Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Resmål & Spots › Kite & siste minuten (egypten)
-
Kite & siste minuten (egypten)
Publicerad av matsb på 24 november, 2008 vid 14:42halloj,
Går i tankar om att fara till Egypten, för kitesurf i december …:smile:
Vilket av dessa spots rekommenderas, eller är det vilket “som” om fokus främst är kiteandet: Sharm El Sheikh, Hurghada eller El Goana…??
Funkar en 12:a bra, har bara detta idag…:cool2:
Hur stora är dessa orter….om man ska fara runt med taxi om man skulle hamna lite “off”…?
vindmässigt hoppas jag att en 12:a blir bra…vad tror ni…ni som vart nere några gånger?
Är det risky att ta en sista minuten ner dit eller ska man ta en säker charter…:crazy:
mats
sara66 svarade 15 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Sharm El Sheikh har jag hört att de blåser en hel del i men ingen aning om how much!
-
Egypten är najs, men det blåser nog lite klent i December oavsett ställe.
Bara en kite är ju alltid vanskligt att ha med sig men OM man nu bara skulle ha en så kanske en 12:a är bra. Optimalt vore kanske nåt större och nåt mindre typ 14-10 eller liknande.
-
Aloha,
hör av dig till Mahalo Travel.
Mikael 070-730 40 25
Kite for life! -
Tjena,
Var i Sharm El Sheik nu vecka 46. Tog en sista-minuten, bodde strax söder om flygplatsen.
Tog en taxi för 50-60 kr varje morgon upp till Nabq och Regency Plaza där Colona Kiteboardin Center ligger (http://www.colonawatersports.com/sharmelsheikh/sharmelsheikh.html).
För $55/vecka tar de hand om din utrustning (tvätt/tork/förvaring osv), samt hjälper till med launch och räddning om man behöver det (de fick ta trampebåten ut och hämta min polare två gånger under veckan 😉
Vattnet var uppdelat så inte nybörjare åkte bland de mer erfarna åkarna, vilket var riktigt bra.Platt vatten och vindar mellan 7-14m/s varje dag. Vi hade otur de första 3 dagarna, då dog vinden redan vid 12. Så vill man vara säker på vind ska man vara ute tidigt på morgonen.
När vinden dog tog vi på oss grodfötterna och cyklop och stack ut till revet utanför.Jag (76kg) hade med min Waroo 11’a och 7’a. Fick börja 3 av dagarna med 7’an men bytte till 11’an när vinden avtog framåt 11/12-tiden.
Sen kan man alltid hyra kites på plats om det skulle behövas.Cheers
-
Söderborg;517903 wrote:Tjena,
Var i Sharm El Sheik nu vecka 46. Tog en sista-minuten, bodde strax söder om flygplatsen.
Tog en taxi för 50-60 kr varje morgon upp till Nabq och Regency Plaza där Colona Kiteboardin Center ligger (http://www.colonawatersports.com/sharmelsheikh/sharmelsheikh.html).
För $55/vecka tar de hand om din utrustning (tvätt/tork/förvaring osv), samt hjälper till med launch och räddning om man behöver det (de fick ta trampebåten ut och hämta min polare två gånger under veckan 😉
Vattnet var uppdelat så inte nybörjare åkte bland de mer erfarna åkarna, vilket var riktigt bra.Platt vatten och vindar mellan 7-14m/s varje dag. Vi hade otur de första 3 dagarna, då dog vinden redan vid 12. Så vill man vara säker på vind ska man vara ute tidigt på morgonen.
När vinden dog tog vi på oss grodfötterna och cyklop och stack ut till revet utanför.Jag (76kg) hade med min Waroo 11’a och 7’a. Fick börja 3 av dagarna med 7’an men bytte till 11’an när vinden avtog framåt 11/12-tiden.
Sen kan man alltid hyra kites på plats om det skulle behövas.Cheers
kanon Soderberg,
Var precis dom här sakerna som man behövde höra…vind, spots….hyra….:grin: :cool2:
Var bodde ni mer exakt och vilket bolag…:wink:Hur fungerade det förresten med prylarna och frakten – golfbag…?
hade gott
mats -
Vi åkte med Detur och bodde på ett hotel som heter Gardenia Plaza. Ett riktigt skit-hotel med kass service, men det låg närmare kitecentret än många andra av Deturs hotel som låg inne i Nama Bay.
Detur är väl sen ett av de sämsta charterbolagen jag åkt med, men de är ju billliga 😉Jag köpte en Mystic-kitebag av Robban på http://www.robsport.se där jag fick ner all utrustning . Sa till Detur när jag bokade att jag hade en golfbag med mig och betalade 500 kr extra för det (vet inte om det är normalpris för golfbag :-/ )
Inga problem i alla fall vare sig vid incheckning eller uthämtning. -
hallo,
kite bagen – var det en sk. gearbox eller slog du till på en golfbag som mystic har…?
Någon som har testat SP – RRD golfbag http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=82
mats
-
Tjena,
Den ser ut som mystics matrix-modell fast helsvart och med inlineshjul.
Får plats med 2-3 kites, bräda, sele, pump osv.
Kan vika ihop den så den inte tar så stor plats när man inte använder den.
Robban har den inte upplagd i sin webshop och jag hittar den tyvärr ingen annan på bild på nätet :-/ -
skulle du ha för mycket packning så kostar det 300 kr tur och retur så det är inte hela värden..
-
Nu är resan beställd blev en vecka ner till egypten SHARM EL SHEIKH – far nu i helgen…..:-)
mats
-
MatsB;518923 wrote:Nu är resan beställd blev en vecka ner till egypten SHARM EL SHEIKH – far nu i helgen…..:-)
mats
det gör du jävligt rätt i
-
MatsB;518428 wrote:hallo,
kite bagen – var det en sk. gearbox eller slog du till på en golfbag som mystic har…?
Någon som har testat SP – RRD golfbag http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=82
mats
halloj
har en rrd-golf fick ner två kites, sele, dräkt och bräda utan problem. Svep in brädan i en handduk för baggaget behandlas lite omilt
-
japp nu är man hemma och har plitat ner några rader om hur Nabq (Regenzyplace) var bodde på Aida i Sharm …e som låg ovan för Old market ==> blev ca 4 mil med taxi varje morron, för en spottstyver tjohooooo…:grin:
Hit kan man nog vara igen…..:smile:
mats
-
MatsB;523264 wrote:japp nu är man hemma och har plitat ner några rader om hur Nabq (Regenzyplace) var bodde på Aida i Sharm …e som låg ovan för Old market ==> blev ca 4 mil med taxi varje morron, för en spottstyver tjohooooo…:grin:
Hit kan man nog vara igen…..:smile:
mats
Härligt! körde du med shorty eller utan?
-
Norrman;523274 wrote:Härligt! körde du med shorty eller utan?
Shorts + 1 mm neopren tröja,,,,,,:grin:
Logga in för att svara.