Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite till ett lågt pris som funkar på vatten och snö?

• haze

Medlem
    28 november, 2007 vid 11:57

Finns även massa andra skolor så som

surfskolan.nu
    fahlensurfshop.se

Med flera

• pjoter

Medlem
    28 november, 2007 vid 13:51

Fesen, jag tycker då inte 10-12m/s är lagom glida runt vindar på snö. De e ju fan skitkallt på fjället när de ligger över 10m/s.

Som nybörjare tycker jag det är bättre du satsar på en lite större kite så du kan köra dom dagarna det inte blåser så jättemkt. oavsett kitestorlek så är det farligare att köra i mkt vind än lite vind. Allt går fortare i mkt vind om de väl går åt skogen.

Sen vilket märke du väljer spelar inte så stor roll. själv för jag flysurfer (closed cell foil) för jag tycker deras egenskaper passar mig bra. Jag gillar dom för att dom är just allround. Funkar kanon både på vatten å snö, har stoooort vindregister, skön känsla vad kiten hittar på och den ger mig precis den kraft jag vill ha när jag vill ha den.

DU SKA GÅ EN KURS!!! det är mkt som kan gå åt helvete och är du ensam och skadar dig själv så är det ju trist men skadar du någon annan pga okunskap/snålhet så kommer du få det jobbigt på stränderna.
    Självklart behöver du inte gå en kurs om du nu känner nån som kan visa dig ordentligt men med tanka på dina frågor gissar jag att så inte är fallet.

• milkman

Medlem
    28 november, 2007 vid 17:41

Min största kite på fjället är 10kvm. Jag kör två kiter, en 10 och 6:a på vintern.. En 13 och en 9:a på sommaren. (fast jag har tillgång till alla storlekar, men dom är mina huvudkiter i alla fall)
    Det är inte ovanligt med dagar då det blåser typ 5-8 m/s medelvind i fjället. När det gör det så så upplevera jag att det ofta betyder vind mellan typ 3 och nästan kuling på en dag. Och det kan växla rätt fort.

• sweex

Medlem
    28 november, 2007 vid 21:14

Okej, jag ska till Sälen snart där har dem kitecenter så jag får vell ta en kurs där

• debkausf

Medlem
    28 november, 2007 vid 21:28

En kurs i sälen e nog det klokaste du kan göra! Lycka till o kör så de ryker!

• fesen

Medlem
    28 november, 2007 vid 21:34

@surfstore.se 431172 wrote:

Hej Fesen,

Vet inte alls vad du har för kiteerfarenhet men ser man till Sverige och man ska börja köra nu på vintern så blåser det oftast mindre än på sommaren så min erfarenhet är att man ofta får köra på nästan det största man har.

I början är det även säkrare att köra större drake i mindre vind än tvärtom.

Bularoo’n finns i 7, 10m2 och 13m2 16m2 och av dessa 13m2 helt klart den som är mest allround, den startar riktigt tidigt och du kan hålla den väldigt länge (självklart beroende på erfarenhet och vikt etc). Det är även så att 13 är en bra storlek om man sedan vill komplettera neråt.

Har du själv testat någon Bularoo?

(F.ö har jag enbart 1 Bularoo 13m2 -07 kvar så nej, jag är inte så desperat att bli av med den…)

Hej.

Erfarenhetsmässigt så har jag testat på allt från lättvind på stranden en varm sommardag till stormbyar på kalfjället i -25. Jag är absolut inte en tekniskt avancerad åkare, men har åkt tillräckligt länge och varierat för att anse att jag har hyfsad koll.
    Det är just därför jag anser att just “allround” är lite missvisande…det är just det jag hängt upp mig på. Att det är väldigt lätt att säga i förbifarten utan att fundera så mycket på det. Men när man funderar lite på det, som jag gjorde igår, så inser man att det är väldigt subjektivt.

Håller helt klart med om att det är lättare med en större kite när man är nybörjare. Problemet är dock att “shitability-faktorn” är större också. Framförallt om man inte gått en kurs. (Och så verkar det ju vara i det aktuella fallet)

Ser man till just Bullaroo’n och vilka storlekar den finns i så kan jag köpa att just 13 kanske är “mest allround”. Men jag skulle ändå inte rekommendera en 13kvm LEI-kite till en nybörjare på 85 kg. Synd att storleken under är just 10kvm. Det känns om ett aningens stort glapp. (Även om det troligtvis finns visst överlapp i vilket fall så har ju alla kiter en “sweet spot”)

Jag har inte testat just Bullaroo’n. Waroo’n har jag testat vid ett par tillfällen. Men hur mycket det skiljer dom emellan har jag ingen aning om. Men det är inte det saken handlade om. Jag ifrågasätter inte kiten i sig.

(Angående kommentaren om desperat säljbehov så kan vi bortse från den. Jag vart bara lite lack på att grabben inte fick en mer utförlig beskrivning än “köp” typ.)

No hard feelings. 🙂

• fesen

Medlem
    28 november, 2007 vid 21:40

@pjoter 431235 wrote:

Fesen, jag tycker då inte 10-12m/s är lagom glida runt vindar på snö. De e ju fan skitkallt på fjället när de ligger över 10m/s.

Som nybörjare tycker jag det är bättre du satsar på en lite större kite så du kan köra dom dagarna det inte blåser så jättemkt. oavsett kitestorlek så är det farligare att köra i mkt vind än lite vind. Allt går fortare i mkt vind om de väl går åt skogen.

Sen vilket märke du väljer spelar inte så stor roll. själv för jag flysurfer (closed cell foil) för jag tycker deras egenskaper passar mig bra. Jag gillar dom för att dom är just allround. Funkar kanon både på vatten å snö, har stoooort vindregister, skön känsla vad kiten hittar på och den ger mig precis den kraft jag vill ha när jag vill ha den.

DU SKA GÅ EN KURS!!! det är mkt som kan gå åt helvete och är du ensam och skadar dig själv så är det ju trist men skadar du någon annan pga okunskap/snålhet så kommer du få det jobbigt på stränderna.
    Självklart behöver du inte gå en kurs om du nu känner nån som kan visa dig ordentligt men med tanka på dina frågor gissar jag att så inte är fallet.

Jag tror vi är rörande överens. *snyft*

( Förutom att jag då inte fryser speciellt mycket på vintern. 😉 )

Mycket vind = snabba ryck
    Mycket kite = mycket kraft = potentiellt mer stryk jämfört med mindre kite i samma vind

Mycket vind + Mycket kite + Lite koll = Ambulans, Dead or Alive.

• fesen

Medlem
    28 november, 2007 vid 21:40

@Sweex 431321 wrote:

Okej, jag ska till Sälen snart där har dem kitecenter så jag får vell ta en kurs där

Mycket bra investering!

• tobas

Medlem
    28 november, 2007 vid 21:46

@Sweex 431321 wrote:

Gott tänkt Sweex!

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite till ett lågt pris som funkar på vatten och snö?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.