Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite-out release system

  • Kite-out release system

    Publicerad av skutt på 23 april, 2004 vid 07:11

    Någon som vet om detta finns att köpa i sverige ? Verkar vara en ok säkerhetslösning med spinn leash funktion .
    C.C

    patrikol svarade 20 år, 5 månader sedan 15 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • brickan

    Medlem
    23 april, 2004 vid 07:37

    Vill inte vara kaxig men det är rätt lätt att bygga själv.

  • ollefax

    Medlem
    23 april, 2004 vid 07:59

    näst längst ner på vänster sida av http://www.surferspardise.nu‘s hemsida för kitetillbehör?

    tror annars deras kompletta LS bom inehåller något liknande

  • stellan

    Medlem
    23 april, 2004 vid 08:04

    Det ser ut som det är en metalögla på schaklet för leachen. Det vore kanon om man kunde köpa med denna ögla så man slapp mecka en sådan själv. Om någon vet var det finns att köpa så skriv!!! Inga tradiga svar om att det är lätt att svetsa mm. Ja jag har tummen mitt i näven.

  • stellan

    Medlem
    23 april, 2004 vid 08:04

    Var hittade du bilden?

  • pjoter

    Medlem
    23 april, 2004 vid 08:34

    då jag inte ens börjat kitea än så förstår jag inte riktigt vad det e som skiljer den här från en vanlig men ser iaf ut som en ganska vanlig schakel som man hittar i en tillbehörsbutik för segelbåtar.

  • skutt

    Medlem
    23 april, 2004 vid 09:07

    Hittade bilden i en amerikansk kitetidning typ någon liten firma som tillverkade säkerhetssystem till paraflying , men fått upp ögonen för en ny marknad . Till den andra som frågade ,öglan på shacklet är till för leashlinan den snurrar således med runt = inga snodda linor det är bra . Och jag som en annan som skrev har inte lust att mecka själv köper helst ett färdigt utprövat fungerande säkerhetssystem . Och det här tror jag fungerar syslar man med fallskärmar , paragliders brukar man inte tumma på säkerhet och funktion .
    C.C

  • skutt

    Medlem
    23 april, 2004 vid 09:17

    Nära men inte samma saknar öglan för leashen + möjligheten att ötlösa i åt båda hållen .
    C.C

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 april, 2004 vid 09:53

    ska man inte ha metallring istället för chickenloop? kan väl fastna när man löser ut annars?

    calling PAN…

  • pjoter

    Medlem
    23 april, 2004 vid 10:05

    e det nån skillnad på den ni pratar om och den här?
    wichard_2674.jpg
    kostar 400:-

    finns på http://www.kajtech.nu >accesories >Wichard

  • brickan

    Medlem
    23 april, 2004 vid 10:16

    Visst säkerheten kommer först men schalket är ju ett Wichard och dom har patent på lösningen.
    Firman som säljer schaklet har svetsat dit en ögla.
    KajTech säljer Wichard schaklet för 400 pix utan öglan men visar även en enkel åtgärd för att fixa en ögla utan att man behöver tumma på säkerheten.
    Mer info på.
    http://www.kajtech.nu/accessories_wichard.html
    jag säger inte att man ska svetsa dit en ögla utan det går lätt att fixa nått liknande som KajTech visar på hemsidan.
    Belastningen blir ju alldrig specielt hög på leashen.

  • roland

    Medlem
    23 april, 2004 vid 10:19

    Det e öglan som skiljer där du ska sätta fast Leashen

  • brickan

    Medlem
    23 april, 2004 vid 10:20

    Och jag skulle nog lita mer på mänden kitare som änvänder mettalring än det som du kallar utprovade säkerhetsystem.

  • casper

    Medlem
    23 april, 2004 vid 10:38

    En kompis köpte Wichard shackeln och gick in till en svetsar firma som satte dit en ögla för några 20 lappar.
    Köp inte den varianten som finns på surfers sida, har haft en sån och dom är farliga.
    Wicharden är bäst.
    Patric

  • walle

    Medlem
    23 april, 2004 vid 10:45

    Svar till:


    Det ser ut som det är en metalögla på schaklet för leachen. Det vore kanon om man kunde köpa med denna ögla så man slapp mecka en sådan själv. Om någon vet var det finns att köpa så skriv!!! Inga tradiga svar om att det är lätt att svetsa mm. Ja jag har tummen mitt i näven.

    [/ QUOTE ]
    Jag fattar inte varför du e så negativ på “hemmameck”???
    Om JAG svetsar dit en öggla själv, gratis…, eller om ett företag svetsar dit en ögla och lägger på minst 300:- vad är bäst? du kommer inte att se någon skillnad på den och den håller minst lika bra!

  • skutt

    Medlem
    23 april, 2004 vid 10:55

    Du kan anv mettalring så mycket du vill till denna lösning chickenloopöglan på bilden är inte så lyckad hade själv tänkt använda metallring till schackell . Iden med det här skulle vara att det skulle vara skönt att någongång köpa en helt färdig sak som fungerar OK .

    C.C

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite-out release system

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.