Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite Size !
-
Kite Size !
Publicerad av oddma på 29 mars, 2009 vid 11:30Tjenare allihopa 🙂
Har funderat på att köpa 2 ny kites för att kunna åka så ofta som möjligt,
just nu har jag en naish tourch 12kwm men vill ha en större och en mindre men vet inte riktigt vilka storlekar jag ska köpa. jag tänkte mig en 8-9 och en 15-16 men vad tycker ni??
Jag är ca 170cm och väger ca 65kg.Någon som har lite förslag ??
Skriv gärna om ni har någon liten eller stor kite till salu också, är intresserad.
Peace!
cortex svarade 15 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
hi man, if you are only 65, then i dont think you need anything bigger than a 12, its more fun to get a bigger board instead, like a waveboard.. but the 9 is a great size for a lower end.. then if you are really hardcore, get a 6 for storms too : )
-
Vilka m/s kan man köra ifall jag har en 12kwm och en waveboard?
-
om du ska köra bow så är 12-13 kvm och typ 8-9 kvm bra.. det funkar perfekt för mig…väger typ 70 och är 175cm …
-
Det beror lite på vilken vågbräda vi talar om och hur långa linor du har men det är inte omöjligt att komma igång och köra så snart det finns tillräckligt med vind för att hålla kiten i luften. Men kanske 5 m/s är ett mer generellt svar för en vågis kring 6 fot. Med tanke på din vikt kan det nog gå att komma igång tidigare också.
Angående storlekar så tror jag att 15 och 9 blir göttigast med lagom överlapp mellan storlekarna men 16 och 8 bör också funka. Såg för övrigt de här annonserna där du kanske kan wheela och deala lite med priserna http://www.surfzone.se/ppc/showcat.php?cat=500&ppuser=3707
-
I am 92kilo.. yesterday I was out in 4-6m/s with a 5″7, 12 cult and could just keep height
-
Okey tack så mycket för alla svar.
Men jag är ganska ny inom kite och jag kör ju på en Naish Torch 12kwm.
Känns som om den behöver ganska bra vind för att den ska klara vara i luften i huvud taget om jag tex jämför med min förra cabrinha 12kwm.
Är det bara för det är en Naishen är en C-kite ? -
skotten;537825 wrote:I am 92kilo.. yesterday I was out in 4-6m/s with a 5″7, 12 cult and could just keep height
No one can ride in 4 ms you son of a ”BEEP”.
Maybe one of those foil”BEEP”ers with a 30 m made out of ”BEEP”ing super light material.
And also some surferlove for ya! :laugh: -
oddma;537844 wrote:Okey tack så mycket för alla svar.
Men jag är ganska ny inom kite och jag kör ju på en Naish Torch 12kwm.
Känns som om den behöver ganska bra vind för att den ska klara vara i luften i huvud taget om jag tex jämför med min förra cabrinha 12kwm.
Är det bara för det är en Naishen är en C-kite ?Låt inte bow-mupparna inleda dig i frestelse att skaffa något annat än c, you´ve chosen the right path Obi Wan…
-
its a total technique thing.. it was MårtinT that taught me when I first started, the secret is to keep the kite smooth, and moving as much as possible.
First off, make sure the turns at the top and the bottom of the stroke are never too tight, take the kite up slower than you dive it. Another nice thing to to is to pull on a bit of depower so that you dont oversheet and stall the kite by pulling on the bar too much.
Once you get a bit of speed up, you will have a little more virtual wind and things will get easier. When tacking back and forward, downloop the kite through your turn to maintain momentem in the air : )
When it comes to the board, try to find a nice balance point in how much you point upwind, and downwind, you need to maintain good pressure in your lines without carving too much upwind that you are stalling the kite : )
Practice during the summer, you are going to have plenty days of lightwind riding ahead : )
Gadget.. Man we need to hang out more dude, you coming up to Varberg with us mate?
-
skotten;537925 wrote:Gadget.. Man we need to hang out more dude, you coming up to Varberg with us mate?
of course, I´m still waiting by the mailbox for that golden envelope with an invitation… :laugh:
-
Det e en viss skillnad på 4 o 6 m/s
Det e en viss skillnad på vågbrädor med!
Skaffa en stor twin eller en skimm istället!
Vågbräda e bättre när det blåser pung o finns vågor! -
@Gadget 537854 wrote:
No one can ride in 4 ms you son of a ”BEEP”.
Maybe one of those foil”BEEP”ers with a 30 m made out of ”BEEP”ing super light material.
And also some surferlove for ya! :laugh:Pffff, behövs inga 30 kvm för 4 m/s. Fixar det lätt med en Speed2 15 och antingen en 6’0 vågis eller en Session/Flysidoor S (typ 141 x 42) på fötterna… eller en skim.
I 5 m/s har jag bra tryck. :smirk:/Kaj
-
Helvete vad ni gör det invecklat för honom!
Ska vi göra det enkelt så gör precis som du själv tänkt, skaffa 8-9 och 15-16 typ.
I ditt fall hade jag valt en 8 och en 14, givetvis då fortsatt med Torchen!
Jag kör själv just nu 9-12-16 Torch och väger 20 kilo mer än dig.
Sen Cortex, kan du inte slänga upp en film där ni rippar i 4m/s?? Ni måste väl ha en sådan någonstans för marknadsförings skäl?
-
Jag har en 9m2 Naish Shockwave 2007 tillgänglig, bor i borås 😉
Logga in för att svara.