Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite till ett lågt pris som funkar på vatten och snö?
-
Kite till ett lågt pris som funkar på vatten och snö?
tobas svarade 16 år, 11 månader sedan 17 Medlemmar · 54 Svar
-
@Sweex 430178 wrote:
Tjena! har lite frågor här som ja gärna skulle vilja få besvarade ! 🙂
Jag har tänkt och börja med kiteing jag undrar vart kan man köpa en bra kite till ett lågt pris? Den ska funka både på vatten och snö!
Spelar de stor roll på kitens storlek?
Har fortfarande några enstaka -07 Bularoo kvar med 20% rabatt, den perfekt kiten för både vatten och snö. Ni som inte testat borde göra det.
-
Vilken storlek ska jag ha på Bullaroo? Jag väger 85 och är 185 cm lång?
-
@Sweex 430976 wrote:
Vilken storlek ska jag ha på Bullaroo? Jag väger 85 och är 185 cm lång?
Hej,
13m2 är en perfekt allround storlek. -
Vad är de för ränte kostnad om man köper på avbetalning hos er?
-
@Sweex 430178 wrote:
Tjena! har lite frågor här som ja gärna skulle vilja få besvarade ! 🙂
Jag har tänkt och börja med kiteing jag undrar vart kan man köpa en bra kite till ett lågt pris? Den ska funka både på vatten och snö!
Spelar de stor roll på kitens storlek?
Hej kolla in slingshot http://www.lasurf.se
-
@surfstore.se 430992 wrote:
Hej,
13m2 är en perfekt allround storlek.Ursäkta mig…är du desperat att få sålt dessa Bularoo’s???
Jädrigt få kiter som är allround…..men är det ordentligt med smisk man vill ha så passar väl 13kvm perfekt på hårt underlag när vinden ökar mot 10-12 meter per sekund.
Eller?
Är jag helt fel ute?
Jag menar, jag tycker att 10-12 meter per sekund är trevliga “allroundvindar”…
Personligen är jag 193cm och väger 90 kg. Vill påstå att en 11kvm skulle vara mer “allround” under svenska förhållanden.
Särskilt om man skall köra på både vatten och snö.Så skall man använda argumentet “perfekt allround”, som inte säger ett skit egentligen, så får nog priset vara redigt bra.
Eller så får man allt komma med en bättre förklaring till varför personen ifråga skall välja just den kiten.Det finns många som frågar här som faktiskt vill veta.
Personer som spenderar sina sista pengar på kiteutrustning istället för mat eller hyra. Sätt er in i den situationen själva. Hur jävla nöjd skulle man bli om man efter någon vecka märker att man blivit pålurad helt fel prylar, som är ett helvete att sälja begagnat om man vill få tillbaka slantarna. Om man inte ordentligt driftig och har tid.
Detta skall inte ses som en sågning av någon specifik kite eller märke eller person. Men nu tycker jag att det är många som kommit med alldeles för lite information och alldeles för mycket “köp-min-världens-bästa-billigast-kite-som-knyter-skorna-om-man-vill-kite”.
Så jag hoppas inte att någon tar alldeles för illa upp. Om det nu är så iaf, så lägg energi på att verkligen svara ordentligt. Och har inte frågan uppfattats så ställ en motfråga.
Nej nu skall jag fan äta.
Mors.
-
Jag får nog hålla med om att en 13 är mer en allroundkite än en 11… Men den absoluta allroundstorleken är 12.
själv väger jag 65kg, det mesta muskler och sädesledare, och kör 80% med min 12:a. -
Verkar finnas gott om olika åsikter och uppfattningar. Här kommer min:
Jag har gått från 82kg till 72kg under våren/sommaren och har haft en nia som allroundkite. Jag tror jag pumpat min (numera sålda) tolva ca 4 gånger sen i april och då har det ändå blivit rätt mycket åka i år. Hade det inte inte varit för att jag har en uppsättning kites som både jag och tjejen ska kunna köra på samtidigt (12-9-7.5-4.5) så hade jag nog nöjt mig med typ ett 11-7 quiver. Jag kör på en 133-bräda. Självfallet är allt detta beroende på var man brukar köra och hur mycket det blåser där, men generellt står jag hellre på land för att jag har en för liten kite när det är fes-vindar än jag står på land med en för stor kite då det brallar i.
-
Okej, lite förvirad nu.. så 13m2 är ingen allround kite?
Jag tyckter Bullaro 07 på surfstore.se verkade vara en shyst kite är de det?… vad tycker ni?
Selen den för man köpa separat eller?
-
@Sweex 431110 wrote:
Jag tyckter Bullaro 07 på surfstore.se verkade vara en shyst kite är de det?… vad tycker ni?
Alltså. Det finns ingen kite som är helt allround.
Tänk efter hur och var du tror att du kommer använda kiten mest.
Är det på vatten? Eller är det på snö? Om det är på snö så behöver du också fundera på om du skall köra “hemmavid” eller ge dig ut på långa turer i oländig terräng. Det är nämligen stor skillnad, inte minst säkerhetsmässigt.Det är som du nog förstått mycket stor skillnad på vad olika personer tycker.
Personligen har jag mycket mycket roligare med mina mindre kiter.
Dock har jag gjort valet att använda olika typer av kites för vatten och snö.
I mitt fall beror det på att jag gillar att ge mig ut på lite längre turer i terrängen. Då är det nödvändigt att klara sig helt själv om det skulle behövas. Går man ut på vattnet i normala vindar så är det iofs väldigt tråkigt om man inte kommer tillbaka där man startade, men man kör in till land. Ger man sig ut ett par kilometer på snö och det händer något så man måste ta sig tillbaka, ja det är det fint om man är utrustad för det.
Så för mig finns det verkligen ingen allround-kite.Nu vet jag inte hur mycket du har kört än så länge. Men med tanke på vad du väger så tror jag en 11’a skulle bli “mest allround”, för att sedan komplettera med t.ex. en sjua. Precis som nämnt innan.
Jag kör förnärvarande men 7-9-13 i storlekar, och jag har ibland saknat en 11’a. Men sedan måste man också komma ihåg att en 11’a av ett visst märke inte nödvändigtvis har samma prestanda som en av ett annat märket. Dock är det väldigt snarlikt om man väljer en kite av senaste modell. Oavsett vilken kite du väljer så kommer du nog bli nöjd, så länge du får en storlek som passar de förhållande som du kommer att köra mest i.
Men som sagt, fundera lite på vart du tror att du kommer åka mest. Är det den kommande snösäsongen som lockar mest? Skall du mest åka runt på frusna sjöar eller på åkrar, eller skall du hänga med på långturer?
//Robban
-
@Sweex 431110 wrote:
För att svara lite mer direkt på dina frågor nu då. 😉
En 13kvm LEI kite är inte mycket till allround kite.
Bullaroo -07’or är det inget större fel på, vad jag vet.
Selen köper man oftast separat men har man lite tur så kan man köpa ett paket. En sele kostar ungefär 1000 spänn.
Nu har jag en fråga.
Har du gått kurs?
//Robban
-
Hej Fesen,
Vet inte alls vad du har för kiteerfarenhet men ser man till Sverige och man ska börja köra nu på vintern så blåser det oftast mindre än på sommaren så min erfarenhet är att man ofta får köra på nästan det största man har.
I början är det även säkrare att köra större drake i mindre vind än tvärtom.
Bularoo’n finns i 7, 10m2 och 13m2 16m2 och av dessa 13m2 helt klart den som är mest allround, den startar riktigt tidigt och du kan hålla den väldigt länge (självklart beroende på erfarenhet och vikt etc). Det är även så att 13 är en bra storlek om man sedan vill komplettera neråt.
Har du själv testat någon Bularoo?
(F.ö har jag enbart 1 Bularoo 13m2 -07 kvar så nej, jag är inte så desperat att bli av med den…)
@Fesen 431160 wrote:
För att svara lite mer direkt på dina frågor nu då. 😉
En 13kvm LEI kite är inte mycket till allround kite.
Bullaroo -07’or är det inget större fel på, vad jag vet.
Selen köper man oftast separat men har man lite tur så kan man köpa ett paket. En sele kostar ungefär 1000 spänn.
Nu har jag en fråga.
Har du gått kurs?
//Robban
-
Okej, tack för alla svar!
Nej, jag har inte gått nån kurs ja har tänkt att lära mig själv…Tycker ni att man ska ta en kurs eller?
E de lättare att börja köra om ja redan kör wakeboard?
-
Klart du skall gå kurs. Gå kurs först köp kite sen. Enkel logik 😉
-
Ta en kurs först. Du kommer att spara både dig själv och din utrustning mycket slitage. Dessutom är det ju rätt onödigt att bränna en massa tid på att slå sig halvt fördärvad när man istället kan komma igång ordentligt efter några timmars kurs.
Du hittar skolor med KSA-utbildade instruktörer här:
/Kaj(Tech)
Logga in för att svara.