-
Kite storlek? Så här känns den jag har nu.
Hallå!
Tänkte fråga lite här först innan jag lägger ut 4-5k på en ny kite.
Jag har lärt mig kita på egen hand och kör nästa enbart på snö. Har fått några åktillfällen på insjön här hemma under 4års tid nu. Det är lite jobbigt med byiga vindar och jag har tidigare trott att det varit ett stort problem till själva problemet som jag börja tro beror på fel kite storlek.
Min första kajt var en cabrina 16m C-kite, den andra en Venom 14m foil(closed cell) och den jag har nu är en Naish 12m bowkite.
Till att börja med så väger jag strax över 60kg och är van snowboard åkare tycker att jag har hyffsad koll på hanteringen av kiten, har inte problem med själva åkningen utan bara att hitta rätt kite.
Cabrina 16m: åkte jag med vid runt 4-5m/s(hade mätare att utgå lite grovt ifrån) men minste lilla vindökning gjorde att jag flög som en vante och kunde inte alls åka mer än full fart medvind.
Venom 14m: När den väl var i luften så var den underbar och tog byarna fint. Men på en insjö var det lite jobbigt då det till och från kan bli vindstilla och så hände det att den trasslade ihop sig och när man är ensam och står på en snowboard så var det inte så lätt att få upp den igen. Den klarade lite bredare register men räckte inte riktigt vid lägre vind och var lite för långsam. Då jag inte åker på havet vid en stor fin strand så sålde jag den för att testa en bowkite.
Naish bow 12m: Lätt att starta efter crash, vid lite högre vind så vänder den och lyfter av sig själv och det är den kite som jag fått mest åkning med. Den startar tidigt och om inte minnet sviker så går den att köra ungefär lika tidigt som Cabrinan. Men vid lite vindökning så släpas jag med och får värkligen kämpa för att hålla kontrollen. Och när det blåser “lagomt” så räcker det inte för att kunna hoppa och göra mer än en snabb och låg backroll. Det här med de-power är inget som jag har kunna jobba så mycket med eftersom det känns som att det krävs mycket mer vind för att det ska få någon effekt.
Så det jag själv tror utifrån denna erfarenhet är att jag skulle kunna gå ner till en 9a bowkite och köra ungefär vid samma förhållanden.
Rätta mig om jag har fel men med 12 så kan jag åka om det blåser tillräckligt för att den ska kunna lyfta. Och om en 9a inte behöver mer vind för att lyfta sig själv så kommer jag kunna köra den i ungefär samma vind eftersom den är snabbare och kan röra sig mer i vindfönstret så borde den kunna generera lika mycket drag som en 12m som inte rör sig i vindfönstret.Hoppas jag har skrivit hyffsat förståeligt och att någon med lite mer erfarenhet kan bidra med lite info.
Logga in för att svara.