-
Kite-Recension LF Hifi Comp -10
Ja, jag står till arb.markn. förfogande och har haft lite tid över…:wink:
Här är i alla fall min uppfattning om min senast inköpta kite, som i o f s inte är en 2011 utan 2010, men eftersom priset på 2010:an nu sänkts och jag inte kunde vänta på -11:orna så…
Håll till godo eller sluta läs nu;-)!Recension av LF Hifi Comp, 13 kvm -10
Teståkarens Profil
Nicco Schiller, [url]www.kiteclub.se:[/url]
Wavejunkie som bara kör vågor unstrapped och gillar så STORA vågor som möjligt typ: Ponta Preta på Cabo Verde, men som även fått dille på airs och areals vid on-shore-kickers.
Gillar även att varva med POWERED free- och wakestyle när det är platta dagar. Föredrar BOOTS framför stroppar.
Favourit trick (urkrokad freestyle); R2b, S-bend, S-bend to blind, back roll 540 o s v.
Längd: 174 cm
Min vikt: 74 kg
Bräda/or:
– Freestyle/wakestyle – A-Board X-series (133 cm)
– Vågor (ostroppat) – XTSEA 6.3 x 18 x 2 ½ alt Pukas Rawson SR 6.0 x 20 x 2/3 eller Ian Byrne 6.0 x 19 x 2 2/4 (moddad)Kite-recension
Korta fakta:
– Användningsområdet: Freestyle, (wakestyle), vågor (för medelgod till Pro-åkare)
– Kitekänslan: Direktstyrd, mycket snabbsvängd och harmonisk
– Användarvänlighet: Enkel att rigga, pumpa, styra, självstarta/landa
– Relaunch: Superenkel (även 5:e lina men behövs inte för relaunch)
– Säkerhet: Top of the line! Total depower via 5:e lina och 90% via dubbel depowertamp som kan kopplas i leashen.
– Utseende: A designers wet dream
– Bag, pump, reservdelar: Top of the lineTeståkarens subjektiva upplevelse av kiten
Kiten har mycket bra low-end power och ligger någonstans i mitten av vindfönstret. Den backar aldrig i vindfönstret och är sjukt lättsvängd även i större modeller (13 kvm).Bommen glider lätt och har lite ”RR-känsla”, d v s kanske lite fet men komfortabel och hög kvalité. Dubbel depowertamp är ett mycket smart och enkelt sätt att få ”lagom” depower om ”nybörjaren” missar ett hopp/trick urkrokad, men för den rutinerade åkaren som vanligen föredrar ”suecide leash” är det mest i vägen och innebär mer tamp mellan fingrarna när man styr med en hand. Tampen är dock av hög kvalité och ger inte skavsår så länge som den inte är sliten.
Säkerhetssystemet är mycket välfungerande, men erbjuder kanske lite väl många alternativ för min smak. Less is more. OBS! Det går utmärkt att ta bord överflödiga delar på chickenloopen/bommen utan svårare ingrepp, men fråga försäljaren eller teamåkare om hur.
Sammanfattning
En RIKTIGT skön och harmonisk kite som har allt och lite till…Största fördelen enl mig är att den fungerar lika bra till freestyle, och wakestyle som till vågor, då den är mycket lättsvängd, ger jämnt drag p g a C-shape, är lätt att starta från vattnet och faktiskt ger lite lagom slack i linorna när man släpper på kanttrycket. På så vis funkar den bra till att öva hp-trick samtidigt som den inte tenderar att falla bakåt vid en fet cut back på vågen (så länge som du börjar kanta emot så fort du når vågdalen).
Kontenta
The only kite you need, as long as you have it in sizes; 13, 9, 7 and possible 5 (if available;-)!/Nicco Schiller
Logga in för att svara.