Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite only cabrinha 10-12 köpes

• zoolander

Medlem
    19 maj, 2005 vid 17:08

ja det får du nog!

• stebe

Medlem
    19 maj, 2005 vid 17:10

Har man en 50cm bom kan man dra ner TE hörnet 25cm vid full vridning av bommen-kiten svänger.
    Har man en 60cm bom kan man dre ner TE hörnet 30cm vid full vridning av bommen-kiten svänger snabbare.
    Man har alltså möjlighet att vrida ”hjulen” mer-svänga snabbare.

• roland

Medlem
    19 maj, 2005 vid 17:11

Har en 14m nitro 04 om du vill nåt större kommer med en sprillans ny bom å linor 5000

0704491989

• kaiser

Medlem
    19 maj, 2005 vid 17:16

D var ju fahn oxå.
    definition: sin x=motstående kateter/hypotenusan

antag att du har 20 cm bom (från centrum räknat, dvs en 40 bom!):
    sin 45=x/20 => x=14cm

antag att du har 40 cm bom (från centrum räknat, dvs 80 bom! (NAISH)):
    sin 45=x/40 => x=28

Summa sumarum: samma vinkelutslag (45 grader) ger en skillnad på ca 14cm drag i ena styrlinan!

*blandade ihop definitionerna och fick ändra från radianer till grader i miniräknaren, men nu blev d nog fan rätt hoppas jag*

skönt att få repeterat gymnasiematten

• matthias

Medlem
    19 maj, 2005 vid 20:36

exakt därför!

• metallifredd

Medlem
    19 maj, 2005 vid 20:40

äh det e lugnt. har kört största naish bommen(60cm?) till min 5a, 10a, 14, o 18
    så det e lugnt. funkar!

• surfmc

Medlem
    19 maj, 2005 vid 20:50

Svar till:

Om du håller händerna på samma avstårnd från centrum och drar ner ena handen t.ex. 5 cm dras väl den linan ner mer med en lång bom än med en kort, även om vinkeln e den samma.
    Ska jag behöva förklara med cosinus o sånt mög oxå eller? grin.gif

ps. undra om killen har hittat en drake cool.gif

[/ QUOTE ]

Det här känns ju som det klockrenaste svaret, så måste det ju vara, eller hur ! Det är väl bara att testa med en stor bom, känns det fel så får man skaffa en mindre bara.

• zoolander

Medlem
    20 maj, 2005 vid 07:37

Svar till:

D var ju fahn oxå.
    definition: sin x=motstående kateter/hypotenusan

antag att du har 20 cm bom (från centrum räknat, dvs en 40 bom!):
    sin 45=x/20 => x=14cm

antag att du har 40 cm bom (från centrum räknat, dvs 80 bom! (NAISH)):
    sin 45=x/40 => x=28

Summa sumarum: samma vinkelutslag (45 grader) ger en skillnad på ca 14cm drag i ena styrlinan!

*blandade ihop definitionerna och fick ändra från radianer till grader i miniräknaren, men nu blev d nog fan rätt hoppas jag*

skönt att få repeterat gymnasiematten

[/ QUOTE ]

ok! laugh.gif
    men jag försöker bara berätta att draken e inte ngn tranformers som kan ändra sig brara för att man byter linor!
    eller ni kanske kör med bests nya? som kan allt!

• zoolander

Medlem
    20 maj, 2005 vid 07:48

nu ser jaqg precis vad det hanlade om.. pjoter smsade över en förtydligande bild!

• sidpiraya

Medlem
    20 maj, 2005 vid 07:59

HA HA HA

• brickan

Medlem
    20 maj, 2005 vid 08:09

[/ QUOTE ]

ok! laugh.gif
    men jag försöker bara berätta att draken e inte ngn tranformers som kan ändra sig brara för att man byter linor!
    eller ni kanske kör med bests nya? som kan allt!

[/ QUOTE ]

Nej ZOOOOOlander du har fel.
    Egenskaperna i kiten beror till stor del på hur lunuppsättningen är.
    Kiten kan svänga mycket snabbare med en bom i samma längd med olika linuppsättning.
    Jag fattar inte varför alla skriver att kiten inte förändras?
    Det gör den och de vet nog de flesta som kör med olika bomar och linor/linlängder.
    Min Cabrina har extremt mycket mer depower med en orginalbom men byter jag till en vanlig bom utan recon så blir det bättre lättvindsegenskaper och snabbar kite.
    Varför skulle man annars använda olika långa linlängder och pullybar? För att det är kul?
    Egenskaperna förrändras och det betydligt.

• pjoter

Medlem
    20 maj, 2005 vid 08:15

grin.gif grin.gif

• zoolander

Medlem
    20 maj, 2005 vid 08:26

jaja.. dådå! jag har fel ni har typ rätt.. men egentligen så har jag rätt och ni fel.. men ni fattar bara inte hur jag menar!

• skanepaul

Medlem
    20 maj, 2005 vid 09:55

Jag fattar hur du menar, det är ju kraften som ändras inte kiten eller vindfönstret med kortare linor, kiten ändras ju definitivt inte. Om man inte har en Best Optimus Prime…eller nått… smile.gif

• brickan

Medlem
    20 maj, 2005 vid 10:59

Jo det är ju så vi menar kite förrändras på det sättet att det blir mer kraft i den.
    Hur menar du med att kiten inte förrändras men det blir mer kraft.
    Och en kite kan bli trögare eller snabbare att styra med olika bomar och linor även om momentet inte förrändras på bomen.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite only cabrinha 10-12 köpes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.