Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite strl. 7.5 ?

• Kite strl. 7.5 ?

Publicerad av matsb på 15 november, 2008 vid 16:15

hallo,

Om man väger runt 85 pannor och man idag har en naish helix på 12 kvadrat, är det då okej att gå rakt ner till en 7.5 cult eller helix?
    Vid vilka vindar fungerar den tidigast 13 m/s……??????

Min kompis var idag ute och körde med en 12:a och vindarna låg då på 16 – 19 m/s och han fixade det galant….vilket gör mig lite fundersam …:confused2::smile:
    http://picasaweb.google.se/bergman.mats/HrenKitesession#

mats

_sofia_ svarade 16 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • gadget

Medlem
    15 november, 2008 vid 16:45

Det fantastiska med är att man kan själv vara ute på sin 7:a (c-kite)
    samtidigt som andra är ute med sina bow 12or.
    Håller man bara kiten en millisekund över 12 så funkar det säkert med stor kite men det blir ju inte så skoj…
    C-kites funkar ju inte speciellt bra om man är överriggad och hur kul det är att vara tok-överriggad på en bow vet jag inte… 😀

• matsb

Medlem
    15 november, 2008 vid 17:06

Okej gadget….:smile:

Kan bara hålla med var på väg att sticka ute med en 12:a , men valde att fota på land istället…..:grin:

När plockar du fram din 7:a ?

mats

• skejtar_henke

Medlem
    15 november, 2008 vid 17:36

Hmmm hade det varit c-kite så hade jag sagt att du skulle skaffa dig en 9 istället. Men å andra sidan så är där ju ett större vindspann.. så kanske en 7,5 hade kanske funkat.

• zilversurfarn

Medlem
    15 november, 2008 vid 18:26

Kör själv med Cult 12 o 7.5 funkar jättebra.
    Skulle absolut inte rekommendera en 12:a i 16 -19m/s!

• matsb

Medlem
    15 november, 2008 vid 18:28

Ska jag tolka det som att det nog kan bli lite, lite drag med en 7.5:a vid 17 m/s.?

• olle-2

Medlem
    15 november, 2008 vid 18:31

ser ut som henrik och torhamns udde, sweet!

• gadget

Medlem
    15 november, 2008 vid 18:34
    MatsB;516108 wrote:
    Ska jag tolka det som att det nog kan bli lite, lite drag med en 7.5:a vid 17 m/s.?

Jag tycker inte man ska kita alls i +15 ms men det är bara jag…

• olle-2

Medlem
    15 november, 2008 vid 18:37

Hej Mats förresten, anar att det är du ….. 😉

I medelvind runt 17 m/s är vindens amplitud ganska stor, dvs du hamnar lätt i perioder med för lite drag med en 7,5a, en 9a är perfekt för dig i dessa vindar. 12a går men är inte kul, dessutom potentiellt farligt om man får ett haveri.

/ Olle

• olle-2

Medlem
    15 november, 2008 vid 18:39

@Gadget 516113 wrote:

Jag tycker inte man ska kita alls i +15 ms men det är bara jag…

Va!? det är ju från 15 upp til ca 23 som det är verkligen spännande, kör själv en SB3 6a vid dessa underbara tillfällen

• matsb

Medlem
    15 november, 2008 vid 18:57
    -Olle-;516114 wrote:
    Hej Mats förresten, anar att det är du ….. 😉

I medelvind runt 17 m/s är vindens amplitud ganska stor, dvs du hamnar lätt i perioder med för lite drag med en 7,5a, en 9a är perfekt för dig i dessa vindar. 12a går men är inte kul, dessutom potentiellt farligt om man får ett haveri.

/ Olle

Mors olle,

Kul att få höra från dig – Olle…:grin:
    Henrik …får ni se upp med i sommar….:santa:
    När vi gör en repris:
    http://picasaweb.google.com/bergman.mats/Fotosession_14juli#

Så du föreslår en 9:a….nu ställer du till det lite för mig….:wink:
    Vad tror du om denna kombo 7.5:a och en kitebräda (5.2) – hur ser du på det då – Olle?

Zilversurfarn – kör du en vågbräda då och hur mycket väger du?
    Vid vilka vindar tar du fram 7,5:an…:?

• olle-2

Medlem
    15 november, 2008 vid 19:21

Mats

Anledningen att jag tycker 9an är bättre är för att du skulle få ett för stort glapp mellan din 12a och 7,5a

ser mkt fram emot nästa sommarsession, såg på bilderna att Henrik är på g, kul! hur går det med din kiting?

• kirre

Medlem
    15 november, 2008 vid 20:02

Tycker också att du borde köra på en 9:a, du kör den upp till 50 knop/ 25ms. Dom flesta har gått av vattnet tidigare än så.

Sen blir inte skillnaden mellan dom två drakarna så stor utan dom beter sej lite mer snarlikt på himmlen.

Det idealiska hade ju varit med en 9:a och en 13:on om det hade funnits.

Själv kör jag en 12:a och en 9:a C-shape och har inte blåst inne ännu.

Kirre

• matsb

Medlem
    15 november, 2008 vid 20:24
    -Olle-;516125 wrote:
    Mats

Anledningen att jag tycker 9an är bättre är för att du skulle få ett för stort glapp mellan din 12a och 7,5a

ser mkt fram emot nästa sommarsession, såg på bilderna att Henrik är på g, kul! hur går det med din kiting?

Det går framåt…..skitkul – nu har man släppt vindsurfingen under en period så att man hittar känslan….(nu kan man vända och köra relativt obehindrat—nu ska man ge sig på gippen – vågbräda inköpt…:santa::santa:

kirre;516137 wrote:
    Tycker också att du borde köra på en 9:a, du kör den upp till 50 knop/ 25ms. Dom flesta har gått av vattnet tidigare än så.

Sen blir inte skillnaden mellan dom två drakarna så stor utan dom beter sej lite mer snarlikt på himmlen.

Det idealiska hade ju varit med en 9:a och en 13n om det hade funnits.

Själv kör jag en 12:a och en 9:a C-shape och har inte blåst inne ännu.

Kirre

Tack för alla alla svar ska se om man hittar en 8.5 – naish helix/cult…:cool2:

mats

• sourra

Medlem
    15 november, 2008 vid 20:55

7.5 funkar prima som komplement till en 12 och du kommer inte vara underriggad i 17 ms om du väger 85 kg. Däremot är 9 i 25 m/s helt åt skogen. I de vindarna kör man 4.5 eller sent av 3 och absolut inte 9.

• zilversurfarn

Medlem
    15 november, 2008 vid 21:06

Nej, det är definitivt inte för lite tryck i en 7.5:a vid 17m/s!
    Tycker att man skall ta alla rekommendationer på Steffo om max vindrange för en kite med en STOR nypa salt.

Att säga att en 9:a C-drake funkar i 25m/s ger mig kalla kårar. Känner inte dig Kirre, du är uppenbarligen inte en gröngöling. Jag anser att det är direkt farligt då nybörjare hör en massa från erfarna duktiga kitare (som kan hålla större storlekar i högre vindhastigheter) och rakt av jämför sig med dem utan att egentligen ha en aning.

Har ett flertal gånger sett gröna kitare som är ute och riskerar sin egen och andras hälsa med alldeles för stora kiter.
    Tycker det är en bra vana att gå fram och fråga hur förhållandena är när man kommer till en spot. Är man grön, respektera vad andra erfarna kitare rekommenderar.

Tillbaka till ämnet, 12 o 7.5 funkar för mig. Hade hellre haft 12, 9 o 6m men det gillar inte min plånbok tyvärr.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite strl. 7.5 ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.