Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › kite paket
-
Svar till:
Jag tycker det låter helt galet att ha en 16m2 som första kite. Fullständigt livsfarligt att vara ute med en sådan som gröngöling när vinden på 10 min ökar från 6 till 9 m/s.
16m2 är dessutom en tråkig kite – Så det så!
[/ QUOTE ]
instämmer helt och hållet,
det finns ingen vind som håller sig på 5-7 fina ms.
Typisk vind i sverige är baserad på fronter och inte jämna fina termikvindar. Då varierar det ofta…
Det är inte sällan som man börjar rigga sin stora drake när vinden ligger på 5-6ms… en kvart senare har det plötsligt ökat till 9-10ms…
visst kan det vara lättare att lära sig på en stor drake som ger mycket kraft och är långsam i vändningarna. Men att lära sig kitesurfa innebär mer än att bara parkera draken och luta sig bakåt…så det så -
Svar till:
har du nte glömt vindarna över 10m/s nu? ellerska nybörjaren gå ut med en 12a då?
[/ QUOTE ]
tänkte mig att han skulle vara lite mer erfaren då…
hur som helst som nybörjare ska man inte ge sig ut i någonting över 10ms … krafterna ökar kvadratiskt med vindstyrkan.
en duktig åkare klarar däremot lätt av 13-15ms med en 12a ber. på vikt
Över ca 15ms är det tveksamt om man ska kitesurfa… -
Du får vara jävligt duktig som håller en 12m2 drake i 14 m/s medelvind som brukar innebära toppar på runt 18.
-
Svar till:
Du får vara jävligt duktig som håller en 12m2 drake i 14 m/s medelvind som brukar innebära toppar på runt 18.
[/ QUOTE ]
ja det låter tufft…
körde 12:a på Gotland förra året i 12-16m/s visst var det några riktiga toppar men aldrig upp mot 18m/s…
det gick åt en kille(Gurra) som hjälpte mig ner i vattnet eftersom att jag bara for upp i luften när jag var på land, det var egentligen ingen rolig åknig eftersom man fick lägga all kraft på att hålle ner brädan i vattnet…
(väger 75kg ) -
Ja du verkar ju ha erfarenhet av att börja med liten kite då. Det har jag med, det tog bannemig över ett år innan jag fick chansen att stå på brädan, när det väl blåste tillräckligt mycket för min 10a var vågorna i vägen och vinden också till stor del, lol.
Nä, fick för mig att Jonaish vägde runt 60 så 14 blir nog bra. Väger du 70 så ta en 15, det finns snabba fina 15 idag.
Då kommer du ut, vattnet är inte helt i oordning och du kan lära dig komma upp på brädan och fräsa iväg på en förmiddag.
/Yo, det är ju en extrem sport.
-
Om du väljer en större kite att lära dig på så tänk på en sak: stick heslt inte iväg och kör själv när du börjar bli lite styv i korken och tycker att det börjar gå bra. Det är då det kan bli riktigt jobbigt när kiten är i luften och vinden tutar i. Detta låter rätt självklart, men som sagt; lätt att bli övermodig och tro att man klarar fler m2 än vad man gör. Höll själv på att råka riktigt illa ut med en 16 i tilltagande vind, hade tur då en polare hann fram.
//Bempa
-
Svar till:
Ja du verkar ju ha erfarenhet av att börja med liten kite då. Det har jag med, det tog bannemig över ett år innan jag fick chansen att stå på brädan, när det väl blåste tillräckligt mycket för min 10a var vågorna i vägen och vinden också till stor del, lol.
Nä, fick för mig att Jonaish vägde runt 60 så 14 blir nog bra. Väger du 70 så ta en 15, det finns snabba fina 15 idag.
Då kommer du ut, vattnet är inte helt i oordning och du kan lära dig komma upp på brädan och fräsa iväg på en förmiddag.
/Yo, det är ju en extrem sport.
[/ QUOTE ]
Jag skrev att han inte skulle ta en för liten kite. 10a är för liten även om man väger lite.
12a om man väger 55-70
14 70-80
16 80(85)-uppåtJag skrev dessutom att man ska kompensera den mindre draken genom att välja en lite större bräda.
(Det absolut sämsta och korkaste som man kan göra är att köpa en stor drake 16-18m2 och så en liten bräda på 120x34cm, helst med mycket rocker på… och en massa fenor…)
-
kan jag hålla med om! hahaha
ta du en 14 och en bräda kring 140 så blir du nöjd!
Logga in för att svara.