loopar 2 m från land osv osv.

Magnus

• koan

Medlem
    30 maj, 2005 vid 14:31

Svar till:

e det inte farten som dödar då eller????? tongue.gif

[/ QUOTE ]

http://www.surfzone.se/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=301679&page=&view=&sb=5&o=&vc=1

Naturligtvis är alla olyckor trista när det händer, och det är dj*ligt lätt att vara efterklok. Med risk för att låta som en moralkärring BEHÖVER man nödvändigtvis inte utmana ödet. Alla får kite’a som de vill men sporten innehåller många variabler så för den som vill hålal sig någorlunda hel skadar det inte med en liten säkerhetsmarginal…

…dessutom är det alltid trist med den negativ publicitet som olyckor för med sig speciellt med tanke på den debatt om förbud som råder på andra delar av forumet.

• mrmille

Medlem
    30 maj, 2005 vid 22:21

Har väntat på att nån skulle ta den översta platsen på prispallen i Darwin awards (the kite edition) vad gäller olyckor.

90% hänger på skydden
    Resten på turen

Ta exemplet motocross/enduro. En rätt farlig sport va?
    Men allvarliga skador är ovanligt då alla har skydd, dom som dör eller skadar sig däråt kör oftast utan.

Detta är inte en moralkaka!!!
    Men kör man utan är det faktist upp till en själv. Negativ publicitet behöver vi inte oroa oss för, inte så länge som majoriteten kör med skydd i alla fall!

• fred

Medlem
    31 maj, 2005 vid 05:26

se även http://www.vlt.se

Hoppas du kryar på dig snart.

• ozzcarr

Medlem
    31 maj, 2005 vid 07:42

Svar till:

Har väntat på att nån skulle ta den översta platsen på prispallen i Darwin awards (the kite edition) vad gäller olyckor.

90% hänger på skydden
    Resten på turen

Ta exemplet motocross/enduro. En rätt farlig sport va?
    Men allvarliga skador är ovanligt då alla har skydd, dom som dör eller skadar sig däråt kör oftast utan.

Detta är inte en moralkaka!!!
    Men kör man utan är det faktist upp till en själv. Negativ publicitet behöver vi inte oroa oss för, inte så länge som majoriteten kör med skydd i alla fall!

[/ QUOTE ]

?????

Vad menar du, kan du förklara förstår ingenting?????!

• brickan

Medlem
    31 maj, 2005 vid 09:02

Du menar typ att en hjälm hade hjälpt?
    Själv har du ju flugit 10 m högt på land och då hade du väl fullt med skydd eller?

• bohn2fly

Medlem
    31 maj, 2005 vid 20:27

Hmm, jag tror inte någon tar en chans att göra något trick när det är en stor risk att det kan gå åt helvete. Många kör säkert med attityden att ”det händer inte mig”.

Men som med alla extremsporter så gäller det att minimera alla risker och ha så stora marginaler som möjligt, om det skulle gå åt helvete. Och det kan endast bli så om man är medveten om riskerna, chansa finns inte.

Oftast sker inte en olycka helt ensam, utan att något fel/serie med fel inträffat innan. Typ att göra ett trick/hopp för nära land, köra för överriggad etc etc…

Jag tycker att kursverksamheten som har tagit fart i Sverige är det bästa som har hänt. Skulle inte förvåna mig om vi inom sinom tid måste alla vara IKO-certifierade eller liknande för att få kitesurfa överhuvudtaget.

Typ, det är väl så i vissa länder redan. Inte för att det hindrar olyckor, men det gör folk mer medvetna om riskerna.

Som hoppmästare/instruktör inom fallskärmssverige får man se en videofilm med en hel del incidenter som inträffat. Det medför en diskussion och det är nyttigt kan jag säga. Samma sak är det på detta forum, med de olyckor som publiceras här, det får förhoppningsvis någon att tänka efter och öka sina marginaler lite.

Detta är en moralkaka, tänk efter före wink.gif

/Peter

• mrmille

Medlem
    1 juni, 2005 vid 06:37

Svar till:

Du menar typ att en hjälm hade hjälpt?
    Själv har du ju flugit 10 m högt på land och då hade du väl fullt med skydd eller?

[/ QUOTE ]

Jag hade fullt med skydd
    Det räddade mitt liv

• mickemoose

Medlem
    1 juni, 2005 vid 12:36

Man kan ju minska risken för att olyckor ska hända,,,jag tycker inte det är smart att köra i byig vind,,,speciellt inte om det finns hinder i medvind(där man kan landa om en by kommer och man hoppar) bästa är å köra va havet,jämn vind och hoppa långt ut där det inte finns hinder.
    men sen finns de ju dem som är så kitesugna att dem tar vissa risker eller så är dem bara lite kocko där uppe i huvet. man lever ju bara en gång…så man borde va lite förskiktig.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.