Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kite storlek? Så här känns den jag har nu.

• Kite storlek? Så här känns den jag har nu.

Publicerad av brutolf på 13 mars, 2010 vid 18:25

Hallå!

Tänkte fråga lite här först innan jag lägger ut 4-5k på en ny kite.

Jag har lärt mig kita på egen hand och kör nästa enbart på snö. Har fått några åktillfällen på insjön här hemma under 4års tid nu. Det är lite jobbigt med byiga vindar och jag har tidigare trott att det varit ett stort problem till själva problemet som jag börja tro beror på fel kite storlek.

Min första kajt var en cabrina 16m C-kite, den andra en Venom 14m foil(closed cell) och den jag har nu är en Naish 12m bowkite.

Till att börja med så väger jag strax över 60kg och är van snowboard åkare tycker att jag har hyffsad koll på hanteringen av kiten, har inte problem med själva åkningen utan bara att hitta rätt kite.

Cabrina 16m: åkte jag med vid runt 4-5m/s(hade mätare att utgå lite grovt ifrån) men minste lilla vindökning gjorde att jag flög som en vante och kunde inte alls åka mer än full fart medvind.

Venom 14m: När den väl var i luften så var den underbar och tog byarna fint. Men på en insjö var det lite jobbigt då det till och från kan bli vindstilla och så hände det att den trasslade ihop sig och när man är ensam och står på en snowboard så var det inte så lätt att få upp den igen. Den klarade lite bredare register men räckte inte riktigt vid lägre vind och var lite för långsam. Då jag inte åker på havet vid en stor fin strand så sålde jag den för att testa en bowkite.

Naish bow 12m: Lätt att starta efter crash, vid lite högre vind så vänder den och lyfter av sig själv och det är den kite som jag fått mest åkning med. Den startar tidigt och om inte minnet sviker så går den att köra ungefär lika tidigt som Cabrinan. Men vid lite vindökning så släpas jag med och får värkligen kämpa för att hålla kontrollen. Och när det blåser “lagomt” så räcker det inte för att kunna hoppa och göra mer än en snabb och låg backroll. Det här med de-power är inget som jag har kunna jobba så mycket med eftersom det känns som att det krävs mycket mer vind för att det ska få någon effekt.

Så det jag själv tror utifrån denna erfarenhet är att jag skulle kunna gå ner till en 9a bowkite och köra ungefär vid samma förhållanden.
    Rätta mig om jag har fel men med 12 så kan jag åka om det blåser tillräckligt för att den ska kunna lyfta. Och om en 9a inte behöver mer vind för att lyfta sig själv så kommer jag kunna köra den i ungefär samma vind eftersom den är snabbare och kan röra sig mer i vindfönstret så borde den kunna generera lika mycket drag som en 12m som inte rör sig i vindfönstret.

Hoppas jag har skrivit hyffsat förståeligt och att någon med lite mer erfarenhet kan bidra med lite info.

sourra svarade 14 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • milkman

Medlem
    13 mars, 2010 vid 20:56

En bra 9:a eller 10:a är det största du behöver för normala vindar för vattensurf. Aningen störra kanske om du ska köra i mindre vind på snö, men då kan du med rätt kite arbeta upp trycket ändå.

Lycka till

• sourra

Medlem
    15 mars, 2010 vid 10:58

Jag kan tänka mig att 16 m²-kiten är den äldsta i samlingen med tanke på att tolvan kommer igång vid ungefär samma vindar. Nu vet jag inte vilken modell det är på tolvan men i och med att du skriver “bow” så bör det vara en Shockwave eller en Boxer. Sätter du dig in i depowerinställningarna så ska du kunna ha bra kontroll över kiten även när vinden ökar. Man kan behöva släppa ut bommen helt för att det ska bli lättare att dra i depowerstropparna (röd = mindre kraft, blå = mera). Om du kör bommen i 2:1-läge rekommenderar jag att du går över till 1:1 eftersom att det inte blir så tungt att hantera den då. Jag tror inte du kommer komma igång i riktigt samma vindar med en nia men varför inte ha två kites som täcker ett större register? 12-9 eller 12-8 är ju rätt vanliga storlekssteg i folks kitequivers.

• milkman

Medlem
    15 mars, 2010 vid 13:25

Alltså, han väger ju bara typ 60 kg.. Jag röstar för en quiver på 9-10 & 6-7 (Ozone kan jag stå för bäst själv)

• sourra

Medlem
    15 mars, 2010 vid 15:13

Min bättre hälft väger ungefär lika mycket och hon får en del åkning på kites i den storleksordningen. Det är dessutom på en västkust som är blåsigare än en insjöstrand i Dalarna. Äger man redan kiten så det finns ju absolut ingen poäng i att välja bort den som största kite.

• brutolf

Medlem
    15 mars, 2010 vid 19:43

Jo, det är en Naish Shockwave 12m som jag har nu.
    Ok, ska ge de-power inställningarna en chans och testa lite mer, tänkte inte så mycket på det förut.

Jag har testat 1:1 men då kunde jag inte styra med bomen utan fick ta handen och dra i själva linan för att den skulle reagera. Jag behöver mycket mer vind för att det ska funka med 1:1. Jag har inge problem att orka med bomen så om det var det du menade så fortsätter jag att köra 2:1, för jag tror att det är de-powern som jag ställt in lite tokigt för det finns ju lite val möjligheter med linlängden.

Kommer nog köpa en 9a eller 8a också om jag kommer igång mer nu när jag har lite bättre ekonomi och möjlighet att åka till fjällen och havet.

Tack för tipsen.

• sourra

Medlem
    15 mars, 2010 vid 21:28

Det låter som att du satt 1:1-settingen så du får för långa baklinor på något sätt för precis så där uppför sig en bowkite som trimmats ned för mycket. Det ska varken behövas mer eller mindre vind för att komma igång i 1:1.

Om det är en 2007 du har kan du kolla här: http://www.naishkites.com/2007/downloads/pdf/SLE_Adjustments.pdf för tips på hur du ska göra.

Är det en 2006 så är det lite annorlunda och då kan man läsa om det här:
    http://xsport.co.za/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2

• brutolf

Medlem
    16 mars, 2010 vid 18:51

Det är samma typ som 06an
    Vad jag har förstått så är bomtrycket och draget i chickenloopen(främre linorna) olika saker. Och det är draget i chickenloopen som blir för mycket och även om jag släpper upp bomen så långt armarna räcker så minskar det inte tillräckligt.

Men när det inte blir mer än 2 till max 3 ggr om året så hinner man inte testa så mycket. Man är mest ivrig att komma iväg när det för en gång skull blåser och är snö på isen sammtidigt som man är ledig.

Jag ska ta med kajten upp till tandådalen vecka 14 och testa lite om det blåser, och nu vet jag lite mer om vad jag ska testa för inställningar.

• pjoter

Medlem
    16 mars, 2010 vid 19:19

Ta med dig kiten till killarna (och tjejerna?) på sälens kitecenter så hjälper dom säkert till att ställa in den åt dig. Det är säkert lätt fixat om man bara kan få kolla på kiten och provflyga den lite. Annars får du ta en semester ner till oss i skåne eller varberg så hjälper vi till. 🙂

• brutolf

Medlem
    16 mars, 2010 vid 20:27

Haha, jag är ju “kungen av kan själv” så det ska nog fixa sig nu när jag vet vart jag ska ge mig på problemet.

Ja, jag kanske skaffar mig en husvagn och tar en sväng neråt någon gång. Annars är det Siljan och Rullsand i Gävle som gäller när det blir dags för att ge sig ut på vatten. Är lite rädd för havet men Siljan är väldigt långgrunt(ett par hundra meter).

• sourra

Medlem
    16 mars, 2010 vid 20:45

Hehe, det är sant att bomtrycket och draget i chickenloopen är två olika saker men de hänger ju händå ihop på så vis att om du drar in bommen så blir det ett jävla drag i chickenloopen 🙂

Generellt sett så ska kiten falla som en sten om du kör den i 2:1 utan den där orangefärgade stoppern och släpper bommen. Kör du den i 1:1 och gör samma sak så ska den dala ned och bli kraftlös. Lycka till med kan-själv-projektet =)

(och lyckas inte det är det bara att gå på Pjoters tips om var man kan få hjälp)

• brutolf

Medlem
    16 mars, 2010 vid 22:09

ok, tack för alla tips. Har fått en helt annan syn på saken nu och lite nya grejer jag ska prova. Jag tror att det finns kortare fästpunkter för dom främre linorna.

• brutolf

Medlem
    20 mars, 2010 vid 15:08

Kajt1.jpg

Var ut på en åker i och åkte idag. Kajten gick riktigt fint och var helt annorlunda mot förrut. Nu känns den helt rätt och passar nog min vikt ganska bra ändå.

Det jag gjorde var att sätta dom främre linorna så kort som möjligt och jag körde 2:1 och det kändes riktigt bra. Men snön var alldeles för mjuk och det var nästan omöjligt att hålla nosen på brädan uppe så det vart ingen lång tur, men nu är jag riktigt taggad på att köra på vatten när isen har smält bort på Siljan.

• sourra

Medlem
    21 mars, 2010 vid 00:31

Det låter som en o-ortodox setup men så länge du känner att det funkar så… =)
    Jag har kört med prick en sån tolva och på vatten så ska du kunna vara bekväm med den från ca 6 m/s upp till kanske 10 m/s. Jäkligt go bild!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kite storlek? Så här känns den jag har nu.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.