• Kite resa

Publicerad av zedde på 20 maj, 2009 vid 06:18

Jag och ett par vänner hade tänkt att sticka iväg på en liten resa till Puerto rico i västindien och hade tänkt att ta med mig kite utrustningen. Någon som varit i området eller rent av där tidigare och har lite tips om allt från spots till vilket flygbolag man helst ska hålla sig borta ifrån. Vi kommer nog att flyga till San Juan och sen antagligen hyra bil och åka runt ön och om tiden räcker till så ta en båt till lite andra öar i närheten. Tacksam för tips.

hbgkitare svarade 15 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • hbgkitare

Medlem
    20 maj, 2009 vid 06:45

Vi var där för 3 år sedan och gillade det skarpt. Vi flög till San Juan där vi i förväg hade hyrt en lägenhet i 1 vecka. Skönt att ha något boende bokat när man kommer dit så man inte behöver stressa med att leta. San Juan har en helt OK kitestrand (kommer inte ihåg namnet).

Vecka 2 tog vi taxi till till ett färjeläge på östra sidan och färjan över till ön Vieques. Ett tips är att ha bokat boende innan, vi gjorde inte det men träffade en amerikanska som fixade in oss i hennes grannes hus (tur var det). Vieques var som ett paradis, hittade stränder som var som ett vykort och nästan helt öde. Blåste inte så mycket när vi var där men helt OK. Hyrbil där är ett måste!

Vecka 3-4 åkte vi tillbaka till San Juan och bodde 3 nätter i samma lägenhet för att sedan ta en hyrbil till Rincon på västra sidan. Ett surfarparadis med laidback-feeling. Aftersurf varje kväll med skönt häng och nästan bara amerikaner där. Rincon är ett kännt vågsurfingmecka men funkar att kita också om man kan hantera stora vågor.

I och med att vi hade hyrbil kunde vi köra till sydkusten till ett ställe som heter La Parguera. En liten fiskeby där det inte händer så mycket men kitingen var absolut det bästa jag varit på och vill tillbaka till. Man hyr en båt av tanten i hamnen (inte billigt om man är få) och kör ut till mangroveöarna (10 min). Där binder man båten i lä bakom öarna, hoppar i det knädjupa vattnet och får garanterat en kiteupplevelse man sent kommer att glömma.

Jag har en ca 1h film jag klippt ihopa från vår resa om ni vill låna och tips ger jag er gärna (spar mycket av er tids vistelse).

Här är en länk där jag la in en lite film från La Parguera:

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=44356&highlight=Puerto+Rico

//Marcus i helsingborg

• hbgkitare

Medlem
    20 maj, 2009 vid 06:58
  • zedde

Medlem
    20 maj, 2009 vid 08:39

Tack så mycket. Efter den videon blir man ju bara mer sugen. Ser riktigt härligt ut. Vilken tid på året var det ni var där?

• hbgkitare

Medlem
    20 maj, 2009 vid 08:50

Jan-Feb, den bästa tiden att åka dit!

• zedde

Medlem
    20 maj, 2009 vid 09:01

Hmm vi tänkte åka slutet på feb början mars o 3 veckor fram, borde väl inte vara väldigt stor skillnad på vindarna då?

• hbgkitare

Medlem
    20 maj, 2009 vid 10:24

Det är säkert bra då också! Det är mest om man åker på sommaren som de säger att det blir för varmt där för att det skall kännas behagligt.
    Bara att ringa mig ifall ni vall tips och info, kan gälla boende eller annat ni vill veta! Tror vi har kvar kontaktuppgifterna till dem som vi hyrde lägenhet i San Juan + boendet i Rincon. I Rincon bodde vi mitt på stranden!

Glöm inte att när vi var där så var kronan mer värd och det var inte direkt billigt då heller. Idag får man ju mindre för kronan då det är usa-dollar det handlar om!

Marcus
    Tel: 0739-841515
    E-post: marcus@agitator.se

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.