Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite strl. 7.5 ?
-
@-Olle- 516111 wrote:
ser ut som henrik och torhamns udde, sweet!
tro mig hade jag haft en mindre kite hade jag tagit den 🙂 det var lite nasty ibland. Blir det nån kite hemma i höst/vinter Olle? Här är säsongen i full gång.
H
-
gött henrik! fick in två timmar på em, superdrag och plattvatten i klagshamn, tror jag söker upp vågor imorgon i skanör….livet leker nu när den riktiga säsongen äntligen kommit igång!
-
MatsB;516071 wrote:hallo,
Om man väger runt 85 pannor och man idag har en naish helix på 12 kvadrat, är det då okej att gå rakt ner till en 7.5 cult eller helix?
Vid vilka vindar fungerar den tidigast 13 m/s……??????Min kompis var idag ute och körde med en 12:a och vindarna låg då på 16 – 19 m/s och han fixade det galant….vilket gör mig lite fundersam …:confused2::smile:
http://picasaweb.google.se/bergman.mats/HrenKitesession#mats
En 12a i 16-19m/s tillsammans med ordet ”galant” tror jag inte på. Man kan överleva på vissa kitar men det är garanterat inte kul.
Jag kör Ozone Edge 11, 7, 5. (liknande vindområde som Naish Helix/Cult) Det funkar väldigt bra. Tar fram 7an från >10m/s-16m/s sen kör jag femman allt ovanför det.
nic
-
Planerar att byta ut mina C-kites till nya i vinter. Har sedan 3 år tillbaka Raven (2005) 9, 12 och 16.
Väger 87kg och vill kör mellan 6-17m/s
Vilken kombination hade varit föredra? Själv funderar jag på Helix 14, Cult 10,5 och Cult 7,5.
Är Cult 7,5 för liten coh skall jag ta 9, 12 och 15-16 istället?
-
Jag väger som dig och bytte i år ut mina C-drakar 16, 12 o 9m mot två st Cult, 12 o 7.5m. Var lite orolig för att jag skulle få mindre ”lättvindsdagar” men det har inte blivit så. Tror inte det skiljer så värst mkt om man kör en 13.5 eller en 12:a som jag valde till slut. Bättre isåfall att skaffa en lite fetare bräda.
Hade jag haft råd med tre drakar hade jag nog valt 13.5, 9 och 6 men jag tycker faktiskt det är lite overkill. Jag är nöjd med mitt val. 7.5 är inte för liten för 17m/s. Det är en jäkligt go drake, kvick o stabil. -
Tackar, Har du provat Helix 09, hur är den jämfört med Cult?
-
den kite jag har kört mest i Varberg med är nog fan 6kvm, det blåser på tok för mycket här. så för 2009 quivern har jag kompleterat med en 4.5a. Att en 7.5a skulle vara för liten kan jag inte hålla med om, fast det är klart om man inte gillar att kita när det blåser mer än 12m/s så kan man ju ha 9e som minsta kite
-
Dunder;516285 wrote:Tackar, Har du provat Helix 09, hur är den jämfört med Cult?
Nej har inte provat Helix 09, har kört 08:an lite men inte tillräckligt för att kunna säga så mkt om skillnaderna. Det var mer drag i Helixen vill jag minnas.
-
mer power i gamla helixen, men 09’e helix är mycket mer direkt och har mer pop + att den inte backstallar
-
Lelleee;516303 wrote:mer power i gamla helixen, men 09’e helix är mycket mer direkt och har mer pop + att den inte backstallar
Bah, backstall är underskattat. Synd att det knappt finns några kitar därute som kan backstalla på beställning längre. Bara trimma in lite så backstallar den inte längre om man inte vill. Grymt i vågsurfingen för å placera kiten rätt.
nic
-
@nic 516313 wrote:
Bah, backstall är underskattat. Synd att det knappt finns några kitar därute som kan backstalla på beställning längre. Bara trimma in lite så backstallar den inte längre om man inte vill. Grymt i vågsurfingen för å placera kiten rätt.
nic
tycker det är lite irriterande när man kör urkorkat med dåligt tryck och kiten stallar.
-
Zilversurfarn;516302 wrote:Nej har inte provat Helix 09, har kört 08:an lite men inte tillräckligt för att kunna säga så mkt om skillnaderna. Det var mer drag i Helixen vill jag minnas.
Ah vart va du ah surfa i helgen?
-
_Sofia_;516320 wrote:Ah vart va du ah surfa i helgen?
Vill helst inte prata om det, ångesten och smärtan är fortfarande för svår…
Logga in för att svara.